ریابکوف: ایران و 1+5 می توانند به توافقی برای غنی سازی 5 درصدی دست یابند

سرگئی ریابکوف، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه و معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد ایران و قدرت‌های جهانی می توانند به توافقی دست یابند که بر اساس آن جمهوری اسلامی غنی سازی 5 درصدی اورانیوم را ادامه دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از بلومبرگ ، وی در گفتگو با بلومبرگ افزود در نبود اعتماد بین دو طرف، باید روی مهم ترین نگرانی تمرکز کنیم و در بین 6 کشور مذاکراه کننده با ایران غنی سازی همواره مورد توجه بوده است چرا که فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره رو به گسترش بوده است. 

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد اگر پیشرفتی در مذاکرات صورت گیرد، دلیلی  بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و یک جدول زمانی دقیق برای پیشبرد مذاکرات اهمیت دارد. 

 ریابکوف ادامه داد در حالی که ممکن است ایران و گروه 1+5 در دور بعدی این مذاکرات هم به توافق نرسند، اما نگرش سازنده مذاکره‌کنندگان ایران به این معنی است که انتظار می‌رود این گفت‌وگوها نتایجی در بر داشته باشد به‌ گونه‌ای که مسیر مصالحه برگشت‌ناپذیر باشد.

براساس اين گزارش، ژنو اخيرا ميزبان نشست هسته اي ايران و 1+5 بود.

براي اولين بار در پرونده هسته اي ايران روساي دستگاه ديپلماسي تهران و اتحاديه اروپا بيانيه اي مشترک صادر کردند. اين بيانيه در پايان نشست پنج کشور عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان ( E3 +3) در کاخ ملل در ژنو منتشر شد که به امضاي کاترين اشتون، نماينده اتحاديه اروپا در امور خارجه و محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران رسيده بود.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: "با توجه به جو مثبت اولين جلسه وزراي امور خارجه که در تاريخ بيست و ششم سپتامبر در نيويورک برگزار شد ، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران خطوط اصلي طرحي را  به عنوان پايه اي براي مذاکره ارائه کرد. پيشنهادي که از سوي E3 +3 به عنوان مبناي همکاري در نظر گرفته شده و به دقت مورد بررسي قرار گرفت".

اين بيانيه همچنين تاريخ هاي هفتم و هشتم نوامبر را به عنوان تاريخ برگزاري دور بعدي مذاکرات در ژنو تعيين کرده است. پيش از اين نشست نيز جلسات فني با حضور کارشناسان هسته اي و کارشناسان تحريم، برگزار خواهد شد.
برچسب ها: بین الملل ، روسیه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار