شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه8؛

برای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهر باید به فرهنگ محرم و صفر تاسی جوییم

صبح امروز طی مراسمی از زحمات شادالویی، شهردار منطقه 8 تقدیر و با حکم شهردار تهران طلوعی جانشین وی شد.

  به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، محمدباقر قالیباف، طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه 8 که صبح امروز در تالار اجتماعات ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی این منطقه برگزار شد، ضمن خیرمقدم به تمامی همکاران، مدیران و همسنگران در شهرداری منطقه8، شهروندان، شورایاران، علما و همچنین خانواده معظم شهدا و ایثارگران حاضر در جلسه ابراز داشت: در آستانه ماه محرم باید یادآور شوم که موضوع عاشورا و محرم و صفر گنجینه ای عظیم و تمام ناشدنی در احیای جوامع و همه محیط های انسانی است. البته نه تنها مسلمانان شیعیان بلکه گنجینه ای برای احیای هر انسانی که بویی از انسانیت و آزادگی برده باشد .
وی ادامه داد: خداوند وقتی انسان را خلق کرد به این خلقت افتخار کرد و دو چیز را به همه انسان ها داد؛ نخست انسانیت انسان و سپس آزادگی انسان. هرکس این دو نعمت الهی در کنار محبت اهل بیت را داشته باشد، با هر سلیقه و گرایشی که هست، می تواند تاثیرگذار باشد .
شهردار تهران یادآور شد: در نظام اسلامی و در محیط کاری شهرداری باید از محرم و صفر به عنوان گنجینه ای ارزشمند برای اداره جامعه استفاده کنیم؛ مخصوصا در کشور ما که پیش از اسلام نیز مردم و جامعه ایرانی موحد بوده اند.
قالیباف افزود: با ورود اسلام به ایران و امروز نیز به برکت خون شهدا به همراه مبارزه با ظلم ستیزی رزمندگان یک نظام ولایی در این کشور مستقر شده است. یکی از علت هایی که گروه ها، گرایش ها، طوایف و ادیان مذاهب مختلف در کشور ما در کنار یکدیگر زندگی می کنند نیز وجود همین نظام ولایی است. البته این تنوع قومیتی برای ما یک فرصت است، نه یک تهدید. چرا که در بسیاری از کشورها درگیری های قومی غوغا به پا می کند. با وجود آنکه تصور می شود کشورهای اروپایی، کشورهای پیشرفته ای هستند اما هنگامی که به تاریخ نگاه می کنیم شاهد هستیم نسل کشی هایی در این کشور ها اتفاق افتاده که از فرهنگ انسانی به دور است . چرا که عقاید اسلامی در آنجا وجود ندارد.
وی ادامه داد: در منطقه 8 شهرداری نیز ادیان و مذاهب مختلفی وجود دارد اما یکی از نقاطی است که همنوایی میان ادیان و مذاهب مشاهده می شود در ماه محرم و صفر است که این موضوع به انسانیت و آزادگی انسان و فرهنگ غنی که در کشور وجود دارد برمی گردد. امام راحل (ره) نیز به همین تعبیر فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است .
شهردار تهران تاکید کرد: ما باید به فرهنگ عاشورا توجه داشته باشیم اما فرهنگ عاشورایی که در آن تنها ذکر مصیبت توام با ظلم پذیری نباشد. در شعائری که برپا می کنیم باید ظلم ستیزی نیز وجود داشته باشد، باید در این شعائر وفاداری که در آن شهادت طلبی و توکلی که در آن مجاهدت باشد، وجود داشته باشد. بنابراین در محیط کار و برای ماموریتی که در خدمت شهروندان و شهر تهران هستیم باید از این الگواستفاده کنیم. از این رو محرم و صفر ذخیره بزرگی به شمار می رود که مخصوصا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی باید به این موضوع توجه داشته باشیم .
شهردار تهران با اشاره به آغاز دوره سوم مدیریت شهری در پایتخت تاکید کرد: در روز رای گیری برای انتخاب شهردار در جمع دو گرایش شورا سخن گفتم؛ چه قبل از رای گیری چه بعد از رای گیری و همچنین در جلسات جداگانه با اعضای شورای شهر تاکید کردم که اگر توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کنم این را نعمت خدا می دانم و شما وسیله و اسباب آن هستید. در فرهنگ اهل بیت و عاشورا این گونه یادگرفته ایم که اگر خدا موقعیتی را با امکان گره گشایی از کار مردم در اختیار ما قرار داد و در مقابل ما در پاسخگویی به مردم سخت و بی حوصله شدیم خداوند نیز این توفیق را از ما گرفته و به دست کس دیگری می دهد تا قدرت گره گشایی از مردم داشته باشد .
دکتر قالیباف ادامه داد: همچنین از فرهنگ اهل بیت این گونه یادگرفته ایم که دو روز یک مسلمان نباید مثل هم باشد چه رسد به آنکه چهارسال آینده تکرار هشت سال گذشته باشد. این گناه نابخشودنی دوری از فرهنگ عاشورا ، محرم و صفر و فرهنگ غدیر است . باید در کارمان با روحیه باشیم و حتما تدبیر، درایت، صبر، محبت، تفکر، مشورت، اعتدال و رعایت کرامت انسانی وجود داشته باشد. در این زمینه ها مرتب باید به هم متذکر شویم تا از این باورهای اصیل فاصله نگیریم.
شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: در طول هشت سال گذشته به لطف خداوند، به برکت خون شهدا و با همت و غیرت یکایک شما همکاران و همسنگران در مجموعه شهرداری تهران تحول جدی در حوزه کالبدی و فرهنگی اتفاق افتاده است. البته اشکالات را می پذیریم و بر این باوریم که حتما اشکالاتی داشته ایم. انتقادات را نیز با آغوش باز پذیرا هستیم اما هرکس با انصاف به مساله نگاه کند تاکید خواهد کرد که کارهای انجام شده دو سرو گردن بالاتر از انتظار است. با این وجود در ادامه مسیرمان معترفیم که کارهای بزرگی پیش رو داریم. می خواهیم وقتی مردم وارد شهر می شوند بگویند اخلاق و مرام مردم تهران عوض شده و زندگی مومنانه تری پیدا کرده اند. حق همسایگی را بجا می آورند، طلاق کاهش پیدا کرده است، بچه ها در کانون خانواده هایی گرمتر بزرگ می شوند و مردم نسبت به یکدیگر مهربان تر شده اند. ابتدا باید این کار را از درون شهرداری آغاز کنیم و سپس به بیرون از شهرداری ببریم .
قالیباف یادآور شد: این بدان معناست که کارکنان شهرداری باید در ارتباط با من این محبت، گرمی و صمیمیت را حس کنند. بنده لحظه ای از این موضوع درنگ نخواهم کرد و به هیچ بحث حاشیه ای نیز کاری ندارم که دیگران چه خواهند گفت؛ هرچه می خواهند بگویند. اگر فرهنگ عاشورا و اهل بیت را در پیش بگیریم خداوند نیز به ما وعده پیروزی داده است. فرهنگ عاشورا به ما یاد داده است که تقوا پیشه کرده و با اخلاص کار کنیم. اگر ما تقوا پیشه کردیم خداوند نیز به گونه ای به ما کمک خواهد کرد که در حساب و کتاب سیستمی و مدیریتی ما جایی ندارد . این باور بنده است و مطمئن هستم که باور یکایک شما نیز بر همین اساس است . چرا که این مساله در ذات همه ما وجود دارد و ما تنها باید آن را در خودمان زنده کنیم، بپرورانیم و با آن زندگی کنیم . پس از آن است که خیرات و برکات را در کار خود شاهد خواهیم بود .
شهردار تهران همچنین با تقدیر از تلاش های مهندس شادالویی در شهردار منطقه 8 عنوان کرد: البته همیشه سپاسدار همه عزیزان بوده ایم چرا که انصافا در این مجموعه زحمت کشیده اند البته بنده به مهندس شادالویی تاکید کردم که توقع دارم در منطقه 11 تلاش بیشتری را از شما ببینم. همچنین برای دکتر طلوعی در شهرداری منطقه 8 آرزوی موفقیت داریم چرا که ایشان از نیروهای شناخته شده و زحمتکش است .
وی ادامه داد: البته تمامی این سخنان به این معنا نیست که همه کارها در شهرداری بی عیب ونقص است حتما اشکالاتی هم وجود دارد، اما مهم این است که برایند کار مثبت باشد و در همه اتفاقاتی که رخ می دهد اخلاص وجود داشته باشد. امید می رود بتوانیم این تحول را با جدیدت بیشتری در شهر و شهرداری ایجاد کنیم تا تفاوت نظام اسلامی با دیگر کشورهایی که تحت سیتره مکتب های انسان ساز هستند مشخص شود چرا مدیران در جمهوری اسلامی تنها مسوول ساختن حوزه های مادی از جمله پل، راه و غیره نیستند همه این موارد باید منجربه رشد و تعالی انسان ها شود چرا که اگر این اتفاق نیفتاد نتیجه نهایی را نگرفته ایم و از اهداف انقلاب و مسیر اصلی اسلامی و فرهنگ اهل بیت فاصله گرفته ایم امید می رود بتوانیم دست به دست یکدیگر داده و این کار را با یاری شما به پیش ببریم . /ل
 
برچسب ها: شهردار ، تهران ، راسم ، تکریم ، معارفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار