در گفتگو با روسیا الیوم ؛

محمد صالح صدقیان: ایران درصدد اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته اش است

محمد صالح صدقیان، مدیر مرکز عربی تحقیقات و پژوهش‌های ایرانی گفت: دکتر حسن روحانی ،‌ رئیس جمهوری ایران بر وجود اصول و ضوابطی جدید درباره پرونده هسته‌ای ایران که بر انعطاف پذیری جهت از بین بردن بیم و هراس‌های غرب درباره این پرونده باشد، تاکید کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، صدقیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری روسیا الیوم افزود: ‌ایران خواهان حل قضیه هسته‌ای خود از طریق قانع کردن جامعه بین المللی از جمله گروه 1+5 درباره این پرونده است، مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران هیچ خطری برای جامعه بین المللی ندارد. 

محمد صالح صدقيان در پاسخ به اين پرسش که ايران بايد چه اقدامي انجام دهد تا نگراني کشورهاي غربي از بين برود، گفت: بايد دو طرف مذاکره با ارائه طرح هايي اثبات کنند که در اين مذاکرات حسن نيت دارند و تلاش کنند اعتماد ميان طرفين تقويت شود. در صورتي که در اين مذاکرات حسن نيت وجود داشته باشد و اعتماد تقويت شود، فرصت کنوني در مذاکرات ژنو براي هر دو طرف با ارزش خواهد بود. در حال حاضر طرف ايراني اراده سياسي جدي در اين مذاکرات دارد و تهران اراده سياسي آمريکا را در نيويورک درک کرده است و به نظر مي رسد طرفين تلاش مي کنند اين فضاي مثبت در مذاکرات فردا در ژنو تقويت شود. در صورتي که طرفين بتوانند به نقشه راهي براي مسير مذاکرات برسند مي توان گفت در نهايت امر اين مذاکرات به نتايج مثبتي منتهي خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش که کشورهاي غربي اعلام کرده اند آماده کاهش تحريم ها هستند ايران در اين زمينه بايد چه اقدامي انجام دهد؟گفت: تحريم هاي اقتصادي غرب عليه ايران از اهميت زيادي برخوردار است. در هيئت آمريکايي مذاکره کننده با ايران کارشناس امور تحريم ها حضور دارد و اين کشور مي خواهد ببيند چگونه آمريکا با برنامه هسته اي ايران تعامل مي کند. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل براي به رسميت شناختن انرژي صلح آميز هسته اي ايران ابراز آمادگي و از فتواي آيت الله خامنه اي رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران در زمينه تحريم توليد و استفاده از سلاح هسته اي تقدير کرد. اين مسئله مثبت است. بايد منتظر بود تا وضع تعامل با برنامه هسته اي ايران مشخص شود. هيئت ايران در مذاکرات ژنو از اراده سياسي، اختيارات و چراغ سبز مقامات ايراني را براي گفتگوي روشن و جدي با غرب برخوردار است. پس از روشن شدن موضع غرب در تعامل با برنامه هسته اي ايران مي توان به اين نقطه رسيد که بايد به اين مذاکرات خوشبين يا بدبين بود. بايد به اين مسئله اشاره شود روند مذاکرات ميان ايران و غرب طولاني خواهد بود و از مذاکرات فردا نمي توان انتظار داشت به نتيجه قطعي برسد ولي طرفين مي توان درباره يک نقشه راه و برنامه زمان بندي شده به توافق برسند.

صدقيان درباره ادعاي مقامات رژيم صهيونيستي در خصوص برنامه هسته اي ايران بيان داشت: مقامات ايراني و غربي در اين مذاکرات اراده جدي دارند. اسرائيل مي خواهد در اين مذاکرات مانع تراشي کند. نخست وزير اسرائيل در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل اشاره زيادي به برنامه هسته اي ايران داشت و در گفتگو با اوباما از وي خواست تحريم هاي تحميلي عليه ايران لغو شود و اوباما را وادار کرد اين مسئله را بگويد که گزينه نظامي در تعامل با ايران همچنان بر روي ميز قرار دارد و مقامات اين کشور از اين اظهار نظر اوباما ابراز ناخرسندي کردند. نتانياهو همچنين با رئيس جمهور فرانسه و نخست وزير انگليس عليه ايران رايزني کرده است. به نظر مي رسد فشارهاي اسرائيل تاثير زيادي بر نتيجه مذاکرات دارد. اين رژيم با فشارهاي خود بر غرب مي خواهد توافقي با ايران صورت نگيرد. بايد کشورهاي غربي در مذاکرات و توافق خود با ايران به فشارهاي اسرائيل توجه نداشته باشند. اين رژيم مي خواهد برنامه هسته اي ايران از بين برود و تل آويو بر اين باور است اگر قرار است توافقي ميان ايران و غرب حاصل شود بايد با رضايت اسرائيل باشد. بايد کشورهاي غربي از فرصت مثبت پيش آمده به ويژه وجود دولت ميانه رو در ايران به رياست جمهوري حسن روحاني استفاده کنند.

از سوی دیگر "نبیل میخائیل"، استاد علوم سیاسی دانشگاه "جرج واشنگتن" آمریکا نیز در گفت‌وگو با روسیا الیوم تاکید کرد که دولت اوباما تاکنون هیچ تصمیمی درباره ایران اتخاذ نکرده است.

وی گفت: در این تردید نیست که هر تصمیمی که واشنگتن در قبال ایران اتخاذ کند، دارای بازتاب‌های منطقه‌ای است، چون تعامل با ایران بر روابط آمریکا با کشورهای منطقه تاثیر می‌گذارد.

میخائیل در پایان تاکید کرد که بعید می‌داند، اعتراض‌ها و انتقادهای احتمالی اسرائیل بر موضع آمریکا تاثیر بگذارد.
برچسب ها: بین الملل ، ایران ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار