گزارش نشريه تايم از اختلاف کاخ سفيد و کنگره بر سر تحريم هاي جديد ايران

پايگاه اينترنتي هفته نامه "تايم" در گزارشي به قلم "جي نيوتون" به موضوع اختلاف کاخ سفيد و کنگره بر سر تحريم هاي جديد ايران پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: در ماه ژوئيه ، 130 تن از اعضاي کنگره آمريکا در نامه اي به باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از وي خواستند تا فرصتي ديپلماتيک به ايران دهد اما يک ماه بعد کنگره دور جديد تحريم ها عليه ايران را با 400 راي موافق در برابر 20 راي مخالف تصويب کرد و اين در حالي بود که بيش از 100 تن از اعضاي کنگره که اين نامه را امضاء کرده بودند به اين تحريم ها راي دادند. 

پيش بيني مي شود اين تحريم ها اين هفته در سنا نيز به راي گذاشته شود. 

دولت اوباما مجلس سنا و جمهوريخواهان را براي دست کشيدن از اين تحريم ها و فراهم آوردن فرصتي ديپلماتيک براي ايران تحت فشار قرار داده است اما کنگره مخالف رويکرد وي حرکت مي کند. 

دولت اوباما درباره نشست هايي که اواسط ماه اکتبر با ايران در ژنو برگزار شد محتاطانه ابراز خوشبيني کرد تا آنجا که وندي شرمن مذاکره کننده ارشد آمريکا هفته گذشته از کنگره خواست تا صبر و شکيبايي پيشه کند. 

وي روز جمعه در گفتگو با راديو صداي آمريکا اعلام کرد :‌ کنگره جايگاه خود را دارد و ما نمي توانيم آن را تحت کنترل خود قرار دهيم اما درباره اين مسئله مذاکراتي بسيار جديد داشته ايم. 
 
قرار است دور بعدي مذاکرات هفتم نوامبر برگزار شود. 

حسن روحاني که تابستان امسال به عنوان رئيس جمهور ايران انتخاب شد ماه گذشته با باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا تلفني گفتگو کرد و اين نخستين گفتگوي مقامات بلندپايه ايران و آمريکا از زمان انقلاب اسلامي سال 1979 بود. 

تايم نوشت: آنچه موضوع را پيچيده مي کند گزارش هفته گذشته مرکز علوم و امنيت بين الملل آمريکا مستقر در واشنگتن است که با استناد به ارزيابي مقامات اطلاعاتي به توانايي ايران براي دستيابي به اورانيوم غني شده در سطح بالا براي ساخت بمب هسته اي تا يک ماه آينده و نه تا اوايل سال آينده اشاره مي کند. 

اريک کانتور رهبر اکثريت مجلس نمايندگان آمريکا روز جمعه در بيانيه اي ادعاکرد : خواه يک ماه يا يک سال ، گام هاي مصمم ايران در مسير دستيابي به تسليحات هسته اي تهديدي جدي و مستقيم براي آمريکا و متحدانش محسوب مي شود. همه ما خواهان آن هستيم که مذاکرات به نتيجه برسد اما زمان رو به پايان است. 

لابي طرفدار رژيم صهيونيستي، سنا را براي تصويب تحريم هايي که افزايش فشار بر ايران را به منظور پايان دادن به برنامه هسته اي خود به دنبال دارد تحت فشار قرار داده است.

"مت بروکس" از ائتلاف يهوديان جمهوريخواه مي گويد دولت اوباما همچنان به ارسال پيام هاي متفاوت در تعامل با ايران ادامه مي دهد که اين مسئله نگراني متحدان آمريکا را تشديد مي کند. 

وي افزود هنگاميکه اعضاي سنا هفته آينده گردهم مي آيند اميدواريم تيم جانسون رئيس کميته بانکداري سنا و هري ريد رهبر اکثريت سنا در مسير تشديد تحريم ها عليه ايران گام بردارند. 

مت بروکس خاطر نشان کرد مواضع آمريکا در خصوص تحريم ها زماني نرم تر خواهد شد که رژيم ايران اقدامات ملموس و قابل قبول را در پايان دادن به تلاش براي دستيابي به تسليحات هسته اي به عمل آورد.  

چنانچه اين لايحه تصويب شود ، اوباما ممکن است در موقعيت دشوار براي مخالفت با تحريم ها عليه ايران قرار گيرد. 

احتمال مي رود دولت اوباما اين بار نيز همانند گذشته عمل کند يعني در اجراي تحريم ها تعلل کند و بنا به گفته برخي اعضاي کنگره  به بخش هايي از لايحه که احساس مي کند موجب دور شدن ائتلاف شکننده اي که دولت اوباما عليه ايران سازماندهي کرده است - از آمريکا مي شود  بي اعتنايي کند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار