توافق مسکو و تهران درباره تحويل سامانه‌هاي زمين به هواي روسي به ايران

روزنامه روسي "نزاويسيمايا گازتا" امروز سه شنبه گزارش داد مسکو و تهران درباره تحويل سامانه هاي زمين به هواي روسي به ايران توافق کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري ريانووستي، بنا به ادعاي منابع نظامي و ديپلماتيک، احتمالاً ايران بايد از درخواست چهار ميليارد و 200 ميليون دلار خسارت از روسيه به علت پيمان شکني در تحويل سامانه هاي قبلي به ايران در سال 2010- 2012 صرف نظر کند و مسکو نيز در مذاکرات مربوط به تجديد قرارداد موشک هاي زمين به هواي اس-300 فعالانه عمل کند.

سفارت ايران در مسکو اين خبر را تائيد يا تکذيب نکرده است هر چند مطبوعات ديروز  اظهارات مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه ايران را در اين باره منعکس کردند که اعلام کرد:" طبق اصل دوستي ايران و روسيه، مسئولان و کارشناسان دو کشور با يکديگر بحث و گفتگو مي کنند تا طرف روسي به تعهدات بين المللي خود عمل کند و بتوانيم درباره موشک هاي اس-300 به نتيجه اي دست يابيم." 

روسيه و ايران در سال 2007 ميلادي قراردادي به ارزش 800 ميليون دلار امضا کردند که بر اساس آن ايران پنج سامانه  موشکي اس -300 پي ام يو- يک دريافت کند. اين قرارداد هرگز اجرا نشد و در سال 2010 ميلادي زماني که شوراي امنيت سازمان ملل متحد مجازات هايي را بر ضد ايران اعمال کرد و تحويل سلاح هاي تهاجمي به ايران ممنوع شد دميتري مدودف رئيس جمهور وقت روسيه اين قرارداد را لغو کرد. روسيه پيش پرداخت 167 ميليون دلاري تهران را پس داد اما تهران از مسکو بيش از 4 ميليارد دلار جريمه درخواست کرد.

"لئونيد ايواچوف"  رئيس فرهنگستان مسائل ژئوپليتيک روسيه مي گويد: " مسکو بايد به تعهدات خود در زمينه همکاري هاي نظامي و فني در قبال ايران عمل مي کرد اما فشار واشنگتن اجازه نداد که روسيه سامانه هاي دفاعي اس 300 را در سال 2010 ميلادي تحويل ايران بدهد. اميدوارم که اين اشتباه جبران شود. "
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار