احداث"پایانه نفتی" توسط بخش خصوصی شتاب مي گيرد/ ساخت"مخازن ذخیره سازی نفت خام" در جزیره خارگ از محل منابع داخلی

ساخت ١٤ مخزن ذخیره سازی نفت با ٤٧ درصد پیشرفت در بندر گناوه به عنوان نخستین پایانه نفت خصوصی ایران در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بر اساس اعلام برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، عملیات ساخت ۱۴ مخزن ذخیره سازی از سوی شرکت"پترو امید آسیا" بعنوان سرمایه گذار و مالک تا پایان شهریور امسال ۴٧ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
ساخت ٦ مخزن یک میلیون بشکه ای از ۱٠ میلیون بشکه کل ظرفیت این مخازن، دارای پیشرفت فیزیکی بیشتری نسبت به دیگر مخازن است؛ ضمن آنکه ساخت بدنه، کف و سقف مخازن، ایستگاه تلمبه خانه مربوطه، دیوارهای حائل اطراف مخازن، کانال کنترل سیلاب، احداث ساختمان های آتش نشانی، آزمایشگاه و رستوران در حال انجام است.
 
قرارداد اجاره به شرط ساخت این مخازن میان شرکت ملی نفت ایران (به عنوان اجاره کننده مخازن) و شرکت پتروامید آسیا در دی ماه ۱۳۸۹ امضا شده و بر اساس آن تامین مالی پروژه از سوی شرکت پتروامید آسیا (وابسته به بانک سپه) انجام می شود.
 
پیشنهاد تمدید مدت زمان قرارداد ساخت این مخازن، به مدت ١,٥ سال و تا پایان سال ۱۳۹۳ ارائه شده است.
 
فعالیت های اجرایی پروژه از سوی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم با پیشرفت فیزیکی معادل ١٣,٨ درصد تا پایان شهریورماه ۱۳۹۲ در حال انجام است.
 
قرارداد مربوطه بین شرکت ملی نفت ایران بعنوان اجاره کننده این مخازن و شرکت سرمایه گذاری نفت قشم، در دی ماه ۱۳۸۹ امضا شده است. قرارداد ساخت این مخازن در مردادماه ۹۲، در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال ۱۳۹۳ تمدید شد.
 
تامین مالی این پروژه از سوی شرکت سرمایه گذاری نفت قشم (وابسته به صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت) انجام می شود.
 
بر پایه این گزارش، عملیات ساخت بدنه و خطوط لوله جریانی بین مخازن و خطوط لوله انتقال نفت خام خارگ به پایان رسیده است.
 
پیشرفت فیزیکی قرارداد ‌در بخش کالا و ساخت(PC) تا پایان شهریور امسال معادل ٧٦ درصد است. تخصیص منابع مالی و تامین نقدینگی این پروژه، از اولویت های شرکت ملی نفت ایران است و این پروژه در فهرست طرح‌های اولویت دار و تامین مالی از محل منابع سرمایه ای(داخلی) قرار دارد.
 
با ساخت چهار مخزن یک میلیون بشکه‌ای، به میزان چهار میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره سازی نفت‌خام در پایانه نفتی خارگ افزوده و ظرفیت آن، ۲۸ میلیون بشکه خواهد شد.
 
کارگروه مخازن ذخیره سازی از سال ۱۳۹٠ زیر نظر مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز ذخیره سازی تشکیل شده است و این کارگروه وظیفه پیگیری فعالیت های پروژه های ذخیره سازی نفت‌خام و میعانات گازی را بر عهده دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار