جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان از آن "گورداله و عمه غولی" شد

فیلم "گورداله و عمه غولی" به کارگردانی نادره ترکمانی توانست در جشنواره بیست و ششم فیلم کودک و نوان جوایز متعددی را دریافت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان از تاریخ 17 تا 21 مهرماه در اصفهان و به دبیری احمد میرعلایی برگزار شد.



جشنواره بیست و ششم  با حضور 13 اثر در بخش مسابقه فیلم های بلند سینمای ایران، 24 اثر در بخش مسابقه آثار ویدئویی بلند ایران، 28 اثر در بخش مسابقه آثار ویدئویی کوتاه و نیمه بلند ایران، 25 اثر در بخش آثار پویانمایی ایران، 14 اثر در بخش مرور آثار سرزمین های اسلامی، 14 اثر در بخش مرور آثار زدنک میلر، 11 اثر در بخش مرور آثار پویانمایی کرواسی، 13 اثر در بخش مرور آثار سینمای کودکان و نوجوانان آسیایی، 10 اثر در بخش مرور اقتباس های ادبی سینمای کودکان و نوجوانان جهان، 13 اثر در بخش مسابقه فیلمهای بلند بین الملل، 15 اثر در بخش مسابقه آثار کوتاه و نیمه بلند بین الملل، 9 اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی بلند بین الملل و 24 اثر در بخش مسابقه آثار پویانمایی کوتاه بین الملل برگزار شد.

در این آیین فرهنگی و سینمایی، گلاب آدینه و جهانگیر الماسی، ابراهیم فروزش، علیرضا زرین دست، حبیب الله بهمنی و عبداله علیمراد داوری فیلم‌های ایرانی را به عهده داشتند، مسئولیت انتخاب و داوری فیلم‌های ویدئویی به عهده پریوش نظریه، محمدرضا شرف الدین، بهمن حبشی، علی زارعان، احمدرضا گرشاسبی، مسئولیت انتخاب و داوری آثار پویانمایی به عهده محمد علی صفورا، بهرام عظیمی، امیر محمد دهستانی بود و 28 داور کودک و 28 داور نوجوان از استان‌های کشور، نیز داوری آثار ارائه شده در بخش‌های رقابتی جشنواره را به دبیری فرزان معظم انجام دادند.

همچنین پوران درخشنده و شفیع آقا محمدیان، سعید توکلیان، مجید شاه حسینی، علی شاه حاتمی هیأت انتخاب بخش بین‌الملل بودند، ویشکا آسایش و علی شاه حاتمی از ایران، شیِه فی از چین، فیلیپ بودوگ از آلمان، آتینا ریکاکی از یونان، سلمان آریستو از اندونزی و کریستیانو بورتونه از رم داوری بخش مسابقه سینمای بین‌الملل را به عهده گرفتند.

هیئت داوران سیفژ متشکل از رسول صدرعاملي از ایران، وینود گاناترا از هندوستان و وولودیمیر دیاجیلف از اوکراین بودند و 27 کودک و نوجوان از کشورهای مختلف قضاوت در بخش‌های رقابتی جشنواره را به عنوان داوران کودک و نوجوان بین‌الملل عهده‌دار شدند.

محمد احمدی ، شاپور پورامین و ابراهیم حقیقی داوران بخش مسابقه مواد تبلیغی (عکس و پوستر) جشنواره فیلم کودک را به عهده گرفتند.دبیران این بخش مهدی دلخواسته و آرش صادقی بودند.
مینو فرشچی، محمدحسین نیرومند، حمید جمدر، شهرام اشرف ابیانه، مسعود کرامتی، علی روئین تن ، مصطفی جمشیدی ، حمید سلیمی و غلامرضا رمضانی هیئت انتخاب و داوری مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره بودند(دبیر این بخش: سیدمحمود افسریان).

در خلال برگزاری جشنواره چهار بزرگداشت هم برایمسعود کرامتی، سیروس حسن پور، زاون قوکاسیان و گرگین سیمونیگری‌گوریانانجام گرفت.

بازگشت به آینده (91-1389) کارگردان: علی عبدالعلی زاده،مروارید (1391) کارگردان: سیروس حسن پور،گورداله و عمه غولی (1391) کارگردان: نادره ترکمانی،قبیله من (1390) کارگردان: غلامرضا آزادی،فرزندخوانده (1390) کارگردان: وحید نیکخواه آزاد،صداست که می ماند (1390) کارگردان: سعید چاری،روییدن در باد (1390) کارگردان: رهبر قنبری،دامنه های سفید (1391) کارگردان: محمد ابراهیم معیری،چتر سبز (1391) کارگردان: ناصررفائی،بزرگ مرد کوچک (1391) کارگردان: صادق صادق دقیقی،بچه های جسور (91-1390) کارگردان: حجت اله سیفی،آقای مدیر (1390) کارگردان: حسن آقاکریمی وآدم آهنی (1391) کارگردان: رحیم بهبودی فر در بخش سینمای ایران به نمایش درآمد.
جوایز بخش سینمای ایران:
پروانه زرین بهترین فیلم (تهیه کننده):
گورداله و عمه غولی (نادره ترکمانی)
 
پروانه زرین بهترین کارگردانی:
گورداله و عمه غولی (نادره ترکمانی)
 
پروانه زرین بهترین فیلمنامه:
فرزند خوانده (وحید نیکخواه آزاد)
 
پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان:  
بزرگ مرد کوچک (محمد جواد سلام پور)
فرزند خوانده (ارشیا صادقی)
 
پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری:  
جلوه های ویژه فیلم گورداله و عمه غولی (مجید یوسفی زاده)
 
پروانه زرین جایزه ویژه هیئت داوران: فرزند خوانده (وحید نیکخواه آزاد)
 
جایزه  شهید بهنام محمدی:
به تهیه کننده فیلم "بزرگ مرد کوچک" خانم پروانه مرزبان
 
پروانه زرین بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان ایرانی به وحید نیکخواه آزاد کارگردان فیلم "فرزند خوانده" اهدا شد.
 
جوایز ویژه یونیسف و محمد الدوره (نوجوان شهید فلسطینی) در بخش بین الملل بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به فیلم "مروارید" ساخته فریدون حسن پور رسید.
 
اسامی برگزیدگان بخش مسابقه ویدیویی
پروانه زرین بهترین اثر بلند:
قصه من و دوچرخه بابام(علی حجازی مهر)
 
پروانه زرین بهترین اثرکوتاه:
خروسک(فریدون نجفی)
 
پروانه زرین بهترین فیلمنامه:
در اعماق خطوط(سجاد امیر یزدانی)
 
پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان:
کاکوتی (تارا بهزادی فر)
 
پروانه زرین جایزه ویژه  هیئت داوران:
به کارگردان فیلم سجاده ( شهرزاد سالمی)
 
پروانه زرین بهترین کارگردانی:
شعله در باد(فرهاد مهرانفر)
 
برگزیدگان بخش پویانمایی جشنواره فیلم کودک :
پروانه زرین بهترین اثرکوتاه یا نیمه بلند(کارگردان):
آواز شب (معین صمدی)
 
پروانه زرین بهترین کارگردانی (اثر کوتاه یا نیمه بلند):
چرا این تلفن زنگ نمی زند؟ (هادی یقین لو)
 
پروانه زرین جایزه ویژه هیئت داوران:
وال استریت(فرنوش عابدی)
 
پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری:
راز آن درخت
 
داوران کودک و نوجوان بخش بین الملل جشنواره جایزه ویژه هیات داوران را به سیدعلیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده، کارگردانان فیلم «آقای مهربان» اهدا کردند.
جایزه بهترین پویا نمایی کوتاه یا نیمه بلند "به خط قرمز" به  کارگردانی و تهیه کنندگی مونا عبدالله شاهی و بهترین پویانمایی بلند به "روز کلاغ ها" به تهیه کنندگی ویلیام پیکو و مارک ژوسه محصول مشترک فرانسه و بلژیک اهدا شد.
 
 
در این بخش لوح تقدیر بهترین فیلم به "چتر سبز" به تهیه کنندگی و کارگردانی ناصر رفایی و پروانه زرین بهترین فیلم آسیایی به فیلم "بوتا" ساخته ایلغار نجف از آذربایجان رسید.
هیات داوران بخش بین الملل سپس پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری را به گوستاوو رون کارگردان "راه های جاودانه زیستن" و بهترین بازیگر را به "آناستاسیا مولوتیلوفا" برای فیلم "عروسک بازی" از روسیه اهدا کردند.
پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه نصیب "آدم یکدنده و کنترل از راه دور" به کارگردانی هلیو ویه لانونز از برزیل و جایزه بهترین فیلمنامه به رهبر قنبری برای "روییدن در باد" اهدا شد. هیات داوران بخش بین الملل همچنین "لولو لو" را برای کارگردانی فیلم "زندگی پر از شگفتی است" از تایوان را به عنوان بهترین کارگردان برگزیدند.
فیلم "ای کاش" از ژاپن به کارگردانی کنتارو کوئیکه و هیجیری تاگوچی جایزه بهترین فیلم بخش بین الملل جشنواره را به خود اختصاص داد.
 
 
جایزه سازمان جهانی سینمای کودک و نوجوان را به "راه های جاودانه زیستن" ساخته گوستافو رون محصول اسپانیا و بریتانیا تقدیم کردند و پروانه زرین کودک و مقاومت به فیلم "چتر سبز" ساخته ناصر رفاهی رسید.
 
مرور آثار زدنک میلر (چکوسلواکی)،مرور آثار سرزمین های اسلامی،مرور آثار سینمای کودکان و نوجوانان آسیایی،مرور آثار پویانمایی کرواسی و مرور اقتباس های ادبی سینمای کودکان و نوجوانان جهان از دیگر بخش های این دوره بود.
 
 

برچسب ها: جشنواره ، کودک ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار