اصفهان/

اینجا از دل شمع امید می جوشد/ کارخانه ای که 80 درصد کارمندانش ناشنوایند

در گوشه ای از این سرزمین افرادی هستند که در دل "شمع" امید می کارند، آنها ناشنوایند اما معنی امید و زندگی را هر روزدر کارخانه شمع سازی متجلی می سازند، کارخانه ای که 80 درصد کارمندانش ناشنوا هستند.



به گزارش 'گروه استانها باشگاه خبرنگاران قصه ساکنان این خانه، ماجرای سردی زبان است و گرمی شعله هایی که از زبان خالقانشان سخن می گویند، آنها ساخته شده اند تا تعبیرگر رویای جاودان سازندگانشان باشند، آنها آب می شوند تا توصیف گر دریایی سرشار از سکوت باشند، می سوزند تا پروانه وار از سرخی گل مانند زبانی ساکن، فریاد کنند، فریادی به بلندای سکوت.

به شرکت شمع سازی افروز فلاورجان که وارد می شویم، دیوارهای مزین به جملات امیدبخش به زبان می آیند و ما را پای روایت زندگی کارکنان گنگ و ناشنوا می نشانند. جملاتی که با ترکیب شدن با بوی تند پارافین پخش شده در فضا، سوختن و ساختن شمع و زبان آوری سرشار از سکون آن را به تصویر می کشد تا توصیف گر حس هم ذات پنداری آنها با شمع باشد.

خوشحالم از اینکه می توانم برای جامعه، مفید باشم

مینا، دختر 25 ساله فلاورجانی، مدتی در شرکت شمع سازی افروز مشغول به کار شده است. او درحالی که بر اثر تزیین شمع ها، سراتاپایش غرق در اکلیل شده است، با زبان ایما و اشاره از حس خود نسبت به شمع ها می گوید: شمع در ادبیات، نمادی از بیان و زبان آوری است به همین منظور از ساخت و تزیین آنها بسیار لذت می برم.

او که با غروری وصف ناشدنی به شمع گل مانندی که با دستان ظریف خود ساخته است، می نگرد، می افزاید: از طریق اداره بهزیستی شهرستان فلاورجان با این شرکت آشنا شدم و خوشحالم از بابت اینکه با این شرایط جسمی، می توانم به مردم کشورم خدمتی کرده و برای جامعه مفید باشم.

سپیده 22 ساله، چندماهی است که در شرکت شمع سازی افروز استخدام شده است، او در حالی که سعی می کند اشکالی را بر روی شمعی ظریف، ایجاد کند، به سختی کلمات مورد نظر خود را ادا می کند و می گوید: مدیر این شرکت، به خوبی درکمان می کند.

وی که به سختی می تواند جمله ای را ساخته و به طور نامفهومی بیان کند، ادامه می دهد: تمامی این شمع ها برایم مانند خواهری غمخوار هستند، آنها نیز در نهایت زبان آوری، سکوت می کنند، می سوزند و آب می شوند.

سپیده با اعتقاد و ایمان راسخ به کلامی که قصد بیان آن را دارد، می افزاید: من و شمع، زندگی را بهتر از سایرین می فهمیم، گاهی شمع ها، درکشان از بعضی از انسان ها بالاتر است، آنها طرز برخورد با کسانی که قدرت تکلم ندارند را خوب می فهمند. آنها می توانند درد و دل های ما را بشنوند.

یک تحریک عاطفی، مرا به استخدام افراد معلول مشتاق کرد

بسیاری از کارکنان شرکت شمع سازی افروز، قادر به سخن گفتن، شنیدن و حتی استفاده از زبان ایما و اشاره نیستند، اما تمامی آنها با زبان مخصوص به خود به ما خوش آمد می گویند و از حضورمان خوشحالند، آنها از لبخندهایمان، سرشار از شادی می شوند و ما اگرچه در ظاهر هنر آنها، امید، تلاش و کوششان را تحسین می کنیم اما با لبخندهایشان، آهی سرد از سینه بر می آوریم، مگر هر انسان چند مرتبه فرصت زندگی کردن را پیدا می کند.

مدیر شرکت شمع سازی افروز با اشاره به اینکه نزدیک به 80درصد کارمندانش، ناشنوا هستند، می گوید: تنها یک تحریک عاطفی، مرا به استخدام این افراد مشتاق کرد. روزی فردی از اداره بهزیستی فلاورجان به این شرکت آمد و مرا با خانواده افراد ناتوان جسمی و حرکتی آشنا کرد.

وی ادامه می دهد: تماشای وضعیت زندگی افراد کر و گنگ، برایم بسیار درآور بود، احساس کردم که آنها واقعا در جامعه تنها هستند و به کمک نیاز دارند، به این ترتیب تعدادی از آنها را برای همکاری به این شرکت دعوت کردم.

حس غرور و پیروزی را در ذهن و جانشان نهادینه کردم

محمدرضا سیدین که از استخدام چنین نیروهایی، احساس رضایت می کند، می افزاید: در ابتدای کار، تلاش کردم تا جای ممکن، زوج های جوان درکنار یکدیگر کار کنند و ارتباط صمیمی و نزدیک خود را در محیط کار حفظ کنند.

وی می گوید: با ورود ناشنوایان به این شرکت، امید زندگی را در آنها تقویت کرده و حس غرور و پیروزی را در ذهن و جانشان نهادینه کردم، به آنها یاد دادم تا هیچ زمانی در زندگی از ناتوانی جسمی خود احساس ضعف نکرده و همیشه سربلند زندگی کنند.

مدیر شرکت شمع سازی افروز با بیان اینکه شرایط ازدواج و تشکیل خانواده را نیز در این شرکت ایجاد کرده ایم، می افزاید: تلاش کردیم تا با خانواده این افراد ارتباط برقرار کرده و مشکلات جدی زندگیشان را به خوبی برطرف کنیم.

تنها شرکت شمع سازی دارای مجوز در کشور هستیم

وی ادامه می دهد: بسیاری از این افراد در بدو ورود به شمع سازی افروز از ناتوانایی های خود شرمسار و احساس ضعف می کردند، آنها در برخورد با مشکلات زندگیشان ضعف نشان داده و هیچ گاه توانایی حل این مشکلات را نداشتند، اما اکنون تا حد زیادی مستقل و از نظر روحی قدرتمند شده اند.

وی می افزاید: شرکت شمع سازی افروز، مدعی تامین سی درصد از شمع کشور است اما در خصوص میزان شمع های تزیینی موجود در کشور باید گفت به دلیل اینکه بسیاری از افراد با خرید شمع های ساده، اقدام به تزیین وشکل دهی به آنها را می کنند، نمی توانیم ادعای تنها تولید کننده شمع های تزیینی در ایران را داشته باشیم.

برای نخستین بار پارافین را ذوب کرده و در قوطی های سس قرمز ریختم

مدیر شرکت شمع سازی افروز درخصوص دلایل خود از گرایش به صنعت شمع سازی ادامه می دهد: تحصیلاتم را در رشته مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی به پایان رسانیده و همیشه به فعالیت های فنی و تخصص های صنعتی علاقه مند بوده ام.

وی می افزاید: پس از پایان تحصیلات با حضور در شرکتی که اقدام به تولید پارافین جامد می کرد، برای نخستین بار پارافین را ذوب کرده و در قوطی های خرسی سس قرمز ریختم، پس از جدا کردن پوسته قوطی از پارافین داخل آن، متوجه شدم که می توان قالبی را با این پارافین، آماده و برای ساخت شمع، قابل استفاده کرد.

اینجا سکوت در شعله تعبیر می شود و کلام در زبانه آن، اینجا بی زبانی در زبان آوری شیئی بی جان منعکس می شود، اهالی این آشیانه از سکوت در شمع می دمند تا او را سخنوری بیاموزند، اینجا امید از دل شمع می جوشد./ش
 

برچسب ها: اینجا ، دل شمع ، امید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.