دکتر روحاني در جمع خبرنگاران:

موافق ديدار چند دقيقه‌اي با اوباما نبودم/ بايد يك لابي ايراني را در آمريكا ايجاد كنيم/ تا فاز اول هدفمندي اصلاح نشود، وارد فاز دوم نمي‌شويم

رئيس‌جمهور با اشاره به مذاکره تلفني خود با رئيس‌جمهور آمريکا گفت: با ديدار با اوباما موافق نبودم، به اوباما گفتم مردم با اعمال آمريکا مخالفند و اختلافات هم يک شبه هم حل نمي شود او هم قبول کرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌‌جمهور در حاشيه جلسه امروز(چهارشنبه) هيئت دولت گفت: دولت از ابتداي تشكيل، يك برنامه حائز اهميت را مد نظر قرار داد و مسئله تعامل موثر با جهان در دستور كار قرار گرفت که به عنوان يكي از بخش‌هاي گفتمان مطرح دولت يازدهم در 45 روزي كه از عمر دولت گذشته اين موضوع را مد نظر قرار داده‌ايم.  
 
وي افزود: حضور 255 هيئت در سطح رئيس‌جمهور، وزرا و ساير مقامات در مراسم تحليف اولين اقدام ما در تقويت ديپلماسي خارجي بود كه نقش تاثيرگذاري را داشت.  
 
رئيس‌جمهور كشورمان اظهار داشت: شركت در اجلاس شانگهاي و تماس با سران كشورها به ويژه دو ملاقات با روساي جمهور چين و روسيه از ديگر دستاوردهاي ما و گام دوم دولت در زمينه ديپلماسي محسوب مي‌شود.  
 
دكتر  روحاني با اشاره به اينكه ارتباط روساي جمهور ايران با چين و روسيه ادامه مي‌يابد، اظهار داشت: شركت در مجمع عمومي سازمان ملل گام سوم ديپلماسي رسمي ايران در دولت يازدهم بود.  
 
وي افزود: در سفر به نيويورك 18 ملاقات دو جانبه با روساي جمهور و مقامات كشورهاي مختلف جهان داشتيم كه توانست بسياري از دستاوردهاي كشورمان را به منطقه و جهان معرفي كند. 

رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: در بخش دیپلماسی عمومی، سخنرانی‌ها و دیدار با مسئولان رسانه‌ها و شرکت‌ در جلسه‌ای با اندیشمندان و مصاحبه با چند کانال تلویزیونی از موضوعاتی بود که در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: حضور در جمع ایرانیان مقیم آمریکا از مهم‌ترین دستاوردهایی بود که در سفر به نیویورک اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهور افزود: ما توانستیم با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در جلسات مختلف، جایگاه و چهره جدید را از کشورمان نشان دهیم به طوری که مقامات اروپایی نیز موضع جدیدي را نسبت به ما داشتند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در زمان حضور در نیویورک مقامات بسیاری از کشورها بخصوص مقامات اروپایی درخواست ملاقات با ما را داشتند، اظهار داشت: در این سفر با سران کشورهای اروپایی مهمی همچون فرانسه، اتریش و آلمان ملاقات‌هایی صورت گرفت و این نشان داد که فضای قبلی شکسته شده است حتی اینکه قبلا می‌گفتند تماس مقامات بالا جزء تحریم است، شکسته شده است.

وی افزود: ما مساله حقوق مردم ایران را در نیویورک مطرح و تحریم‌ها را غیرقانونی دانستیم و این موضوع سبب شد که بسیاری از مقامات کشورها نیز خودشان پیش‌قدم شده و بحث تحریم‌ها را موضوعی غیرقانونی و غیرعادی بدانند، از این رو در شرایط فعلی فضای بین‌المللی برای اینکه تحریم‌ها کنار برود ایجاد و گام‌هاي مثبتی نیز برداشته شده است.

رئيس قوه مجريه تصریح کرد: اولین جلسه وزرای خارجه عضو 1+5 در نیویورک تشکیل شد و ما یک قدم پیش گذاشتیم و قدم بعدی رسیدن به توافق است که در مذاکرات ژنو آن را مشاهده خواهیم کرد.

دکتر روحانی اظهار داشت: در سفر به نیویورک مبنا را بر این قرار دادیم که جلوی جنگ در منطقه را بگیریم و در دیدار با مقامات نیز تاکید کردیم ایجاد ثبات در منطقه حائز اهمیت بوده و شروع یک جنگ جدید به مصلحت نیست.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم در زمینه حل مساله سوریه نیز باید به آرای عمومی مردم این کشور تکیه کنیم و قدم موثری هم در این زمینه برداشته شده است.

رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: آمریکایی‌ها حق ندارند نسبت به آینده سوریه تصمیم بگیرند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در سفر به نیویورک مسایل و مباحثی را که ما مطرح کردیم فضا را برای رژیم غاصب صهیونیستی سخت کرد.

وي ادامه داد: مقامات اسرائيلي لابي خوبي را در كنگره و سناي آمريكا دارند از اين رو ما نيز بايد يك لابي ايراني را در كنگره آمريكا ايجاد كنيم، از اين رو بنده در ديدار با ايرانيان مقيم آمريكا تاكيد كردم كه آن‌ها صداي ملت ايران هستند و بايد در راستاي نشان دادن قدرت كشورمان وارد عمل شوند. 
 
رئيس‌جمهور اظهار داشت: مسئله تروريسم و افراطي‌گري از موضوعات ديگري بود كه از سوي بنده در سفر به نيويورك مطرح شد و بارها تاكيد كردم همانگونه كه شعار اعتدال در ايران مورد استقبال قرار گرفت، در سازمان ملل نيز مقامات كشورهاي مختلف اعتدال را قبول كردند و اين نگاه مد نظر آن‌ها قرار گرفت. 
 
دكتر روحاني گفت: دبير كل سازمان ملل نيز در ديدار با بنده تاكيد كرد كه دنيا دريافته که خطر تروريسم براي جهان بايد از بين برود و با افراط نيز بايد مبارزه كنيم.
 
رئيس‌جمهور كشورمان افزود: دولت يازدهم خواهان افزايش تنش با هيچ كشوري از جمله آمريكا نيست.
 
وي تصريح كرد: پيش از حضورم در نيويورك در روز جمعه اولين پيام را از سوي مقامات آمريكايي دريافت كرده‌ام و در مجموع بايد بگويم 5 پيام از سوي مقامات آمريكايي براي بنده فرستاده شد. 
 
رئيس‌جمهور كشورمان اظهار داشت: پيش از سفر به نيويورك به دوستان گفتم وقتي وارد نيويورك شوم درباره ديدار با مقامات آمريكايي تصميم مي‌گيرم كه در نهايت به دليل عدم كافي بودن وقت فرصت نبود اين ملاقات صورت بگيرد.
 
دكتر روحاني خاطر نشان كرد: در زمان حضورم در نيويورك طرح ملاقات چند دقيقه‌اي با اوباما مطرح شد كه بنده موافق آن نبودم و اين موضوع عملي نشد. 
 
رئيس‌جمهور كشورمان افزود: سه شنبه گذشته طرح حواشي در رسانه‌هاي آمريكايي شروع شد و موضوعاتي از قبيل اينكه "روحاني دست رد به سينه آمريكا زد و كاخ سفيد تحقير شد" مطرح شد كه بنده از اين روند خوشحال نبودم و بايد بگويم بحث تحقير مطرح نبوده است. 
 
وي ادامه داد: از نظر من ملاقات ميان روساي جمهور ايران و آمريكا بعد از 35 سال بسيار مهم بود لذا نمي‌شد در فضاي گله‌آميزي آن را صورت داد. ولی همان‌طور که گفتم مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نبود و عده‌ای نیز درصدد بودند که از این فضای گل‌آلود ماهی بگیرند و معتقد بودیم که اگر این موضوع ترمیم شود بلامانع است.

رئيس‌جمهور افزود: در سفر به نيويورک مي‌خواستيم حقوق مردم ايران و غيرقانوني بودن تحريمها را تبيين کنيم و موفق بوديم.

وي گفت: همچنین در حاشیه حضور ما در نیویورک ملاقاتی میان دو وزیر خارجه ايران و آمريکا در حاشیه اجلاس 1+5 صورت گرفت که دو طرف درباره موضوعاتی با یکدیگر صحبت کردند.  
 
دکتر روحانی افزود:‌ قرار بود در روز جمعه نیز باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با من تماس بگیرد که در نهایت در لحظه حرکت ما به سمت فرودگاه با این مسئله مواجه شدیم و از طرف مقامات آمریکایی به موبایل سفیر ما در آمریکا زنگ زدند و ما با هم تلفنی صحبت کردیم.  
 
وی با بیان اینکه در 35 سال گذشته بین ایران و آمریکا فضای تاریکی وجود داشته است، تصریح کرد: باید صراحتا بگویم این مسئله یک شبه حل نمی‌شود و عمده بحث‌هایی که میان من و اوباما صورت گرفت درباره مسائل هسته‌ای بود، من تاکید داشتم که مسئله هسته‌ای ایران باید حل شود و اوباما نیز در این تماس بیان کرد که شخص شما و مقام معظم رهبری تولید سلاح هسته‌ای را قبول ندارید لذا سعی خواهید کرد تا مسئله در جريان مذاکرات حل شود.  
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در مسائل سیاست خارجی راه دشواری را در پیش داریم، تاکید کرد:‌ به هر حال فراز و نشیب زیادی پیش روی ماست، اما ذکر این نکته نیز لازم است که  دشمنان ما فهمیده‌اند هر چقدر هم به ملت ایران فشار بیاورند آنها از نظام جدا نمی‌شوند و تحریم راه حل درستی نیست.  
 
رئیس قوه مجریه با اشاره به ديدارش بااشتون و رئيس اتحاديه اروپا خاطرنشان کرد: من در دیدار با "کاترین اشتون" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مسائل زیادی را مطرح کردم و صراحتا بر این موضوع تاکيد داشتم که ما خواهان این هستیم که حق هسته‌ای‌مان به رسمیت شناخته شود و تنها راه حل مشکلات، میز مذاکره است. 

دکتر روحانی گفت: من در جریان این ملاقات به ایشان گفتم بحث شما چیست؟ بحث اعتماد است؟ این موضوع راه‌حل دارد. ما اعتماد می‌خواهیم که شما حق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسید و به آن اعتراف کنید و شما نیز اعتماد می‌خواهید که ما بمب اتم نسازیم، ما بارها گفته‌ایم که دنبال بمب اتم نیستیم و این موضوع با معیارهای ما سازگار نیست. من در آن جلسه تاکید کردم که تنها و تنها راه‌حل این مساله، میز مذاکرات است و بس. رئیس اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه گفت حرف شما را قبول دارم و راه‌حل مذاکره است.
 
رئيس قوه مجريه تصریح کرد:‌ در این دیدار تاکید داشتم که اولین اقدام برای حل مشکلات ایران و کشورهای غربی، مذاکره است.
 
وی افزود:‌ ما اعتقاد داریم به طور حتم همه مسائل با استواری، هوشیاری، بیداری و اتحاد دولت و ملت ایران و حماسه‌ای که ‌آنها در 24 خرداد خلق کردند حل خواهد شد و دنیا آمادگی دارد تا با ما وارد تعامل شود و ما امیدواریم در این فضا به آمادگی لازم برسیم چرا که در حال حاضر علامت‌های رسیدن به این نتیجه را می‌بینیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه لحن برخورد دبیر کل و مقامات اروپایی و حتی رئیس‌‌جمهور آمریکا نسبت به کشورمان عوض شده است، اظهار داشت:‌ در لحن تبریک اوباما به بنده به عنوان رئیس‌جمهور ملت ایران تغییر را احساس کردم و باید بگویم که اولین قدم در این راستا برداشته شده است ولی این بدین معنا نیست که باید منتظر آخرین قدم نیز باشیم.
 
رئیس قوه مجریه افزود: رسانه‌ها فکر نکنند که با یک سفر مشکلات حل می‌شود و یک رابطه پس از 35 سال به خوبی برقرار می‌شود.
 
دکتر روحانی تصریح کرد:‌ آنچه در شرایط فعلی در کشورمان رخ داده است، نتیجه تدبیر مقام معظم رهبری، ملت ایران و بنده به عنوان یک خدمتگزار بوده است و امیدواریم این مسیر ادامه يابد و ما بتوانیم به پیروزی‌های بیشتری دست پیدا کنیم.   
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: برای اینکه یک رژیم تجاوزگر لحن درشتی را نسبت به ما داشته باشد نباید ناراحت شد.  
 
رئیس‌جمهور گفت:‌ مقامات رژیم صهیونیستی وقتی می‌بینند که ایران در منطقه قدرت اول است حتما ناراحت می‌شوند لذا این ناراحتی طبیعی است.  
 
رئیس قوه مجریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سنای آمریکا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق انداخته است، خاطرنشان کرد: نظر کنگره این است که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود اما ظاهرا دولت آمریکا مخالف این موضوع است.  
 
دکتر روحانی ادامه داد: به طور حتم با حضور فعال در مذاکرات 1+5 و مذاکرات آینده ژنو ‌مي‌توانیم جلو بسیاری از این تندروی‌ها را بگیریم.  
 
وی اظهار داشت: امیدواریم اجلاس آینده ژنو موفقیت‌آمیز باشد.  
 
رئیس‌جمهور درباره انتقاد برخی از شخصیت‌های داخلی نسبت به گفتگوی تلفنی با باراک اوباما تصریح کرد: لحن اعتراضی باید در چارچوب قواعد بازی باشد و بنده باید بگویم که در دولت یازدهم همه افراد حق اعتراض دارند و مخالفین حتی اگر یک درصد باشند حق دارند نقد کنند اما در این نقدها باید منافع ملی را در نظر بگیریم. 
 
دکتر روحانی افزود: دولت در مسیر دشواری حرکت می‌کند لذا حمایت مردم در این مسیر سرمایه اصلی ماست زیرا اگر این حمایت نباشد دولت نمی‌تواند به اهداف خود برسد.  
 
وی بیان داشت: ما به مذاکرات با 1+5 امیدواریم و توافق میان ما می‌تواند تاثیرگذار باشد.  
 
رئیس‌جمهور همچنين درباره امکان برقراری خطوط مستقیم هوایی میان ایران و آمریکا افزود: ما در این مسیر با مشکلات زیادی روبرو هستیم اما بنده در جلسه‌ای که در نیویورک شرکت کردم مشاهده کردم آنها تمایل زیادی به حضور در ایران دارند لذا برقراری این رابطه می‌تواند تاثیرگذار باشد.  
 
رئیس قوه مجریه ادامه داد: از مسئولين خواستم این موضوع را به صورت جدی پيگيري کنند زیرا دولت در این زمینه حساس است.  
 
دکتر روحانی همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد حضور گروه‌های تندرو در فرودگاه مهرآباد و مراسم استقبال از وي اظهار داشت: دولت از تمامی نقدها استقبال می‌کند به طوری که بنده در فرودگاه مهرآباد هم به دوستدارانم و هم به کسانی که نقد می‌کنند لبخند زدم.  
 
وی با بیان اینکه دولت قصد ندارد شکایتی از هیچ گروه و تشکلی مطرح کند، گفت: بنده در راستای این موضوع دستور داده‌ام که دولت تمامی شکایات خود را از رسانه‌ها پس بگیرد.  
 
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت تصمیم دارد با کمک دیگران تندروها را به انزوا بکشد لذا خواهش ما از مردم این است که به تندروها ترش کنند زیرا در شرایط فعلی ندای حضور پرشور مردم ما در انتخابات به همه جهان منتقل شده است.  
 
رئیس قوه مجریه درباره اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: در حوزه هدفمندی یارانه‌ها 4 کمیته را تشکیل دادیم و اعتقاد داریم در این حوزه باید اصلاحاتی انجام دهیم.  
 
دکتر روحانی تصریح کرد: تا زمانی که بخشی از مرحله اول هدفمند کردن یارانه‌ها اصلاح نشود ما وارد فاز دوم آن نخواهیم شد.  
 
وی درباره عدم معرفی برخی از معاونت‌ها از جمله معاونت بین‌الملل دولت گفت: در حال حاضر نمی‌خواهیم معاونت بین‌الملل را فعال کنیم اما باید بگویم که این معاونت را منحل نیز نکرده‌ایم ولی در حال حاضر نیازی به آن نداریم.  
 
رئیس‌جمهور همچنين در ارتباط با اظهارنظر برخی مقامات غربی مبنی بر توقف غنی‌سازی 20 درصد اظهار داشت: بحث زیادی در این باره مطرح می‌شود اما مردم مطمئن باشند که حق ایران درباره اصل غنی‌سازی بر جای خود می‌ماند.  
 
 وی تاکید کرد: ما در برابر آژانس‌ هسته‌ای درهای سایت‌های خود را باز گذاشته‌ایم زیرا چیزی برای پنهان کردن نداریم.  
 
رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد:‌ مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم لذا زمانی که رهبر انقلاب این‌گونه صحبت می‌کنند ما نیز براساس این اصل حرکت می‌کنیم ولی از اصول حقوق هسته‌ای خود نیز گذشت نمی‌کنیم. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار