قم/

دوره کامل عرفان و خداشناسی در دعای عرفه متجلی است

آیت‌الله مکارم‌شیرازی دعای عرفه را یک دوره عرفان اسلامی کامل دانست و گفت: این دعا تمام مفاهیم مربوط به خداشناسی، نبوت، امامت، ولایت و سیر و سلوک به سمت خدا را داراست.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت‌الله مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فرا رسیدن روز عرفه اظهار داشت: از برخی روایات استفاده می‌شود که این روز را عید نامیده‌اند.

وی افزود: در این روز حضرت مسلم‌ بن عقیل هم به شهادت رسیده و بنابراین باید یک چشم ما گریان و چشم دیگرمان خندان باشد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که روایات عجیبی در مورد سرزمین عرفات و نیز روز عرفه به ما رسیده است، اظهار داشت: این‌گونه استفاده می‌شود که در این روز و در آن سرزمین مقدس گناهان انسان آمرزیده می‌شود بنابراین ما نیز باید در قرات دعای عرفه کوشا باشیم و از خداوند آمرزش گناهان را بطلبیم.

وی دعای عرفه را یک دوره عرفان اسلامی کامل دانست و عنوان کرد: این دعا تمام مفاهیم مربوط به خداشناسی، نبوت، امامت، ولایت و سیر و سلوک به سمت خدا را داراست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که شیعیان بیشترین حجم دعا را در میان پیروان سایر مذاهب و ادیان دارند، گفت: این امر را می‌توان جزو نشانه‌های حقانیت اهل‌بیت عصمت و طهارت به شمار آورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در معنی واژه عرف آمده است که بوی خوش را گویند و از این رو عرفات را به این نام می‌خوانند که به دلیل دعاهای زیادی که در آن می‌شود بوی خوشی از نظر معنوی دارد ضمن این‌که گروهی بر این عقیده هستند که مردم در هنگام دعا به گناهان خود اعتراف می‌کنند و طلب آمرزش دارند به همین دلیل آنجا را عرفات نامیده‌اند و باید توجه داشته باشیم که توبه در عرفات و در روز عرفه اهمیت فراوانی دارد.

وی صبر و تحمل را از دیگر وجوه تسمیه نامگذاری عرفات دانست و گفت: در معنای عرف گفته‌اند که صبر و تحمل هم معنی می‌دهد و برای این‌که باید تحمل فراوانی برای رسیدن به عرفات داشت این سرزمین بدین نام گفته می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه به بیان برخی مسائل شرعی در موسم حج پرداخت و افزود: در گذشته مسافت میان عرفات و مکه بیش از مسافت قصد بوده و کسانی هم که با قصد 10 روز در مکه اقامت گزیده بودند اگر به عرفات می‌رفتند باید نمازشان را شکسته می‌خواندند ولی در حال حاضر مسافت میان این 2 مکان به کمتر از 20 کیلومتر رسیده و آن هم توسعه شهر مکه است بنابراین حجاج باید نمازشان را در عرفات هم کامل بخوانند./س

برچسب ها: قم ، مکارم ، شیرازی ، دوره ، عرفان ، خدا ، شناسی ، عرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.