کرمان /

هفت خوان گردشگران برای دسترسی به عجایب کویر/ حضور مسافران در گرمترین نقطه زمین

با آغاز فصل پائیز دور جدید اعزام تورهای کویرنوردی به کمپ گردشگری شهداد به عنوان بزرگترین کمپ کویر لوت کلید خورده است این درحالیست که با وجود استقبال گردشگران داخلی و خارجی، راه دسترسی به کمپ شهداد به دلیل بارندگی های ابتدای سال تخریب شده است.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران ابتدای سال جاری بود که خبرگزاری مهر در گزارشی از تخریب راه دسترسی به کمپ گردشگری شهداد خبر داد. این گزارش تحت عنوان " ورود به کمپ کویری شهداد غیرممکن شد/ تخریب مسیرهای ورودی کمپ" منتشر شد و درست چند روز بعد میراث فرهنگی کرمان از بازگشایی این راه خبر داد که در خبری دیگر در مهر تحت عنوان "کمپ کویری شهداد بازگشایی می شود/ رونق مجدد کویرنوردی در کرمان" به این موضوع نیز پرداخته شد.

از آن زمان تاکنون شش ماه می گذرد و خبرها از این امر حکایت دارد که راه دسترسی به تنها کمپ کویری در استان کرمان که یکی از زیباترین اماکن گردشگری کشور است و میزبان با مقامات خارجی و تورهای گردشگری بین المللی است با مشکلات فراوانی روبرو است.

آغاز فصل گردشگری کویر و نمود دوباره بی تدبیری در گردشگری کرمان

این درحالیست که با آغاز فصل پائیز و روند کاهشی دمای هوا در واقع فصل گردشگری در این کمپ آغاز می شود.

در حالی تورهای گردشگری از هم کانون برنامه های خود را برای بازدید از کویر کرمان به خصوص در منطقه شهداد و اسکان شبانه آماده کرده اند که در این لیست بازدید شبانه از کویر، کلوتها و منطقه گندم بریان به عنوان گرمترین نقطه زمین و رودخانه شور وجود دارد.

شن ریزی تنها راهکار مسئولان/ حل مشکل یا پاک کردن صورت مسئله

سیل فروردین ماه امسال موجب تخریب بخشهایی از این جاده به خصوص در هزار و 500 کیلومتری کمپ شده است و در آن زمان مسئولان تنها کاری که برای باز کردن راه انجام داده اند شن ریزی در بخشهایی از جاده بوده است که این شنها نیز طی شش ماه گذشته تحلیل رفته اند و امکان تردد خودروها در این محور فرعی به سختی فراهم می شود.

محمد جهانشاهی، عضو ستاد گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: در ابتدای سال جاری سیل بخشهای متعددی از جاده را از بین برد و به همین دلیل کمپ برای مدتی تعطیل شد.

تدبیری که به باد رفت

وی افزود: برای رفع مشکل شن ریزی انجام شد که در بخشهایی حتی شنهای کویر بر روی سیل بردگی ها ریخته شده و پس از گذشت مدتی این شنها نیز از بین رفته است و دسترسی به کمپ مشکل شده است.

جهانشاهی افزود: بدترین قسمت جاده نیز در هزار و 500 کیلومتری کمپ است و بخشهای قابل توجهی از آسفالت جاده از بین رفته است.

وی خواستار رفع فوری این مشکل شد و گفت: کمپ شهداد یکی از اصلی ترین مراکز گردشگرپذیر استان کرمان است و همیشه شاهد حضور مهیمانان خارجی و داخلی است و هم اکنون نیز حضور شبانه گردشگران بین المللی در این منطقه انجام می شود و تورهای زیادی در این خصوص در حال فعالیت هستند.

وی گفت: در این بخش از کویر که هیچ امکاناتی وجود ندارد کمپ شهداد امکانات اولیه همچون آب، برق، سرویسهای بهداشتی و اسکان رایگان را برای گردشگران ایجاد کرده است که باید این امکانات در بهترین کیفیت ممکن در اختیار گردشگر قرار گیرد.

فازهای کمپ شهداد به فراموشی سپرده شده است

این فعال گردشگری استان کرمان اضافه کرد: همچنین به نظر می رسد وقت آن رسیده که فازهای بعدی این کمپ نیز اجرا شود در حال حاضر تنها فاز یک کمپ در حال بهره برداری است و از یک دهه قبل که فاز نخست راه اندازی شد احداث سایر فازها همچنان مغفول مانده است.

محمد مومنی، بخشدار شهداد نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: متاسفانه با وجود آمادگی کمپ شهداد برای اسکان مسافران اما راه دسترسی به این کمپ تخریب شده است.

وی افزود: برای اصلاح و بهسازی این راه رایزنی شده اما تاکنون اقدام مناسبی برای رفع مشکل انجام نشده است.

مومنی افزود: شهداد قطب اصلی جذب گردشگر برای کویر نوردی در کشور است و از مواهب طبیعی بیشماری بهره می برد که این مواهب باید در کنار امکانات قرار گیرد.

وی ادامه داد: سطح امنیت و خدمات در کمپ بالا است و به همین دلیل بسیاری از افراد در برنامه ریزیهای سالانه بازدید چندباره از کمپ را در دستور کار خود دارند و ما هم باید برنامه ریزی کنیم که اگر فردی از کشورهای دیگر به شهداد سفر می کند حداقل امکانات را داشته باشیم.

بخشدار شهداد گفت: منطقه گندم بریان که در تابستان گذشته دمای 70 درجه را نیز ثبت کرده است از ابتدای فصل پائیز شرایط لازم را برای حضور روزانه مردم پیدا کرده است و بسیاری از گردشگران برای حضور در این منطقه و کسب تجربه به این منطقه سفر می کنند و تورهای گردشگری به صورت روزانه در حال بازدید از زیباییهای کویر شهداد هستند.

وی گفت: حتی در فصل گرم سال نیز بسیاری از گردشگران برای تجربه گرمای شهداد به این منطقه سفر می کنند.

وی به ناشناخته بودن کویر اشاره کرد و از گردشگران خواست به هیچ عنوان تنها در کویر حضور پیدا نکنند و از از راهنمایان تور و راه بلدهای محلی برای گردش در کویر بهره ببرند./ش
برچسب ها: هفت ، خوان ، گردشگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.