در مراسم تجليل از مقام علمي شاعر و مترجم برجسته ي علي موسوي گرمارودي بيان شد:

گرمارودي يك نوستالژي بزرگ و مهم است

علي موسوي گرمارودي شاعر نام آشناي عرصه ي ادبيات انقلاب اسلامي و دفاع مقدس به گفته ي سيد علي صالحي معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي افراد هم نسل وي يك نوستالژي قوي و مهم است.

به گزارش خبرنگار حوزه ي ادبيات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاري مراسم تجليل از نظام علمي شاعر و مترجم برجسته علي موسوي گرمارودي كه امروز در سراي اهل قلم با حضور غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، سيد عباس صالحي معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي شجاعي صائين مديرعامل موسسه ي فرهنگي خانه ي كتاب برگزار شد؛ سيد علي صالحي معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دوره ي زندگي خود را در 4 دهه ي اخير همزمان با شكوفايي بيش از پيش علي موسوي گرمارودي در حوزه ي شعرو ترجمه دانست و افزود: موسوي گرمارودي به زعم من و اكثر افراد هم نسلم نوستالژي قوي و مهمي است.
 
وي گفت: گرمارودي از جمله افرادي است كه هم نسلان من به وجود آنها پز مي دادند و مايه ي افتخار ما است.

به گفته ي صالحي اين نوستالژي بزرگ و خوب برخلاف نوستادژي هاي ديگر كه اغلب با گذشت زمان كم رنگ مي شوند كم رنگ نشده و هم چنان حفاظت شده و مانده و خواهد ماند.
 
صالحي در ادامه گرمارودي را فردي با شخصيت تركيبي دانست و گفت: بر افقي كه در 4 دهه ي زيست زندگي من ديده شده به گرمارودي تركيبي از سنت آموزشي حوزه و دانشگاه عناصر خلاقيت پركاري و تنوع و تركيب هاي ديگر قابل انديشيدن است.
 
وي افزود: گرمارودي با آموختن هم زمان دروس حوزوي و دانشگاهي نزد استادان بزرگ اين دو عرصه هم چون اديب نيشابوري و شهيدي تركيب حوزه و دانشگاه را به خوبي نشان مي دهد در ضمن هيچ نويسنده و يا شاعري پيدا نشده كه بتواند پركاري و خلاقيت را در كنار يكديگر قرار دهد؛ اما گرمارودي در زمان ما به خوبي اين دو عنصر را در كنار عنصر تنوع قالب و مزمون در يك جا جمع كرده است.

به گفته ي صالحي هم چنين گرمارودي تركيب فرهنگ اسلامي ايراني و فعاليت هاي فرهنگي و مديريت فرهنگي را هم به واسطه ي تعهد خود به اصول اعتقادي اش و هم چنين تواناييش در به راه انداختن جريان هاي قابل توجه در فضا ي كشور در كنار يكديگر دارد
 
وي خاطرنشان كرد: گرمارودي به عنوان شخصيتي كه بيش از 5 دهه فعاليت فرهنگي علمي و ادبي داشته حتما ستاره اي بي نظير در تاريخ وفرهنگ ما خواهد بود.
 
غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در بخش ديگري از مراسم مقام علمي سيدعلي موسوي گرمارودي آشنايي خود با گرمارودي را بيش از آشنايي ساير افراد حاضر در اين مراسم با اين شاعر شناخته شده ي كشور دانست و گفت: ما از زمان دانشجويي تا به حال آشنايي خوبي باهم داشته ايم.

وي ادامه داد: گرمارودي هم همچون همه ي ما كار خود را از معلمين شروع كرد و اميد است كه در كنار ما كار خود را با معلمي به پايان برساند.

وي همچنين گرمارودي را از جمله شاعراني دانست كه در زماني كه شاعران ديگر با مضامين غير متعهدانه به سرايش شعر در قالب نو مي پرداختند توان سرايش اشعاري در قالب نو و امروزي با مضامين متعهدانه و اسلامي را داشته و در زمان خود تاثير بسزايي بر جوانان آن دوره داشته است.
 
وي افزود: درهمان دوران يك شاعر ديگر در خراسان مانند گرمارودي بود اما با به كنار گذاشتن مسير اصلي خود و خروج از اين مسير عاقبت بخير هم نشد.
 
حداد عادل اظهار داشت: موسوي كم نظير بود و شعر وي احياي سبك خراساني همراه با چاشني ها و نمك امروزي شعر امروزي و زبان امروزي است.
 
وي خاطر نشان كرد: موسوي گرمارودي با وجود فعاليت در تمامي قالب هاي شعري شاعر قصيده بوده و در اين جهت انصافا ممتاز است.

انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار