همراه با تیم مذاکره‌کننده ایران در ژنو/195

ظریف: مردم ایران به برخی از اعضای 1+5 اعتماد ندارند/ در مقابل هرگونه زیاده‌خواهی مقاومت خواهیم کرد

وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با کاترین اشتون در جمع خبرنگاران حضور یافته و به سوال‌های آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران داخلی گفت: باید با باور به همه توانمندی‌ها مذاکرات را به پیش ببریم؛ متن ابعاد مختلفی دارد و ابتدا باید با آن دست و پنجه نرم کنیم، سپس آنرا اجرا کرده و در نهایت ایجاد اطمینان کرد.

وی افزود: منافع ملی، حقوق و معیشت مردم و موضوعات مختلف و همچنین چارچوب سیاسی برای ما اهمیت دارد، لذا این مذاکرات کار بسیار دشواری بود.

ظریف گفت: از روز اول می‌دانستیم که نمی‌توان مذاکرات را پیش بینی کرد، ممکن است یک طرف نکته ای را مطرح کند که باعث طولانی شدن مذاکرات شود، روند مذاکرات خوب است و رو به جلو حرکت می‌کنیم و اگر اختلاف نظر نداشتیم جلسه‌ای در کار نبود.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: سابقه دیرینه‌ای از اختلاف نظر میان طرفین وجود دارد و مردم ایران به برخی از کشورهای عضو گروه 1+5 اعتماد زیادی ندارند که این اعتماد باید جلب شود و بدون ایجاد این مسئله نمی توان به نتیجه رسید.

وی با اشاره به حساسیت مردم نسبت به مسائل بین المللی ادامه داد: باید واقع بین باشیم زیرا مردم مسائل بین المللی را به دقت پیگیری می‌کنند و با توجه به اینکه مذاکرات را پیش رو داریم باید دقت، صبر و تحمل داشته باشیم.

ظریف با بیان اینکه در زمان مذاکرات خوش بینی وجود داشته است، بیان داشت: مذاکره نباید صرفا با هدف، انجام شود بلکه هدف، نتیجه است، همین که مذاکرات با هدف انجام شده و مردم خوش‌بین هستند جای امیدواری دارد و انشاءالله با متانت و واقع‌بینی پیش خواهد رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره مواضع تند فرانسه در رابطه با ایران گفت: فرانسه وارد بازی جدیدی شده و طوری عمل می‌کند که آمریکایی‌ها در مذاکرات قبلی عمل می‌کردند برای مثال می‌توان به مواضع فرانسه در سوریه اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ما همیشه با فرانسه روابط خوبی داشته ایم مخصوصا در مذاکرات قبلی که تنها با گروه اروپایی انجام شد فرانسه جزء پیشتازان و تاثیرگذاران در مذاکره بود.

ظریف اضافه کرد: نباید به دنبال تئوری توطئه همانند جنگ عراق باشیم، این تئوری کمکی به بهبود مسائل و پیشرفت در حل مسئله فعالیت های هسته ای ایران نمی کند

وزیر امور خارجه کشورمان به مذاکره با طرف آمریکایی اشاره کرده و اظهار داشت: خانم اشتون فرصت زیادی را فراهم کرده بود و با طرف آمریکایی جلسات متعددی داشتیم، البته اختلاف نظر طبیعی است و نباید به آن بیش ازحد توجه کنیم. با اعتماد به خدا، جدیت، توان مردم و حماسه سیاسی امسال می‌توانیم مذاکرات را به خوبی پیش ببریم.

وی در ادامه به زحمات همکاران خود اشاره کرد و گفت: بیشتر کارها را کارشناسان و همکاران بنده آقایان عراقچی و تخت روانچی انجام دادند و ساعت‌های فراوان با همتایان خود گفتگو کردند؛ حضور من به جز در 2 روز پایانی محسوس نبود.

ظریف در ادامه به زیاده خواهی‌های برخی کشورها اشاره کرد و بیان داشت: ما در مقابل هرگونه زیاده خواهی مقاومت خواهیم کرد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا درباره گام اول و آخر توافقی شده و اینکه آیا تضمینی وجود دارد که اگر ایران به تعهدات عمل کند طرف مقابل نیز عمل کند بیان کرد: هنوز در رابطه با این مسئله توافقی نکردیم اما در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت های خوبی داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هر توافقی که به دست می آید باید مراحلی که در نشست قبلی و مذاکرات وین مطرح کردیم را نیز در برداشته باشد. هدف مشترک تصویر نهایی و گام اول باید با هم پیش رود زیرا بدون این سه مرحله نمی توانیم به نتیجه برسیم.

وی گفت: اینها چارچوب‌هایی است که در ذهن داریم بعضی مورد توافق قرار گرفته و بعضی جزئیات باقی مانده است.

ظریف در رابطه با اینکه که مایکل مان گفته است روی میزان و درجه غنی سازی اختلاف داریم اظهار داشت: اینکه ما چه می خواستیم یا آنها چه می خواستند و در چه مواردی توافق بود در مرحله بحث هستیم و اختلاف نظر وجود دارد و اگر اختلاف نظر وجود نداشت اینجا نبودیم.

وی با اشاره به اینکه بی اعتمادی جدی است تصریح کرد: هر قدمی که برداشته می شود باید اعتماد را در ما ایجاد کند. مایکل مان در هیچ کدام از مذاکرات نبوده و هر نکته ای که در مورد اختلافات بیان کند درست نیست. در جلسه آخر هم قرار شد کار را پیش ببریم و اینکه کجا تفاهم بوده و کجا اختلاف، مبنای واقعی ندارد و گمانه زنی هایی که مطرح می‌شود همیشه خارج از واقعیت است.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا در نشست 10 روز آینده توافق جدی صورت می‌گیرد گفت: این فرصتی است که همه هیات ها به پایتخت های خود باز می گردند و فرصت دارند بیشتر فکر کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه روند 8 سال گذشته در جهت دیگری بوده است بیان کرد: میزان بی اعتمادی به حدی بوده که در جهت رسیدن به نتیجه گامی برداشته نشده است. بعد از 8 سال گام جدیدی برداشته می شود و ممکن است دوستان نگرانی هایی داشته باشند امیدواریم با گذشت زمان نگرانی ها حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: یکی از اساسی‌ترین موضوعات مسئله تحریم است اینکه در مذاکرات قبلی نیز کارشناسان تحریم حضور داشتند بر همین اساس بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا وزرای خارجه کشورها در مذاکرات شرکت کردند اما توافق حاصل نشد بیان کرد: این احتمال وجود دارد که در این جلسه بحث های مهمی مطرح شود حتی این احتمال وجود داشت که به نتیجه برسد.

ظریف درباره اظهارات وزیرخارجه فرانسه درباره آب سنگین رآکتور اراک اظهار داشت: آب سنگین بالاخره جزئی از برنامه هسته ای ایران است در این مذاکرات قرار است درباره برنامه هسته ای بحث شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اینکه یک کشوری آب سنگین را مطرح کرده مهم نیست اینکه چه توافقی حاصل شود مهم است. ما بر حقوق خود اصرار داریم و نمی خواهیم کسی فکر کند که به دنبال سلاح هستیم و چنین چیزی را به نفع خود نمی دانیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بر سر میز مذاکره در خصوص اختلاف‌های دیگر از جمله سوریه ‌بحث شد و آیا این امر دلیل مخالفت فرانسه است بیان کرد: در مذاکرات دوجانبه با فرانسه راجع به همه موضوعات از جمله سوریه صحبت کردیم. ما گفتیم موضوع مذاکرات ما در 1+5 صرفا هسته ای است با هیچ کس نه فرانسه و نه آمریکا بحث دیگری را مطرح نمی کنیم و هدف مذاکرات نیز تنها هسته ای است و تقویت رابطه و موضوعات دیگر مطرح نیست.

ظریف در ادامه با اشاره به مذاکره با آژانس و سفر آمانو به ایران تصریح کرد: ما روش دیگری را با آمانو دنبال می کنیم و آن روش را تا حد خوبی در مذاکرات هفته گذشته پیش بردیم.

وی افزود: آمانو که به تهران بیاید مذاکرات ادامه پیدا می کند و نهایی می شود، همچنین اعتقاد داریم روابط ما با آژانس باید بر اساس راهکار جدی برای حل و فصل موضوعات باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا به توافق نرسیدیم بیان کرد: اگر در دو جمله در یک متن توافق نکنید مفهوم آن این نیست که توافق نکردیم باید در مورد کل متن توافق شود. قسمت قابل توجهی از دیدگاهها به هم نزدیک شده و در بعضی جاها نیز اختلاف وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اینکه آیا توافقی صورت گرفته یا خیر؟ و اینکه رسانه ها در مورد شکست مذاکرات خبرهایی اعلام می کنند گفت: از این موضوع که رسانه ها چه مطلبی منتشر می کنند نگران نیستم موضوع این است که مذاکرات خوب بوده و تفاهم به اندازه ای بود که برای اولین بار با خانم اشتون مصاحبه مطبوعاتی داشتیم دور قبل برای اولین بار بیانیه مشترک و این بار کنفرانس خبری مشترک داشتیم.

وی با اشاره به اینکه بعضی ها تمایل دارند این مذاکرات شکست بخورد گفت: اسرائیل دوست دارد مذاکرات شکست بخورد انشاءالله در ایران کسی این موضوع را نمی خواهد دوست دارم در ایران همصدایی با اسرائیل وجود نداشته باشد.

ظریف با بیان اینکه 20 نوامبر یک فرصت سه روزه در نظر گرفته ایم اظهار داشت: این موضوع بستگی به این مطلب دارد که چقدر وقت داشته باشیم. 20 نوامبر اولین فرصتی بود که من و خانم اشتون هر دو زمان آزاد داشتیم زیرا من از 23 نوامبر باید در تهران میزبان اجلاس وزرای خارجه اکو باشم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در دور بعدی نیز ممکن است وزرا حضور داشته باشند گفت: وزرا دوست دارند به قول خودشان در آتش بازی آخر و زمان به نتیجه رسیدن حضور داشته باشند اما دور آتی نیز در سطح معاونین وزرای خارجه خواهد بود. در دور قبلی مذاکرات من و خانم اشتون حضور داشتیم که حضورمان منحصر به افتتاحیه و اداره مذاکرات شد. تا به حال دیدارها در همان سطح معاونین بوده و به غیر از جلسه نیویورک و جلسه شب گذشته باقی جلسات در سطح معاونین است.

وی افزود: این دور از مذاکرات یک استثنا بود چون وزرای امورخارجه آمدند من مجبور شدم با وزرا مذاکره کنم مذاکرات دو جانبه به غیر از روز اول که در سطح معاونین بود مابقی با حضور من برگزار شد اما دفعه آینده به وضع گذشته باز می گردیم و جلسه افتتاحیه را من و خانم اشتون شروع می کنیم و مابقی را دوستان ادامه می دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تهران ، ژنو ، ایران ، سوئیس ، مذاکرات ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، هسته ای ، مذاکره کنندگان ، اجماع ملی ، روحیه ملی ، دولت ، اعتماد ملی ، آمریکا ، تیم آمریکایی ، رهبر انقلاب ، تیم مذاکره ، صالحی ، ظریف ، محمد جواد ، وزیر خارجه ، مایکل مان ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب اتم ، اسرائیل ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، رهبر انقلاب ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، محرمانه ، اوباما ، چین ، آلمان ، کاترین اشتون ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، سعید جلیلی ، کره جنوبی ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، شهدا ، اورانیوم ، iran fm ، geneva ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، france ، netanyahu ، aipac
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۸:۴۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۲
ازصمیم قلب برای شما وهمکارانتان آرزوی موفقیت دارم .مامردم ایران همگی دعاگوی شمادلاورمردان عرصه سیاست هستیم
آخرین اخبار