اهداف پیدا و پنهان حملات تروریستی بیروت شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا و گفتگوی تلفنی زنده با رکن آبادی سفیر ایران در بیروت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران "اهداف پیدا و پنهان حملات تروریستی بیروت" شب گذشته 28 آبان با حضور هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا و گفتگوی تلفنی زنده با رکن آبادی سفیر ایران در بیروت در گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.  
رکن‌آبادی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ابعاد پیدا و پنهان پشت‌پرده اقدامات تروریستی بیروت چیست، گفت: ابتدا شهادت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شهید انصاری و شهادت تعدادی از محافظان سفارت جمهوری اسلامی ایران و هم چنین شهادت بیش از 20 تن از مردم بیگناه لبنانی را که در ساختمان‌های اطراف و خیابان‌های عمومی در حال تردد بودند را تسلیت عرض می‌کنم.  
 
*پیروزی محور مقاومت با مدیریت هوشمندانه خاورمیانه در منطقه صورت گرفت

وی با اشاره به این که 2 انفجار تروریستی سبب به شهادت رسیدن این مردمان بیگناه شد، افزود: طی ماه‌های گذشته شاهد پیروزی‌های پی در پی محور مقاومت با مدیریت و هدایت هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه خاورمیانه بودیم.  
 
سفیر ایران در بیروت با اشاره به این که ایالت متحده ایران در آمریکا تصمیم قطعی گرفته بود تا به سوریه حمله کند، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی هر روز بر طبل جنگ می‌کوبید اما آن‌ها با دیدن عظمت جبهه مقاومت و پایداری جوانان شجاع اقدام به عقب نشینی از موضع خود کردند به گونه‌ای که این اقدام اولین ضربه را به پیکر تمام گروه‌های تروریستی که دارای اهداف شومی بودند وارد کرد.  
 
رکن آبادی با بیان این که رژیم صهیونیستی کشورهای مختلف منطقه را مورد حمایت کامل تسلیحاتی و مالی خود قرار داده بود، خاطر نشان ساخت: دومین ضربه‌ای را که بر پیکره گروه‌های تروریستی در طی دو سه ماه اخیر وارد شد این بود که جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک به پیروزی‌های بزرگی در سطح منطقه و بین الملل دست یافته بود.
 
* رژيم صهيونيستي دستاوردهاي عظيم جمهوري اسلامي را برنمي‌تابد

سفیر ایران در بیروت با اشاره به این که رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نمی‌تواند این دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی ایران را قبول کند گفت: این پیروزی‌ها نتیجه ایستادگی مقاومت در سطح منطقه حاصل شده است بنابراین طبیعی است که کسی که خود را در انزوا می‌بیند و همه راه‌های را بر روی خود بسته کرده است دیگر چاره‌ای جز این گونه اقدامات تروریستی ندارد.
 
وی با اشاره به این که اقدامات رژیم صهیونیستی از سر عجز و ناتوانی است نه از نشانه‌های قدرت آن‌ها افزود: اگر این اقدام آن‌ها از سر قدرت بود بایستی به شکل دیگری صورت می‌گرفت.
 
رکن آبادی با بیان این که اکثر کشورهای جهان راه حل سیاسی را برای حل بحران سیاسی مورد قبول خود می‌دانند گفت: ما شاهد پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی و نیروهای  داوطلب مردمی در این کشور هستیم.  
 
* اقدامات تروريست‌ها نشان از استيصال آنان در مقابل خط مقاومت است

سفیر ایران در بیروت با بیان این که نیروهای مقاومت در سوریه دوشادوش نیروهای داوطلب سوری فعالیت می‌کنند، اظهارداشت: طبیعی به نظر می‌رسد که گروه‌های تروریستی از سر استیصال خود به گونه اقدامات تروریستی دست زده‌اند. 

رکن آبادی با اشاره به این که تصمیم گروه‌های تروریستی برای هدف قرار دادن یک مرکز دیپلماتیک که همانا سفارت یک کشور است در نوع خود بی‌نظیر بوده تصريح کرد: براساس تمامی قواعد شناخته شده بین المللی، میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی سفارت به عنوان یک مرکز دیپلماتیک از مصونیت کامل سیاسی برخوردار است؛ پس باید گفت که این اقدام گروه‌های تروریستی نشان دهنده اوج عجز آن‌هاست.  
 
*اقدامات خرابکارانه تاثیری بر عزم و اراده دیپلمات‌های ایرانی نخواهد داشت

سفیر ایران در بیروت با اشاره به این که توسل به چنین اقداماتی کوچکترین تاثیری را در عزم و اراده راسخ دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت گفت: این گونه اقدامات سبب عزم راسخ و جدی‌تر و محکم‌تر دیپلمات‌های ایرانی خواهد شد.
 
وی با اشاره به این که باید راه شهید انصاری و هم چنین شهید حسام خوش‌نویس را که سال گذشته در مسیر دمشق بیروت به شهادت رسید را ادامه داد اظهارداشت: باید راه تمامی کسانی که در این راه به شهادت رسیده‌اند را با عزم و اراده هر چه بیشتر به جلو پیش برد.  
 
* شکل‌گيري گفتگوهاي ايران و 1+5 صهيونيست‌ها را به انزواي کشانده است

سفیر ایران در بیروت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رژیم صهیونیستی از این گونه اقدامات چه نفعی خواهد برد گفت: در گفتگوهای اخیر ایران با 1+5 اقدامات دیپلماتیک در حال شکل گرفتن است به طوری که رژیم صهیونیستی هیچ گونه محلی از اعراب ندارد.  
 وی با اشاره به درخواست اوباما در پی تماس تلفنی از رئیس‌جمهور ایران مبنی بر مطرح شدن پرونده‌های مختلف در کنار پرونده هسته‌ای ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران بر شفافیت کامل برنامه هسته‌ای خود تاکید زیادی دارد و در جهت بالا بردن انرژی مسالمت آمیز همواره در تلاش است.
 
* برنامه‌ هسته‌اي ايران گرايش نظامي ندارد

رکن آبادی با بیان این که برنامه هسته‌ای ایران گرایش نظامی ندارد، خاطر نشان ساخت: رژیم صهیونیستی دیگر جایگاه خود را از دست داده و به گونه‌ای که شروع به دست و پا زدن کرده تا بتواند در این مرحله بهره‌ای برای خود ببرد تا بتواند دوباره به جایگاه خود دست پیدا کند.  
سفیر ایران در بیروت با اشاره به این که متوسل شدن به اقدامات تروریستی می‌تواند به صورت عادی در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گیرد ادامه داد: گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی با هماهنگی یکدیگر اقدامات خرابکارانه‌ای بسیاری را انجام می‌دهند.  
 
* نيروهاي مردمي بيروت جلوي اقدامات تروريستي مي‌ايستند

وی با اشاره به این که دو انفجار در منطقه بیروت صورت گرفت که در نهایت مردم خود را موظف دانستند که در مقابل این گونه اقدامات از کشورشان دفاع کنند اظهارداشت: لبنان از طوایف و قبيله‌های مختلفی تشکیل شده است که ان‌شالله مانع از انجام چنین مسائلی خواهند شد.  
 
رکن آبادی گفت: دیروز در یکی از خیابان‌های عمومی که محل عبور و مرور عابرین پیاده بود فرد انتهاری با بستن بمب به خود این اقدام تروریستی را مرتکب شد به گونه‌ای که با کوباندن خود به درب سفارت در یک لحظه کوتاه موجب انفجار شد و سپس انفجار دوم هم توسط نیروهای امنیتی مورد توقف قرار گرفت به گونه‌ای که وقتی راننده اتومبیل دوم مورد سوال قرار گرفت با از دست دادن کنترل خود در فاصله بیش از 20 متری درب اصلی سفارت سبب انفجار شد.  
 
*گروه‌های تروریستی در رسیدن به اهداف خود شکست خوردند

وی با اشاره به شدت انفجارهای صورت گرفته در حادثه بیروت اظهار داشت: این گروه‌ها در رسیدن به اهداف خود ناتمام ماندند به گونه‌ای که آن‌ها پس از ماهها برنامه ریزی و طراحی در رسیدن به هدف خود شکست خوردند.  
 
سفیر ایران در بیروت با بیان این که جمهوری اسلامی ایران براساس اصول و موازین تحت تاثیر چنین اقداماتی قرار نخواهد گرفت گفت: ما هم چنان در راستای برنامه‌های طراحی شده خودمان و هم چنین طبق اصول ترسیم شده در قانون اساسی که در راس آن تحقق عدالت و حمایت از مظلوم و مستضعف خواهد بود گام خواهیم برداشت.  
 
وی با اشاره به حضور تمامی جریانات سیاسی لبنان و شخصیت‌های برجسته این کشور از وزیر و نمایندگان مجلس گرفته تا سایرین در محل سفارتخانه ایران گفت: این افراد مراتب تاسف خود را به مسئولین ایرانی از بابت این حادثه تروریستی ابراز کردند.  
 
* تشکل‌ها و نهادهای رسمی لبنان اقدام تروریستی را محکوم کردند

رکن‌آبادي با اشاره به این که لبنان این هفته را عزای عمومی اعلام کرده است ادامه داد: همه تشکل‌ها و نهادهای رسمی لبنان این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

هادی محمدی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه اهداف پیدا و پنهان این اقدامات تروریستی در حادثه دیروز بیروت چیست گفت: اتفاق دیروز بیروت ادامه رویدادهایی است که سه سال پیش در سطح منطقه اشاعه پیدا کرده بود.
 
وی با اشاره به این که مشابهت این اقدام تروریستی با آن چیزی که در سوریه، عراق و لبنان در ماههای اخیر دیده می‌شد دارای پیام و هویت واحدی است افزود: یک عده‌ای از بازیگران منطقه‌ای از شرایط به وجود آمده در سطح منطقه به شدت ناراحت هستند به گونه‌ای که شرایط را به زیان خود می‌بینند.  
 
* گروه‌های تروریستی در ضعیف‌ترین موقعیت خود قرار دارند

این کارشناس ارشد مسائل حوزه غرب آسیا با بیان این که متاسفانه خون مردم بیگناه، کودکان و زنان توسط گروه‌های تروریستی در حال ریخته شدن است اظهار داشت: گروه‌های تروریستی در ضعیف ترین موقعیت خود قرار دارند به طوری که دیگر حرفی برای گفتن چه در صحنه‌های سیاسی و چه در عرصه‌های مختلف دیگر ندارند.  
 
محمدی با اشاره به این که آن چیزی را که دیروز در بیروت شاهد آن بودیم مشابه این وضعیت را به شکل جدی در سوریه قابل مشاهده است اظهار داشت: در حاشیه شهر سوریه هم خمپاره زده می‌شد و مردم بی‌گناه و کودکانی که از مدرسه به خانه برمی‌گشتند قربانی این گونه اقدامات وحشیانه قرار می‌گرفتند.  
 
وی با اشاره به این که در ماه اکتبر تعداد کشته شده‌ها عراق بسیار بالا بود گفت: تروریست‌ها حتی به مراسم عاشورا و مراسم عزای امام حسین هم رحم نمی‌کنند به طوری که از مقدسات و اماکن مذهبی و ادیان مختلف هم برای ترور افراد نمی‌گذرند.  
 
*ایجاد تنش طایفه‌ای و مذهبی از برنامه‌های صهيونيست‌هاست

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که عزاداران حسینی هدف اقدامات غیرانسانی تروریست‌ها قرار گرفته‌اند افزود: اگر اسناد راهبردی رژیم صهیونیستی را ورق بزنیم ملاحظه خواهیم کرد که ایجاد تنش طایفه‌ای و مذهبی جزو برنامه‌های عادی این رژیم جعلی به حساب می‌آید.  
 
محمدی خاطر نشان ساخت: برای رژیم صهیونیستی شدت خون‌ریزی‌ها در میان آحاد مردم باید به گونه‌ای باشد که امکان التیام میان اقوام و مذاهب مختلف غیرممکن باشد.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به این که این سیاست‌ها و راهبردهای رژیم صهیونیستی توسط یک ابزار و پیاده نظامی مخالف رژیم صهیونیستی به اجرا در می‌آید ادامه داد: رژیم صهیونیستی طراح و مجری این سیاست‌ها و راهبردهای شوم وحشیانه است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رژیم صهیونیستی چه اهدافی را از ایجاد فتنه مذهبی و طایفه‌ای دنبال می‌کند گفت: در طی چند روز گذشته شاهد دیدار یک مقام اطلاعاتی عربستان سعودی با مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی بودیم.  
 
*گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد درگیری نظامی در سطح منطقه هستند

محمدی با اشاره به این که در سوریه شاهد شکست آشکار گروه‌های تروریستی هستیم خاطر نشان ساخت: گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد درگیری نظامی در سطح منطقه هستند.
 
وی با اشاره به این که امروز صبح مذاکرات ایران و 1+5 آغاز خواهد شد، اظهار داشت: تنها دو بازیگر منطقه‌ای و یک بازیگر بین المللی که همانا عربستان سعودی رژیم صهیونیستی و فرانسه است نسبت به روند موجود رفتارهای ناهنجار و غیرعادی از خود نشان می‌دهند. 

این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که ما شاهد حوادث امنیتی پرشدتی در عراق در پی ماه‌های گذشته بودیم گفت: ما شاهد فعال شدن جریان‌های وابسته به سرویس اطلاعاتی عربستان در جنوب غربی پاکستان و در مرزهای سیستان و بلوچستان هستیم.  
 
محمدی با بیان این که حادثه دیروز بیروت پیوند منطقی با تمام رویدادها دارد تصریح کرد: گروه‌های تروریستی از نقطه ضعف، انفعال و استیصال به شدیدترین و بدترین شکل واکنش‌های موجود دست زده‌اند.  
 
وی با اشاره به این که در لبنان حتی روحانیت اهل سنت مورد هدف قرار گرفته‌اند اظهار داشت: در عراق و سوریه هم نیز تمامی طوایف مذهبی مورد هدف گروه‌های خرابکار تروریستی قرار می‌گیرند.
 
*رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد واگرایی مذهبی در سطح منطقه است

این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که تمام این حوادث با رژیم صهیونیستی ارتباط مستقیمی پیدا می‌کند گفت: رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد واگرایی مذهبی در سطح منطقه است، این در حالی است که طوایف مذهبی گوناگون سال‌های سال در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده‌اند و اکنون گروه‌های تروریستی در تلاشند تا میان آن‌ها شکاف و تضاد ایجاد کنند.
 
محمدی افزود: رژیم صهیونیستی درصدد است تا از طریق ایجاد خونریزی‌های گسترده ایجاد فتنه مذهبی و هم چنین ایجاد شکاف میان مردم بتواند همان طور که سرزمین فلسطین را غصب کرده امروز هم بتواند یک چیزی به نام دولت یهودی را پایگذاری کند.  
 
وی با اشاره به ارتباط آشکار سرویس‌های اطلاعاتی عربستان به جریانات تکفیری و رژیم صهیونیستی ادامه داد: رژیم صهیونیستی تنها رژیمی در سطح منطقه است که خواستار حمله آمریکا به سوریه و ایران است.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان این که گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد فضای فکری پرهزینه و پرتنش در لبنان هستند اضافه کرد: رژیم صهیونیستی از طریق فتاوای مجاز خونریزی را در سطح کشورهای منطقه مباح می‌داند.  
 
محمدی با اشاره به دستگیری تعداد قابل توجهی از جریانات افراطی سعودی در مرزهای عراق گفت: برخی از این افراد کشته شدند به طوری که آن‌ها به صورت مرتب از مرزهایی که تحت کنترل نیستند در حال عبور و مرور بودند و اقدام به خونریزی می‌کردند.  
 
وی با اشاره به این که یک پزشک افراطی تکفیری در سوریه خودش را در یک منطقه‌ای منفجر کرد گفت: گروه‌های تروریستی طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فرزندانشان از زندان‌های لبنان شدند و همین طور می‌خواهند که ایران و حزب الله از سوریه خارج شوند.  
 
محمدی با بیان این که گروه‌های تروریستی در مناطق مختلفی دست به اقدامات وحشیانه تروریستی زده‌اند افزود: گروه‌های تروریستی توسط ارتش لبنان دستگیر و به دستگاه‌های قضایی معرفی شده‌اند.
 
*عربستان از طریق ایجاد تنش در منطقه به دنبال ثبات خود است

این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که رژیم صهیونیستی با نگاه افراطی و غیرقانونی دستش در سطح منطقه به خون مردمان بیگناه آلوده است اضافه کرد: عربستان سعودی امروزه تنها از طریق ایجاد تنش و خونریزی در سطح منطقه می‌تواند وضعیت خود را باثبات کند.
 
وی با اشاره به این که رژیم صهیونیستی درصدد است تا در سطح منطقه تنش‌ها را به سمت درگیری‌های بزرگ نظامی بکشاند گفت: رژیم صهیونیستی در تلاش است تا خود را در چشم غربی‌ها تقویت کند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان این که رژیم صهیونیستی از مذاکرات 1+5 کنار گذاشته شده است گفت: برخلاف ادعای نتانیاهو که معتقد است که از همه مسائل اطلاع دارد اما باید گفت که ایشان از هیچ چیزی مطلع نیست.  
 
وی با اشاره به این که نتانیاهو در طی روزهای آینده با مسائلی مواجه خواهد شد که در نهایت خواهد دید که در سطح منطقه منزوی‌ترین جریان به حساب می‌آید تصريح کرد: اگر اسرائیل منزوی نبود از آمدن رئیس‌جمهور آمریکایی به رژیم صهیونیستی تا به این حد شادمان نمی‌شد.  
 
محمدی با اشاره به این که سفر مقامات قضایی به اسرائیل چیز تازه‌ای نیست اضافه کرد: اسرائیل با ایجاد فضای پرتنش به دنبال تقویت خود در نگاه کشورهای غربی است.
 
*رژیم صهیونیستی درصدد تضعیف جریان مقاومت است

این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان این که رژیم صهیونیستی در پی دو سه دهه گذشته درصدد تضعیف جریان مقاومت است گفت: اسرائیل شکست‌های سنگینی را در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه از محور مقاومت خورده است.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا اسرائیل آورده ای از راهبرد استراتژی ترور خود داشته است یا خیر گفت: جنگ و خونریزی پدیده‌ای مرسوم در دنیا به حساب می‌آید.
 
محمدی با اشاره به سه جنگ اسرائیل علیه غزه که در سال‌های 2006، 2008 و 2010 صورت گرفت افزود: اسرائیل رئیس جنگ شکست خورد.  
 
وی ادامه داد: اگر رژیم صهیونیستی در لبنان اقدام به منازعه کند نتیجه‌ای جز سرافکندگی برای رژیم صهیونیستی و قوت گرفتن پیروزی مقاومت دربرنخواهد داشت.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که امروزه پس از گذشت سه سال از بیداری اسلامی بسیاری از بازیگرانی که با نقاب وارد عرصه شدند ناچارند نقاب‌های خود را از چهره بردارند و بدون نقاب وارد عرصه شوند اظهار داشت: شکست اسرائیل در صحنه نظامی سوریه حادثه امروز لبنان و بیروت را قابل پیش بینی می‌کرد.  
 
وی با اشاره به این که ادامه این مسیر نافرجام نمی‌تواند برای آمریکا و نظام استکباری مفید باشد افزود: امروزه اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی به سوریه حمله نمی‌کنند از جهت ترحم نیست بلکه از جهت به خطر افتادن منافع آن‌هاست.  
 
اين کارشناس مسائل غرب‌ آسيا گفت: رژیم صهیونیستی باهر گامی که برمی‌دارد چه با نقاب و چه بی نقاب و چه از طریق ابزار مستقیم و یا غیرمستقیم به شرایط استیصال نزدیک می‌شود.  
 
محمدی با اشاره به این که امروزه در لبنان سطحی از نارضایتی و تنفر را از جریانات افراطی شاهد هستیم خاطر نشان ساخت: دیگر جوانان لبنان نمی‌توانند ادامه این مسیر را تحمل کنند. 


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


انتهاي پيام/

برچسب ها: اقدامات ، رژیم ، صهیونیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار