فائقی: نگران کردن مجلس و مردم کار درستی نبود/نبايد اسامي متخلفان را به صورت رسمي اعلام کرد

معاون سابق سازمان تربیت بدنی گفت: نباید می گذاشتیم مسائل فوتبال به دنیای خارج از فوتبال می رسید و مشکلات فوتبال را بايد به خانواده اين رشته بسپاریم.

سعید فائقی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در خصوص وضعیت داوری در فوتبال ایران گفت: هنگامی که ما یک کاری را ناقص انجام می دهیم باید منتظر بروز چنین اتفاقاتی باشیم.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی تصريح کرد: فوتبال ایران حرفه ای است و یک ورزش حرفه ای نیاز به قانون دارد در حالی که متاسفانه باید بگویم فوتبال ما از نظام نامه قانونی کاملا دور شده است.
یک فوریت قانون سامان دهی باشگاه ها به عنوان یک طرح در مجلس تصویب شد و باید این قانون وارد صحن علنی شود و تمام رفتار و برخوردهای ما طبق قانون و بر اساس نظام نامه قانونی باشد تمام مشکلات از فراهم نکردن محیط حقوقی مربوطه ناشی می شود.



وي اظهار داشت: در تمام دنیا برای جلوگیری از بروز چنین بحث هایی راه کارهایی را ارائه داده اند و در اساس نامه های مربوطه راه های مناسب برخورد با این اتفاقات کاملا مشخص شده است. البته باید بگویم ما هم تا حدودی این اساس نامه را داريم اما کامل و قابل اجرا نيست.

 مثلا در اساس نامه ما آژانس هایی برای نقل و انتقالات وجود دارند، وظیفه آنها رسیدگی به امور نقل و انتقالات است و یا یک سری ارگاان هاي مردم نهاد است که مسائل مربوط به حقوق ورزش را پیگیری می کند و بر آن کنترل دارد. تمام مشکل ما این است که نظام ورزشی نداریم همانطور که نظام های پزشکی و مهندسي هستند باید نظام ورزشی هم باشد که متاسفانه در فوتبال همچنین نظامی نیست ما نه آژانس های نقل و انتقالات داریم و نه نهادهای مردمی. البته یکسری محدودیت هایی هم برای تحقق این آژانس ها وجود دارد، آن سقف گذاشتن در قراردادهایمان است.

 به عنوان مثال در یک خبر قرارداد میلیاردی یک بازیکن انتشار می یابد اما بعد از بررسی متوجه می شویم که این چنین نبود و قرارداد بر اساس سقف تعیین شده و کاملا طبق ضوابط بسته شده است، این شفاف نبودن ها است که جامعه را نگران می کند.

قائقي عنوان داشت: بروز حادثه ای مثل اتفاقی که در بازی پرسپولیس و سپاهان رخ داد بر این وضعیت دامن می زند، شاید آن حادثه یک اشتباه بود اما شایعات به وجود آمده در این رابطه به یک موج عظیم تبدیل شد و اثر تخریبی خود را گذاشت. شفاف نبودن اطلاعات در جامعه کمک بزرگی به عظیم شدن شایعات می کند و علتی است که ما مجبور شویم برخورد ویژه با چنین مسائلی داشته باشیم.




معاون سابق سازمان تربيت بدني ادامه داد:‌ فوتبال و جامعه فوتبالی دنیایی متفاوت دارد و باید جور دیگر با مشکلات پیش آمده در آن  برخورد کرد. ما باید هر مشکلی که در فوتبال به وجود می آید در دنیای فوتبال و ورزش حلش کنیم. چراکه احتمال متهم شدن ما وجود دارد که به چه علت به مراجع مربوطه خود فوتبال رجوع نکردید و خارج از اساسنامه فوتبال عمل کردید و براین اساس تعلیق شدن ما امکانپذیر می شود.

وي بيان داشت: به نظر من باید اجازه می دادند این مسائل در درون خود جامعه فوتبال بررسی و حل شود ما نواقص را بررسی می کردیم و بر اساس اساسنامه به حل آنها می پرداختیم. اگر اینگونه عمل می کردیم و در مسیر فدراسیون فوتبال قدم می گذاشتیم به وضعیت بهتری می رسیدیم.

قائقي گفت: اعتقاد شخصی من این است که فضای به وجود آمده درباره داوری فوتبال به این بزرگی نیست مگر چرخه نقدی فوتبال ایران چقدر است که بخواهد این چنین فسادهای مالی و رانت خواری هایی هم بوجود بیاید فوتبال ما انقدر مشکلات مالی دارد که فدراسیون قادر نیست یک بازی تدارکاتی برای تیم ملی ترتیب دهد و یا بتواند از ورزشکاران حمایت مالی کند.
این موضوع آنقدر مهم نبود شایسته صرف این همه وقت جامعه شود ما نباید جامعه را آنقدر نگران می کردیم خصوصاً در شرایطی که ملت ایران به یک شادابی و نشاط نسبی رسیده و نباید این شادابی را تحت شعاع این مسائل قرار می دادیم.

وي اظهار داشت: نگرانی من از این است که این حواشی ها ما را از رفتن به سوی حماسه آفرینی دور کند چراکه جامعه فوتبال جامعه فراگیری است و می تواند تعداد زیادی از افراد یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
همانطورکه گفتم برای منحرف نشدن از مسیر اصلی باید این مباحث را در داخل خانواده فوتبال پیگیری می کردیم و به جامعه منتقل نمی شود.




معاون سابق سازمان تربيت بدني افزود: راهکاری که من پیشنهاد می کنم این است که اجازه دهیم دو، سه آژانس فعال شده و نهادهای مردمی تشکیل شود و هر کدام به مسائل مربوط به حوزه خود رسیدگی کنند. بگذاریم ارگان هاي مردم نهاد از حقوق مربی، سرمربی، داور و تمام اعضای جامعه فوتبالی دفاع کند و این مسائل را به حداقل برسانند.

وی درباره تشکیل کمیته اخلاقی و صلاحیت های رسیدگی این کمیته اظهار داشت: همه ما به خوبی می دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. اول باید یک زمینه ایمن ایجاد کنیم و نگذاریم فساد اجازه رشد و نمو داشته باشد، به نظر من باید این چنین نهادها و کمیته هایی بوجود آید تا فسادها کاهش یابد.
اما الان در وضعیتی هستیم که مسائل پیش آمده که درست و غلط بودن آنها را نمی دانیم، کارش از پیشگیری گذشته حالا باید ضربتی عمل کنیم و آن را ريشه کن کرده و نگذاريم بيشتر از اين شود.

فائقي عنوان داشت: هیئت رئیسه فوتبال باید این مسئله را بررسی می کرد اما حالا که مجلس نیز حضور یافته باید سریعاً اين موضوعات ریشه کن شود و از این پس چنین مسائلی به وجود نیاید.
مجلس از آنجا که عنوان نمایندگی مردم را دارد و از روی دل سوزی و مردم دوستی این بحث را پیگیری می کند، نباید اسامی متخلفان را رسما اعلام کند چرا که اعلام شدن اسامی ايرن افراد از تریبون مجلس به نفع فوتبال و جامعه فوتبالی نیست و می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

وي ادامه داد: واگذار کردن رسیدگی به متخلفان به هیئت رئیسه فوتبال کار بهتری است این هیئت باید این موضوع را پیگیری کند و سریعا گزارشش را در اختیار مجلس و عموم قرار دهد تا همه از نگرانی دربیایند قرار است فوتبال و هر چه مربوط به فوتبال است به جامعه فوتبال واگذار شود و به محیط خارج از اين رشته نشت نکند.




معاون سابق سازمان تربيت بدني تصريح کرد: هیئت رئیسه فدراسیون باید زود چاره اندیشی کند و نگرانی مجلس را که ناشی از وظیفه آن است برطرف کند. البته نظارت وظیفه مجلس است اگر ما بتوانیم نگرانی مجلس را برطرف کنیم او هم کمک و حمایتش را از فوتبال دریغ نخواهد کرد و کمکی خواهد شد تا فوتبال در مسیر درستش حرکت کند.
ما اگر خودمان مشکلات فوتبال را حل کنیم دیگر نیازی نیست مجلس به دنیای فوتبال ورود پیدا کند باید جلوتر و با سرعت بیشتر برخورد می کردیم که هنوز هم دیر نشده و از این پس باید تندتر عمل شود.

وی در ادامه درباره اينکه حضور فوتبال ایران در جام جهانی توانست مردم ایران را خوشحال کند، گفت: ما توانستیم بعد از سال ها مدال طلای سنگین وزن در کشتی را کسب کنیم، شاهد موفقیت ناشنوایان و ديگر ورزشکاران در مسابقات کشورهای اسلامی بودیم.

جامعه ورزشی ایران،‌جامعه خوبی است و همیشه تلاش می کند تا خودش را نشان دهد اما یک نگرانی وجود دارد و آن این است که ورزش پیش قدم شده اما نبود بودجه و نداشتن اعتبارات موضوعی است که باعث می شود نتوانیم این شروع خوب ورزش را تداوم دهیم.

فائقي يادآور شد: امیدوارم که دولت تدبیر و امید با تفکرات خوب، بودجه ورزش را افزایش دهد و حمایت های لازم ناشی از نیازمندی های ورزش را در دستور کار خود قرار دهد. چرا که ورزش در جوانان تأثير گذاشته و ان شالله با تزریق اعتبارات بیشتر شاهد تغییرات مثبت در دنیای ورزش باشیم. از آن جا که المپیک و جام جهانی که سال آینده پیش روی ماست، نیاز به اعتبارات بالایی داریم.

پايان متن/مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار