محمدمهدی عسگرپور:

سینمای کودک باید افتخار سینمای ایران باشد

محمدمهدی عسگرپور گفت: کارگردان و نویسنده سینمای کودک باید درکی از پدر بودن داشته باشد تا دنیای کودک و نوجوان را بهتر بشناسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان، «محمدمهدی عسگرپور»  گفت: جشنواره کودک به صورت طبیعی باید برگرفته از جریان تولید واکران باشد. نمی‌توان توقع داشت که تولید و اکران رونق نداشته باشد اما جشنواره از رونق خوبی برخوردار باشد زیرا این دو به هم وابسته هستند. 

مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما در دهه هفتاد، با بیان اینکه سینمای کودک نیازمند توجه بیشتری در تولید و نمایش است، افزود: ژانر کودک به دلایلی در سال‌های اخیر قربانی شد. در حالیکه در سال‌های دورتر سینمای کودک افتخارسینمای ایران بود. 

کارگردان فیلم «قدمگاه» همچنین گفت: یادم می‌آید در دوره‌ای بسیاری از فیلم‌های کودک در بخش بین‌المللی سینمای ایران درخشیدند و گیشه خوبی هم داشتند. سینمای کودک در دهه 60 و 70 در گیشه بسیار موفق بوده اما بعدها شاهد بودیم جریان فیلم سازی کودک رو به افول رفت زیرا برخی از ارگان‌ها و نهادها -  مثل آموزش و پرورش و صدا و سیما- که باید به این سینما کمک می‌کردند، انگیزه‌شان کاهش یافت به نحوی که این حوزه را رها کردند و به دنبال ساخت فیلم در ژانرهای دیگری رفتند. 

کارگردان فیلم‌های «پرواز در نهایت» و «اقلیما» با اشاره به این که در سینمای کودک با ارتقای نسل مواجه نبوده‌ایم، گفت: وضعیت تولید و اکران باعث شد بخشی از سینماگران که در این حوزه فعال بودند سینمای کودک را فراموش کنند و از طرفی در این سینما، انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر، اتفاق نیفتد. این در حالی است که در سینمای اجتماعی نسل جدیدی داریم که این اتفاق از طریق انتقال تجربه نسلی صورت گرفته است.
 
عسگرپور با بیان اینکه دو دوره دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده است، گفت: به خاطر دارم که در آن دوره‌ها با اصفهان ارتباط خوبی برقرار شده بود و دست‌اندرکاران جشنواره در اصفهان پذیرفته بودند که باید محل دائمی برای برگزاری جشنواره باشد، ضمن اینکه از قبل هم سابقه برگزاری جشنواره در شهرهای دیگرهم وجود داشت اما بهترین مکان برگزاری جشنواره، شهر اصفهان بود. در دوره‌ای شاهد بودیم که در ارتباطات اداری سوء تفاهماتی پیش آمد که این ارتباطات باعث شد با انتقال شهر میزبان جشنواره به شهری دیگر، به وجهه بین‌المللی جشنواره خدشه وارد شود و این موضوع باعث شد تا این جشنواره نتواند شناسنامه دارشود. البته خوشبختانه بازگشت جشنواره به اصفهان را باردیگر شاهد هستیم.

مدیرعامل اسبق بنیاد سینمای فارابی با اشاره به تأثیرات منفی اختلافات بر سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: متاسفانه اختلافات گسترده‌ای که شکل ظاهری پیدا کرد باعث شد توجه از سینمای کودک و نوجوان کم شود و این سینما، به یکی از قربانیان این ماجرا بدل شود. نکته مهم دیگر این است که همه مسئولان سینما باید متوجه این نکته باشند که کودکان ما در حال حاضر دارند از محصولات کشورهای دیگراستفاده می‌کنند. 

وی درباره حضور فیلمسازان جوان در جشنواره نیز گفت: همواره باید توجه داشت کسی که برای کودک کار می‌کند باید کودک درونش فعال باشد اما لزوماً به این معنا نیست که حتماً باید فیلمسازان جوان جای قدیمی‌ها را بگیرند. در همه کشورها نویسنده و کارگردانان موفق کودک و نوجوان، مسن هستند اما گاهی ممکن است در نظریه پردازی اختلافاتی وجود داشته باشد. داشتن محیطی شاداب برای کودکان مترادف با این نیست که صرفا باید فرد جوانی این کار را انجام دهد. نکته مهم دیگر این است که کارگردان و نویسنده باید درکی از پدر بودن را داشته باشد تا دنیای کودک و نوجوان را بهتر بشناسد. 

مدیرعامل خانه سینما ضمن اینکه جایزه حمایت از اکران را در جشنواره کودک و نوجوان بسیارمفید دانست، توضیح داد: در جشنواره‌های معتبردنیا بخشی را به نام جایزه ایده‌ها یا استعدادها در نظر گرفته می‌شود که به ایده‌های نو داده می‌شود زیرا گاهی برخی شرکت‌ها و نهادها ازاین ایده‌ها حمایت می‌کنند.

گفتني است، بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود./ص
برچسب ها: سینما ، عسگرپور ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار