ايوبي در مراسم توديع و معارفعه مديرعامل فارابي:

هدايت كشتي طوفان زده فارابي در دوران سوء تفاهم‌ها جاي تشكر دارد / ميرعلايي صندلي داغ فرهنگي را توانست تحمل كند

احمد ميرعلايي در دوران سخت سوء تفاهم ‌ها در جامعه فرهنگي توانست كشتي طوفان زده فارابي را به خوبي هدايت كند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل بنياد فارابي مراسم توديع و معارفه "محمدرضا جعفري جلوه" با حضور رئيس سازمان سينمايي ، "احمد ميرعلايي" مديرعامل سابق و جمعي از سينماگران برگزار شد.

در اين مراسم "حجت الله ايوبي "رئيس سازمان سينمايي ضمن تشكر از خدمات چهارساله "ميرعلايي" گفت: احمد ميرعلايي در دوران سخت و سوء تفاهمات در جامعه فرهنگي به ويژه سينما توانست كشتي طوفان‌زده فارابي را هدايت كند و رعايت انصاف نيست هر مديري را در فضاي رواني ان دوران ارزيابي كنيم چرا كه در دوره مديريتي "ميرعلايي" مشكلات بسياري وجود داشت كه وي زحمات بسياري را انجام داد و اين كار وي قابل دفاع است.

وي ادامه داد: همه ما دستي در مديريت فرهنگي داريم و مي‌دانيم كه كار فرهنگي كار دشواري است به طوريكه انگار بر روي صندلي هاي داغ نشسته‌ايم و توانستيم اين صندلي را تحمل كنيم و نتيجه‌اش را خدمت به كشور بدانيم و براساس جايگاه سينما در دنيا و كشور ميرعلايي توانست اين را تحمل كند.

"ايوبي" با اشاره به در چند سال اخير فارابي فراز و فرودها و چالش هاي بسياري داشته اما اميدواريم در دوران پيش رو دوران خوبي را داشته باشيد و با نسيم اميد دوران همدلي ، همياري و آرامش و ثبات نسبي را در عرصه كشور ايجاد كنيم و اعتقاد من بر اين است كه فضاي امن و آرامش رواني لازم در گرو گامهاي بلند فرهنگي است و ما  از اين جهت تلاش خواهيم كرد.


ريئس سازمان سينمايي در مراسم توديع و معارفه مدير بنياد فارابي گفت:
جلسه توديع شايد در مزاح تشبيهي به مجلس ختم باشد اما اين جلسه به معني پايان كار نيست بلكه آغاز كاري براي ميرعلايي در سنگرهاي ديگر مديريتي خواهد بود.

 وي ادامه داد: در سي سال اخير با وجود اين كه دولتمردان سياسي و اجتماعي خوب و كار آزموده‌اي داشتيم اما در مديريت فرهنگي مديران خوب تربيت شده  و پايبند به ارزش‌هاي نظام و اسلام بسيار اندك هستند. بنياد فارابي جايگاه مشخصي دارد  و با ياد كردن از بنيانگذاران اين نهاد و چند دهه خدمتگذاري تشكر كرد كه با تلاش‌هاي خود سينماي پر افتخاري را نصيب ما كردند.

ايوبي با اشاره به سينماي با عزت ايران افزود: جزء كساني هستم كه از سينماي با عزت ياد مي‌كنم و همه‌ي ما بر اين باوريم كه سينماي ايران خدمات فراواني را براي جامعه‌ي ما انجام داده و در تحقق آرامش و ثبات نسبي براي سينماي اميد بنياد فارابي نقش محوري را به عهده گرفته و به عنوان مهم ترين مرجع با اتخاذ تصميمات درست نقش واقعي خود را در جهت دهي ايفا مي‌كند.

وي تصريح كرد: در سينما نيازمند پاسخ انديشه‌اي هستيم تا در كنار هم و در فضاي درست يكديگر را نقد كنيم واز فارابي مي‌خواهيم كه در جهت برپايي اين پاتوق‌ها كمك كند. سينماي خوب و پيشرفته به معني ساخت پروژه‌هاي عظيم و هاليودي نيست اما با اين وجود نبايد عقب نشيني كرد و با فكر و انديشه و تاليف حضور موثري داشته باشيم.

ايوبي با اشاره به راه‌‌هاي مختلف براي تقويت سينماي ايران عنوان كرد: بايد به فيلمنامه و فيلمنامه نويسان بها دهيم تا با كمك فارابي سينما جايگاه واقعي خود را پيدا كند و براي تقويت سينماي ايران بايد مسير طبيعي خود را طي كند و تنها با ساخت فيلم فاخر، روشنفكرانه و اقتصادي موفق نخواهيم بود بلكه همه‌ي سينماگران ايراني بايد براي مردم فيلم بسازند كسي كه با رويكرد مردمي فيلم مي‌سازد به طور حتم در جشنوار‌ه‌هاي خارجي نيز موفق خواهد بود.

وي اظهار داشت: به اعتقاد من نبايد در جشنواره‌‌هاي خوب و بين المللي غايب باشيم و به صندلي ‌هاي خالي در عرصه‌ي بين الملل اعتقادي ندارم چرا كه سينما زباني است كه مي‌توانيم به خوبي حرف بزنيم مردم ايران با فرهنگ چند هزار ساله و با حفظ سنت با مدرن ترين زبان با جهان سخن مي‌گويند.

ايوبي ادامه داد: سينماي اميد يعني سينماي مردمي كه بر اساس اعتقادها، باورها و احترام به عقايد و خط قرمزي‌هاي درون جامعه و بستر اين مرز و بوم شكل گرفته است و حاضر به دور شدن از اين اعتقادات نيست.

سينماگر و فيلم نامه نويس با چنين پشتوانه‌اي وارد عرصه مي‌شود و درصدد است كه باتوجه به تاريخ باشكوه و پر افتخار ايران در فيلمسازي تاريخ سازي كند.

رئيس سازمان سينمايي با اشاره به مهترين رسالت سينماي ايران بيان كرد: باورهاي ديني، اسلام پلي به عقل و تفكر و احساسات است و اين بسيار ارزشمند است و سينماي ما را مردمي تر مي‌كند و توجه به اين معقوله و ترويج اخلاق مداري و احترام سينماي ما را ارزشي تر خواهد كرد.

وي تصريح كرد: خدمات به اسلام ديگر رسالت سينماي ما است تا چهره‌ي تمدني و اسلامي را به جهان معرفي كند همان‌طور كه با زبان شعر و ادب اسلام را معرفي كرديم اكنون نيز باتوجه به نمايش چهره‌ي بد از اسلام توسط افراطيون منطقه نيازمند نمايش چهره‌ي لطيف اسلام با زبان سينما هستيم .

ايوبي درخصوص محمدرضا جعفر جلوه مديرعامل جديد بنياد فارابي ابراز داشت: جعفري جلوه دانشمند سينماي ما بار ديگر در فرهنگ و هنر جلوه گر مي‌شود و بعد از جلسات متعدد متواضعانه با حضور در ميان اهالي سينماي اميد تجربه‌هاي ارزشمند گذشته خود را در اختيار ما قرار مي‌دهند.

وي خاطر نشان كرد: اميدواريم با تدبير و روش اعتدالي بتوانند سينماي كشور را چند گام جلو ببرند همان طور كه در چهار سال گذشته مديريت خود موج افراط به سينما را گرفت تا جامعه سينمايي را با آرامش حفظ كند.

در ادامه احمد مير علايي مدير عامل سابق بنياد فارابي در اين مراسم گفت: در اين سالها توفيق داشتم به عنوان عضو كوچكي در فارابي خدمتگذار سينما باشم و هر آنچه دارم با خلوص اخلاق با كمك به سينماگران گام بردارم و اين اتفاق به لطف خداوند مقدر شد.

وي ادامه داد: در دوره چهار ساله از كساني كه هميار من بودند تشكر مي‌كنم همچنين از منتقدان دلسوزي كه با بيان‌‌هاي خود مانع از مشكلات مديريتي شدند قدرداني مي‌كنم همچنين براي منتقداني كه بي‌رحمانه انتقاد كردند دعا خواهم كرد.

ميرعلايي عنوان كرد: در طول اين مدت درهاي بنياد فارابي به روي هيچكس بسته نبود تا با شفافيت همه چيز قابل لمس باشد با وداع چهار ساله خوشحالم كه اين مدت عمر را بيهوده تلف نكردم و آرزوي موفقيت براي سينما دارم تا در روزهاي پيش رو دوران درخشاني داشته باشيم.

وي اظهار داشت: اميدوارم آرشيو ما در آخرت به گونه‌اي باشد كه عاقبت بخير شويم و خوشحالم كه جعفر جلوه اين تصدي را قبول كرد و به حجت الله ايوبي بابت اين انتخاب درست تبريك مي‌گويم.

ميرعلايي در پايان صحبت‌هايش خاطر نشان كرد: جلسه‌ي توديع و معارفه به معني آمدن و رفتن است اما هر آمدن و رفتني به معني برد و باخت نيست اميدوارم با وفاداري به تعهد به گونه‌اي عمل كنيم كه خدا خشنود باشد.

در ادامه محمدرضا جعفري جلوه مديرعامل جديد بنياد فارابي در اين مراسم گفت: سخن از احياي فارابي است و به همين جهت به اينجا آمده‌ايم تا در عرصه‌ي سينماي حرفه‌اي اين سرزمين اگرچه صولت آن به قدر مقدور تعيين يافته و تجلي داشته لكن همچنان تا آن سطح تراز كه بايد فاصله‌هاي بسيار است و لاجرم مي‌بايد بار ديگر بنيادي كارآمد براي رسيدن به سطح شايسته ايفاي نقش كنم.

وي ادامه داد: فرهنگ غني و تمدن ديروز و فرداي اسلامي و ايراني ما براي تحكيم و انتشار در سطح ملي منطقه‌اي و جهاني نيازمند اين است كه مخاطبان تشنه‌ي يك سينما در گستره‌ي جهان در جستجوي آن باشند.

جعفري جلوه عنوان كرد: يك بنياد فارابي كارآمد به چه معني است آيا كارآمدي در بسط انحصار و ايفاي نقش به جاي اهالي است يا كارآمدي يعني شكل دادن موثر زنجيره‌اي از حمايت ها در همه‌ي چرخه عمل سينماي ملي از پيش سينما و سينما و تا پس از سينما.

وي با اشاره به ايجاد فضاي فرهنگي و هويتي افزود: از ايجاد فضاي فرهنگي و هويتي براي رويت خود و اعتماد به فرهنگ و هويت ما تا بسترسازي براي نظريه پردازي و تلاش براي تدوين مباني نظري و زيبايي و گفتمان سينماي ملي و فعال سازي سامانه نشر درباره‌ي سينما در طيف رسانه‌هاي قديم و در همه‌ي گستره‌ي علمي، فرهنگي، هنري و اقتصادي، صنعت و موثرسازي برنامه‌هاي آموزشي هنر به ويژه سينما از جمله: مدرسه‌اي، آموزشي و دانشگاهي است كه من اين مجموعه چهارگانه را پيش سينما مي‌خوانم و در پي آن سينما يعني به صحنه آمدن هنرمند سينماگر هويت گراي خيالي ساز اصيل با آفرينش اثر هنري و توليد محصول فرهنگي، عرضه و پخش و نمايش آثار در سطح ملي و جهاني كه من اين دو را يعني توليد و پخش را سينما مي‌نامم و به دنبال آن حلقه‌هاي نقد و ارزيابي اثر هنري مبتني بر مكتب نقد ملي و مكمل آن محفل شورانگيز و شوق آفرين ارزش گذاري آثار و جشنواره كه بنده اين دو را پس از سينما مي‌دانم.

وي اظهار داشت: در همه‌ي اين مراتب هشت گانه از پيش از سينما و سينما تا پس از سينما بنياد فارابي كارآمد سياستهاي شفاف حمايت گر و اقدامات صميمانه فارابي كارآمد يعني حمايت از فكر و تفكر درباره‌ي سينماي ملي تا حمايت از تاليف، ترجمه و نشر وحمايت از آموزش و آفرينش آثار به ويژه فيلمنامه و سپس حمايت از پخش و حمايت از حلقه‌هاي نقد فرآيند اين چرخه‌ي هشت گانه است.

وي تاكيد كرد: اينجا تا اعتبار بنياد فارابي را به فارابي بازگردانيم تا با اتخاذ سياستهاي حمايتي احياگر بخش خصوصي و ارتقا دهنده‌ي توليدات سينماي ايران به جاي سياست‌هاي سطحي، محفلي وجزئي و بازگرداندن ميدان‌هاي عمل جدا افتاده‌ي فارابي را و سپس سينماي ملي را احيا كنيم.

جعفر جلوه خاطر نشان كرد: در اينجا اعلام مي كنم كه در اندك زمان طرح احياي فارابي را كه بار ديگر تصريح مي‌كنم نه طرح فربه سازي يك سازمان كه طرح احياي نظام حمايت موثر در سينماي كشور است آماده و تقديم خواهم كرد تا برنامه راه باشد براي فردا و برنامه كار باشد براي اكنون.

گفتني است؛ در اين مراسم باتوجه به تكريم و توديع احمدميرعلايي به عنوان مديرعامل سابق بنياد فارابي هداياي بسياري از سوي بسيج بنياد فارابي، مدير موزه‌ي بنياد، شهرداري اصفهان، مدير انجمن سينماي جوان، و محسن علي اكبري اهدا شد.

شايان ذكر است؛ در اين مراسم چهره‌هايي چون: مهدي مسعود شاهي، ناصر باكيده، محمد احساني، محمد مهدي طباطبايي نژاد، امير اسفندياري، هاشم ميرزا خاني، پژمان لشگري پور، محمد حيدري، علي رويين تن، سيروس حسن پور، يدالله صمدي، وحيد موساييان، و داوود توحيد پرست حضور داشتند.


 انتهاي پيام/ص

 



برچسب ها: فرهنگی ، ایوبی ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار