آينده اتاق خبر و جايگاه رسانه‌های اجتماعی چيست؟

نشست تخصصي «آينده اتاق خبر» چهارشنبه 10 مهر در سالن همايش هاي فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، نشست تخصصي «آينده اتاق خبر» با محور ترسيم وضعيت کوتاه مدت و بلند مدت اتاق‌هاي خبر آينده، با حضور استادان، دانش آموخته‌گان و دانشجويان رشته ارتباطات چهارشنبه 10 مهر ماه در سالن همايش‌هاي فرهنگستان هنر برگزار شد و به بررسي مراحل گذار از نسخه‌هاي چاپي رسانه ها به نسخه آنلاين پرداخت.

در ابتداي نشست «حسن نمکدوست تهراني»، مدير مرکز آموزش موسسه همشهري، با نويد آغاز به کار موسسه آموزشي «مکتب خبر» در حوزه ارتباطات، اين نشست را حلقه نخست سلسله نشست هاي تخصصي اين موسسه خواند.

در ادامه«يونس شکرخواه»، عضو هيئت علمي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، بحث خود را از تبيين مجمل وضعيت کنوني رسانه‌هاي کشور آغاز کرد. وي وضعيت فعلي نشريات خبري در کشور را پراکنده و همانند جزايري جدا از هم عنوان كرد و آن را ناشي از «بي ارتباطي و بدون هم افزايي» دانست که در آن نشريات، داراي کم ترين تعامل و بيش‌ترين فاصله از هم هستند.

سردبير همشهري آنلاين وضعيت پراکنده فعلي را هم چنين دو لايه خواند و در تعريف آن به دو گونه لايه بندي اشاره کرد و اظهار داشت:« گونه نخست لايه بندي، محتوا و ساختار توليد است. محتوا و ساختار توليد متشکل از سه لايه دروني است که لايه اول، صفحات خانه گي؛ لايه دوم، صفحات سرويس ها و لايه سوم، متن خبر را تشکيل مي دهد.»

شکرخواه پس از ارائه اين دسته بندي، درخصوص لايه بندي نحوه مديريت محتوا در اتاق‌هاي خبر کشور قائل به دو لايه بودن تحريريه‌ها شد که در اغلب اتاق هاي خبري، «تيم مستقل روزنامه» و «تيم مستقل آنلاين» مشغول به کار و توليد محتوا هستند.

وي راه‌هاي ارتقاي روال‌هاي توليد خبر که در نشريات مختلف جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد را در چندين محور شامل: مضامين و پيام‌هاي اصلي براي افزوده شدن به مضامين و پيام‌هاي قبلي؛ تعيين رابطه مضامين و پيام‌ها با مقوله صرفه اقتصادي، بهينه سازي موتور جستجو (SEO) و بهينه سازي استراتژي مديريت محتوا (CMS) كاربرد تکنولوژي‌هاي نوين دريافت، پردازش، نمايش و ذخيره اطلاعات چند زبانه (سايت برتر جهان فقط به خاطر سازماندهي مناسب محتوا به اين جايگاه رسيده‌اند)، بهينه سازي کانال‌هاي توزيع محتوا (نحوه در دسترس قرار گرفتن محتوا براي کاربران)، ايجاد شبکه اجتماعي (به قلاب کشاندن مخاطبان از طريق پست‌هاي فوري)، ايجاد شبکه بلاگرها (به قلاب کشاندن مخاطبان از طريق پست‌هاي فوري و تحليل‌هاي شخصي)، چاره‌جويي براي تفکرات سنتي و توجيه آن‌ها در قبال كاركردهاي اتاق‌خبرهاي جديد از طريق آموزش و تبيين مفهوم دارايي‌هاي ديجيتال و سپس برخورد دقيق با تفکرات مبتني بر رئيس من، سايت من؛ مطلب من و .... تشريح كرد.

اين استاد دانشگاه در همين زمينه تصريح كرد:« در واقع جا انداختن اين تفکر که ما همان قصه‌گوي قبلي هستيم اما با ابزارهاي تازه و در واقع بايد ياد بگيريم كه در اتاق خبرهاي مدرن از سلسه مراتب، خبري نيست و آشپزخانه به‌جاي يك سر آشپز به نام سردبير؛ پر است از سر آشپزها و افزودن حلقه بيروني به حلقه‌هاي توليدات درون سازماني، تعيين الگوي «متاديتا» با ويژگي‌هاي مضامين موجود است.»

استاد ارتباطات دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه به برشماري مراحلي که در گذار به موقعيت آنلاين اثرگذارند، پرداخت و به بررسي مراحل سه گانه پرداخت و گفت:« در مرحله اول؛ روزنامه‌نگار آنلاين در موقعيت چند رسانه‌گي: بايد تصميم بگيرد كدام فرمت و رسانه مناسب كار او است. در مرحله دوم؛ پاسخ‌دهي به مخاطب: چگونگي شخصي‌سازي محتوا در مسير پاسخ دادن به نيازهاي يكايك مخاطبان است و در آخرين مرحله؛ چگونگي بينامتنيت: اتصال متن به متون ديگر از طريق متاديتا و ‌هايپرلينك است.»

وي سپس به بررسي چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت اتاق هاي خبري پرداخت. وي روندهاي آتي کوتاه مدت را شامل تيم‌هاي جداگانه چاپي و آنلاين دانست که از توليدات هم بهره مي‌گيرند. در روندهاي بلند مدت نيز رسانه‌ها به سوي اتاق خبر همگرا در حرکتند که جريان سوم، (مردم) در پروسه‌هاي گرد آوري مطالب؛ گزارشگري و تعقيب خبري-نظري (با تخصيص قبلي ابزارها و هزينه‌ها) وارد چرخه دو جريان سازماني مي‌شوند. جريان سوم هم اكنون به مثابه يك تحول بزرگ غيرحضوري اما ثابت در اتاق‌هاي خبر مدرن محسوب مي شود.

يونس شکرخواه با چنين پيش فرضي، دوره ارائه بيانيه هاي خبري را مختومه اعلام کرد و از مشارکت هر چه بيش تر مخاطب/کاربر به عنوان برگ برنده رسانه هاي امروزي ياد کرد و به روند استراتژيک تيم حرفه اي آنلاين و چالش هاي فراروي اين روند که از طريق رسانه هاي اجتماعي مورد حمايت و تقويت قرار گرفته است، پرداخت.

نخستين نشست اتاق خبر با پرسش و پاسخ‌هاي حاضرين به پايان رسيد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار