دانشنامه بين الملل/

نگاهی به تاريخچه "فيليپين"+ تصاویر

فیلیپین کشوری آسیایی است که در جنوب شرقی آسیا و در غرب اقیانوس آرام و بین دریای جنوبی چین و دریای فیلیپین و در شرق کشور ویتنام ، قرارگرفته‌است،

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، فیلیپین کشوری آسیایی است که در جنوب شرقی آسیا و در غرب اقیانوس آرام و بین دریای جنوبی چین و دریای فیلیپین و در شرق کشور ویتنام ، قرارگرفته‌است، فیلیپین از قرنِ ۱۷ تا ۲۰ مستعمره اسپانیا و در نیمه اول قرن بیستم مستعمره آمریکا بود.

حاکمیت اسپانیا بر فیلیپین باعث شد که ۹۰٪ مردم این کشور مسیحی و کاتولیک شوند و با مهاجرت گروه‌های مختلف مردم اسپانیائی زبان از اروپا و آمریکای جنوبی فرهنگ این کشور شباهت زیادی با کشورهای لاتین پیدا کرد و زبان‌های محلی آنان نیز تحت تأثیر کلمات اسپانیایی قرار گرفت.

پرچم فیلیپین
پرچم فیلیپین برای اولین بار در 01898-06-12 ۱۲ ژوئن ۱۸۹۸ به رسمیت شناخته شد و به عنوان پرچم ملی و نشان ملی شناخته می‌شود و همچنین دارای تناسب ۱:۲ می‌باشد.


پرچم كشور فيليپين

جغرافیای طبیعی
گروه-جزیره فیلیپین از تعداد بسیار زیادی جزایر کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است که بر روی هم ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارند. این جزایر که تعداد آنها به ۷۱۰۷ جزیره می‌رسد عموماً در سه گروه بزرگ طبقه بندی می‌شوند. این سه مجمع الجزیره عبارتند از:
مجمع الجزایر لوزون
مجمع الجزایر میندانائو
مجمع الجزایر ویسایا

دو جزیره لوزون و میندانائو مجموعاً ۶۶٪ کل مساحت فیلیپین را شامل می‌شوند. از ۷۱۰۷ جزیره فیلیپین فقط ۱۰۰ جزیره مسکونی است و در این بین فقط یازده جزیره به صورت عمده جمعیت ساکنی دارد و فقط ۲۷۷۰ جزیره دارای نامی خاص هستند.

آب و هوا
آب و هوای فیلیپین حاره‌ای دریایی با رطوبت زیاد است و در طول سال همواره با طوفان و بارانهای موسمی روبرو هستند و به خاطره همین بارانهای سیل آسا تقریباً ۴۰٪ این جزایر را جنگلهای سرسبز استوایی فرا گرفته‌است.دمای هوا بین ۲۰ تا ۴۰ درجه متغیر است و رطوبت نیز از ۳۶٪ تا ۹۰٪ هم می‌رسد. وقوع زلزله در این جزایر پدیده‌ای معمولی به حساب می‌آید.

رودخانه و کوه ها
رودهای بزرگ:

-کاگایان، پامیانیا، آبرا، آگوسان، ماگات، لائوآنگ، آنیو

مرتفع‌ترین قله‌ها:
 کوه آپو به ارتفاع ۲۹۴۵ متر.


کوه آپو بلندترین کوه فیلیپین

تاریخ
فیلیپین از سال ۱۵۲۱ تا ۱۸۹۸ مستعمره کشور اسپانیا بود و نام این کشور نیز از نام پادشاه اسپانیا فیلیپ دوم (اسپانیا) گرفته شده‌است.نام اصلی فیلیپین ابتدا las islas filipinas بوده به معنی "جزایر فیلیپ". فیلیپین در سال ۱۵۲۱ میلادی توسط دریانورد پرتغالی فردیناند ماژلان کشف شد.

در جنگ بین آمریکا و اسپانیا مستعمره آمریکا گشت و سپس در جنگ جهانی دوم به تصرف ژاپن درآمد و در سال ۱۹۴۶ در حالی که مانیل ویرانه‌ای بیش نبود، حکومت جمهوری در این کشور بوجود آمد. حضور پرقدرت آمریکا تاثیری عمیق بر جامعه فیلیپین نهاده‌است به طوری که این جامعه هم اکنون تلفیقی از فرهنگ آسیایی و کاتولیک اسپانیایی و سرمایه داری آمریکایی است.

کشف فیلیپین
در قرن ۱۵ میلادی کمبود فلفل در اروپا به یک مشکل بدل شد و فقط پادشاهی ونیز می‌توانست آن را از طریق مدیترانه وارد کند. پس اسپانیا و پرتغال برای دستیابی به منبع فلفل در هند به راه افتادند.

برای جلوگیری از جنگ بین دو کشور کاتولیک کلیسا زمین را به دو قسمت تقسیم کرد که هرچه اسپانیا پیدا کرد در سمت غرب متعلق به پادشاهی اسپانیا و از سمت شرق هر سرزمینی که پیدا شد متعلق به پرتغال است. تصور نادرست پرتغالی ها از زمین باعث شد زمانی زیادی وقت صرف شود تا بتوانند دریابند پایین قاره آفریقا ادامه دارد ولی اسپانیا به گرد بودن زمین معتقد بود و میگفت ما طی ۶ماه به هند دست پیدا میکنیم. زودتر از اسپانیا،پرتغال به هند دست پیدا کرد و دریافت تمام فلفل‌ها از جزیره کوچکی در جزایر ملوک یا جزایر ادویه می‌آیند.

بعد آن اسپانیا در صدد حمله از سمت غرب به جزایر ملوک بود. به دلیل گرسنگی زیاد و پیدا نکردن چیزی وقتی به جزیره‌ای می‌رسیدند مردم جزیره از ترس کشتی‌ها که تا به حال ندیده بودند به سویشان حمله‌ور می‌شدند.

وقتی به سبو جزیره‌ای در فیلیپین رسیدند،در هنگام رفتن مردی با سبد برنج به سوی کشتی دوید.اسپانیایی‌ها که از رفتار مردم بسیار تعجب کرده بودند برنامه‌شان را عوض کردند و هیچ‌گاه به ملوک حمله نکردند. و دریافتند مردم این سرزمین با کشورهای همسایه روابط تجاری دارد و حتا کشتی‌های چینی برای داد و ستد در این مکان لنگر می‌گیرد.

مردم
جمعیت فیلیپین طبق آمارهای اعلام شده در سال ۱۹۸۷ ۵۷٫۴ میلیون نفر بود. با نرخ رشد جمعیت حدود ۲٫۴ در سال جمعیت این کشور در سال ۱۹۹۵ به ۶۸ میلیون نفر رسید و در سال ۲۰۰۰ با نرخ رشد ۲٫۳ جمعیت این کشور به ۷۸ میلیون نفر بالغ شد.

۹۰٪ مردم فیلیپین مسیحی می‌باشند که ۸۱٪ کاتولیک و ۹٪ پروتستان هستند و بقیه که شامل ۱۰٪ از کل جمعیت می‌باشند، بیشتر مسلمان هستند که اکثراً در جزیره میندانائو در جنوب ساکن هستند.


چند بانوی ایلکانو در سانتا کاتالینا، ایلوکوس جنوبی، سال ۱۹۰۰

۲۹٪ درصد از نژاد مردم فیلیپین را فیلیپینی و ۲۳٪ را سبوئانو و ۱۰٪ را ایلکانو تشکیل می‌دهند و بقیه از سایر اقوام هستند. مردم در فیلیپین به زبان فیلیپینی صحبت می‌کنند و این در حالی است که زبان انگلیسی و اسپانیایی نیز بسیار رایج است.

از نظر جمعیت انگلیسی گویش ور به شدت کم تری از اسپانیایی دارد و نزدیک نصف این کشور به اسپانیایی سخن گویند و لی عده ای از کاتولیک ها به زبان انگلیسی و زبان بومی سخن می گویند و با این حال بیش از ۱۰۰۰ لهجه در فیلیپین موجود است. طبق آمار سال ۱۹۸۰ میزان با سوادی در میان مردم این کشور ۸۹/۷٪ بوده‌است.

سیاست
طبق قانون اساسی تازه تصویب شده فیلیپین نظام سیاسی این کشور جمهوری ریاستی است. رئیس جمهور و مجلس سنای ۲۴ نفره بر اساس رای مردم برای یک دوره شش ساله انتخاب می‌شوند. رییس جمهور ریاست قوه مجریه را بر عهده دارد که از ۱۹ وزارتخانه متشکل شده‌است.

مجلس نمایندگان شامل دویست نماینده انتخابی با رای مردم و پنج نماینده انتصابی است که این پنج نماینده را رئیس جمهور از بین گروههای اقلیت انتخاب می‌نماید. همچنین تعیین اعضای کابینه نیز بر عهده رئیس جمهور و بدون تصویب مجلس است.

رئیس جمهورها
رؤسای جمهور فیلیپین از ابتدا تا به الآن:

۱- فردیناند مارکوس از سال ۱۹۶۵ تا سال ۱۹۸۶
۲-کوارزون آکینو بیوه رهبر اپوزیسیون بنیتو آکینو ∗ که توسط افراد ناشناس∗ ترور شد.
۳-ژنرال فیدل راموس از اتحادیه ملی دمکرات مسیحی در سال ۱۹۹۲.
۴-گلوریا ماکاپاگال آرویو که در سال ۲۰۰۱ انتخاب شد.
۵-بنینگو آکینو ملفب به نوی نوی فرزند کوارزون آکینو در سال ۲۰۱۰ موفق شد با اکثریت آرا رئیس جمهور فیلیپین شود .


احزاب و گروهها
احزاب عمده سیاسی در فیلیپین عبارتند از:

۱-حزب آزادیخواه (لیبرال).
۲-حزب دمکراتیک فیلیپین (نهضت نیروی خلق).
۳-حزب کارگر.
۴-اتحاد برای دمکراسی.

سازمانهای اپوزیسیون مسلح از جمله اسلام گرایان تندرو معروف به گروه ابو سیاف که بر بخشی از جزایر میندانائو و مجمع الجزایر سولو خودمختاری دارند. مهمترین تهدید علیه حکومت این کشور هستند.
مثل ناحیه خودمختار مسلمان نشین میندانائو به مساحت ۱۳/۱۲۲ کیلومتر مربع به مرکزیت کوتاباتو که در اختیار جهادگرایان مسلمان قرار دارد.

اقتصاد
تقریباً نیمی از نیروی کار موجود در فیلیپین در بخش کشاورزی مشغول هستند که محصول عمده این بخش برنج می‌باشد. الوار و چوب نیز از دیگر محصولات این بخش هستند که باعث بوجود آمدن مشکلاتی در بخش جنگلداری شده‌است.

از صنایع بزرگ دیگر می‌توان به صنعت نساجی، مواد غذایی، دارو سازی، تاسیسات برق و صنایع دستی اشاره کرد. بخش گردشگری هم نقش مهمی در رونق اقتصاد فیلیپین دارد.

معادن
مقدار ذخایر معدنی فیلیپین با وجود وسعت کم این کشور بسیار قابل ملاحظه‌است. در فیلیپین منابع کانی‌های فلزی سرشاری در این کشور وجود دارد، به طوری که با توجه به تولیدات قبلی و ذخایر اثبات شده در طلا رتبه دوم در جهان و در مس رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌است.

معادن مس در بخش‌های گسترده‌ای از این کشور پراکنده هستند و بیشتر آنها دارای مقادیری از طلا و نقره نیز می‌باشند. نیکل و کروم از سایر فلزات با ارزش در معادن این کشور هستند، ضمن اینکه فیلیپین به لحاظ معادن غیر فلزی همچون مرمر و سنگ آهک در وضعیت خوبی قرار دارد.

تعطیلات رسمی
در فیلیپین ۱۵ روز تعطیل رسمی می‌باشند که عبارتند از:

اول ژانویه عید سال نو
بیست و دوم فوریه روز قدرت مردم
بیست و یکم مارس جمعه مقدس
۲۳مارس روز عید پاک مسیحیان
۹ آوریل روز شجاعت
اول مه روز تلاش
۲۸ مه روز ملی پرچم
۱۲ ژوئن روز استقلال
۲۴ ژوئن روز مانیل
۳۱ اوت روز قهرمان
اول نوامبر روز تمام انسان‌های خوب و نیکو کار
۳۰ نوامبر روز به سازی طبیعت
۲۵ دسامبر کریسمس
۳۰ دسامبر روز رزال
۳۱ دسامبر شب سال نو

ایرانیان در فیلیپین
در حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی در فیلیپین زندگی می‌کنند. علت اصلی مهاجرت به این کشور از طرف ایرانیان تحصیل بوده‌است. کلاً حدود ۲۰۰۰ نفر دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول تحصیل می‌باشند که اکثراً در رشته دندان پزشکی تحصیل می‌کنند و در کل ۳۵٪ دانشجویان دختر می‌باشند.

حدود ۵۰۰ نفر نیز دارای همسرانی فیلیپینی هستند و همچنین ۲۵۰ نفر نیز این کشور را به عنوان محل زندگی انتخاب نموده‌اند و مقیم این کشور هستند که از این تعداد ۲۵ نفر از ایرانیان ثروتمند هستند که در زمره بازرگانان عمده فرش و لوازم الکتریکی و مصالح ساختمانی می‌باشند.۵۰ نفر از ایرانیان نیز وضع مالی مناسبی دارند که اینان بیشتر به کار خرید و فروش و تاکسی داری و رستوران مشغول هستند.

ورزش
ایرانیان مقیم کشور فیلیپین دو تیم فوتبال و فوتسال به نام‌های پاسارگاد و پاس دارند که تیم پاسارگاد در فدراسیون فوتبال فیلیپین ثبت شده و در مسابقات رسمی فوتبال و فوتسال شرکت می‌کند این تیم در اولین دوره لیگ حرفه‌ای فیلیپین در سال ۲۰۰۸ به مقام سوم دست یافت.مدیر و سرمربی این تیم آقای اسماعیل صدیق است.

وی علاوه بر ریاست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی فیلیپین بعنوان سرمربی تیم ملی فوتسال فیلیپین نیز برگزیده شده‌است..یک ایرانی دیگر نیز از داوران درجه یک فوتبال این کشور به‌شمار می‌آید. شماری از دانشجویان ایرانی نیز در تیمهای ورزشی دانشگاهی خود حضور دارند همچنین پنج تن از کسانی که مادرانی فیلیپینی دارند در تیم ملی فوتسال فیلیپین نیز حضور دارند.

اسامی بازیکنان ایرانی ملی فوتسال فیلیپین عبارت است از:

۱- ساسان ماهرالنقش
۲- پیمان نژاد صفوی
۳- میثاق بهادرانی
۴- حمید گشنیزجانی
۵- نوید خراسانی
6-مجید شرفی

اشنايي با برخي جاذبه هاي گردشگري كشور فيليپين
موزه ملي
موزه ملي فيليپين (National Museum of the Philippines)،  موزه تاريخ طبيعي و قوم شناسي کشور فيليپين است که ساختمان اوليه آن در سال  1901 ساخته شده است . ساختمان اصلي آن توسط يك معمار نظامي آمريكايي به نام دانيل برنهام در سال 1918 طراحي و ساخته شده است .

امروزه ساختمان پيشين خود در کنگره فيليپين, تبديل به گالري هنرهاي ملي شده است . اين موزه قبلا ساختمان  روابط عمومي وزارت مسکن و دارايي فيليپين بوده است که امروزه به  خانه ي مردم شناسي و باستان شناسي و به ويژه موزه ملي تبديل شده است . 


نماي داخل موزه ملي فيليپين

اين موزه به 7 بخش کلي شامل : تاريخچه مردم فيليپين ، فرهنگ گذشته ، آثار هنري ،  دنياي گياهان ،  گنجينه زمين  عجايب حيوانات و  گنجينه هاي فرهنگي – ملي فيليپين باستان  مي باشد .

موزه ملي در حال حاضر از 12 رشته در زمينه هاي انسان شناسي ، باستان شناسي ، هنر ، زمين شناسي ، موزه آموزش و پرورش ، خواص فرهنگي ، افلاک نما ، جانورشناسي ، گياه شناسي ، مرمت و مهندسي ، شيمي و حفاظت از آن تشکيل شده است و داراي 19 شعبه مي باشد .  در 12 فوريه سال 1998 ، سرانجام موزه ملي به عنوان نهاد مستقل با يک مکان دائمي و منحصر به  فرد، مجتمع  موزه ملي شناخته شد.

کلیساهای باروک
مجموعه کلیساهای باروک عبارتند از چهار کلیسا در شهرهای مختلف کشور فیلیپین که به دلیل معماری خاص، آثار شاخص دوره تسلط اسپانیایی‌ها بر این کشور به حساب می‌آیند.


کلیساهای باروک (فیلیپین)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار