سرلشکر جعفری در دانشگاه تهران:

مدعیان "انقلابی‌بودن" باید از ولایت، اطاعت‌پذیری محض داشته باشند/ حاکمیت تفکر بسیجی؛ لازمه تحقق اهداف انقلاب

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: هر نیرویی که خود را انقلابی می‌داند باید اطاعت‌پذیری محض از ولایت داشته باشد و اگر چنین نباشد، نمی‌توانیم وی را انقلابی با ویژگی انقلاب اسلامی بدانیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی که عصر امروز(شنبه) در دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: بسیج باید مثل سپاه پاسداران که سازمانی موظف به حفظ و پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن است در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند که این وجه مشترک بسیج و سپاه بوده و تنها تفاوت این دو سازمان با یکدیگر این است که بسیج به طور غیرموظف در این راستا گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه بسیج ویژگی متمایزکننده‌ای از دیگر افراد و اقشار جامعه دارد و آن این است که انقلاب را همراهی می‌کند، افزود: همراهی انقلاب و حرکت در این مسیر توسط بسیج و پیشتازی در راستای اهداف انقلاب اسلامی ملزوماتی دارد که باید به آن‌ها پرداخت تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف، این وظیفه خطیر را به همراه یکدیگر دنبال کنیم و نگذاریم رهبرمان تنها بماند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: لازم است تا کمک‌ها و اقدامات عملی در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی را انجام دهیم تا هر چه زودتر اهداف انقلاب اسلامی محقق شود.

سرلشکر جعفری با تاکید براینکه محور حرکت انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت عاشورا است و لذا باید درس‌های زیادی از عاشورا گرفت، خاطرنشان کرد: انقلاب نیز در همین راستا حرکت می‌کند و به همین جهت استفاده از درسهای نهضت عاشورا بسیار مفید و موثر است.

وی با بیان اینکه هر نیروی انقلابی باید خود را در چارچوب آرمان‌های انقلاب بداند، عنوان کرد: کسانی که ادعای حرکت در راستای آرمان‌های انقلاب را دارند، باید اطاعت‌پذیری محض از خدا و سلسله مراتب ولایت داشته باشند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: باید کسانی که مدعی "انقلابی‌‌بودن" می‌کنند اطاعت محض از فرمان پروردگار برای قربانی کردن خود، فرزندان و یاران را در راه یاری‌رسانی به دین خدا از از امام حسین (ع)، بیاموزند چرا که از بارزترین ویژگی یاران امام حسین (ع) اطاعت‌پذیری محض از ولایت بوده است.

وی تاکید کرد: هر نیرویی که خود را در انقلاب اسلامی تعریف می‌کند باید در چارچوب اصول انقلاب اسلامی گام بردارد لذا اگر اطاعت‌پذیری محض ولایت را نداشته باشد نمی‌توانیم از او به عنوان نیروی انقلابی استفاده کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید براینکه ویژگی بارز نیروی انقلابی مومن، حرکت در چارچوب انقلاب اسلامی و اطاعت‌پذیری محض از ولایت است، اظهار داشت: صفتی که بسیاری به آن توجه ندارند این است که هنگامی‌ که می‌خواهند حرکتی انجام دهند، نظر خود را در برابر نظر رهبری مقدم‌تر می‌دانند و به آن نظر خود اصرار می‌ورزند.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه سوال این است که آیا چنین فردی هرچقدر هم که انقلابی باشد از نظر سپاه، بسیج و نیروهای اصلی انقلاب مورد پذیرش است و باید آن را در جرگه انقلابیون ناب و اسلامی بدانیم یا نه، تصریح کرد: این سوال امروز هم مطرح است و از ابتدای انقلاب هم مطرح بوده است، دیدیم که افراد زیادی که مدعی "انقلابی بودن" هستند چگونه در برابر این ویژگی بارز در مسیر انقلاب اسلامی کم آوردند و به چه سرنوشت‌هایی دچار شدند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: کسانی که در مسیر انقلاب کم آورده‌اند از پیچیدگی‌های خاصی برخوردارند، آن‌ها که دارای پیچیدگی کمتری هستند زودتر لو می‌روند.

سرلشکر جعفری افزود: هر چقدر پیچیدگی که بعضا سیاسی کاری هم به آن گفته می‌شود با این موضوع مخلوط شود کار سخت خواهد شد و انسان دچار اشتباه می‌شود.

وی با اشاره به آیه 65 سوره نساء که خدای متعال در آن قسم یاد کرده و به پیامبر(ص) می‌فرماید "ایمان نیاوردند آن‌هایی که حتی ادعای ایمان می‌کنند"، اظهار داشت: کسی به اسلام ایمان نمی‌آورد مگر اینکه در صورت اختلاف نظر در برابر حکم رسول خدا هیچ ابهام و تردیدی در دل او وجود نداشته باشد، منظور این آیه آن است که ولایت پذیری به این معناست که باید در برابر تصمیم و حکم ولایت تسلیم محض بود.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: شاید بگوییم این مسئله در مورد پیامبر(ص) مطرح شده است اما در مجموعه انقلاب اسلامی کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید چارچوب نظام اسلامی را پذیرفته و سیاست‌های رهبری را در اقدامات خود پیاده کند.

سرلشکر جعفری اضافه کرد: اگر شرط ولایت‌پذیری را نداشته باشیم ممکن است دچار اشتباه شده و نتوانیم به درستی قضاوت کنیم که این مشکل در طول انقلاب تا به حال همراه ما بوده است و رویش‌های انقلاب در این مسیر ولایت‌پذیری تعریف می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی براینکه "باید از عاشورا در استقامت و پایداری در برابر دشمن درس بگیریم"، اظهار داشت: مشکل اصلی کشور ما پیروی نکردن از ولایت بوده و همین امر موجب تحریم‌ها، فشارها و عقب‌ماندگی‌ها شده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌هایی در آفند و پدافند و موضع‌گیری در برابر دشمنان و مواجه شدن با تهاجم آن‌ها ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: هنگامی که می‌خواهیم اقداماتی در برخورد با دشمن داشته باشیم، سیاست‌های رهبری معظم به سختی برای ما جا می‌افتد و اینکه ما در مواضع سیاسی و تحریم‌ها و هر موضوعی روحیه تهاجمی را از دست می‌دهیم همانطور که در زمان انقلاب نیز همه حرف‌‌های امام (ره) بصورت کامل عمل نمی‌شد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه برخی نیروهای انقلابی ولایت‌پذیری را جدی نمی‌گیرند، ادامه داد: نکته دوم از خودگذشتگی در راه دین خدا است که اگر ایثار و فداکاری را بیاموزیم جهاد فی سبیل‌الله کرده‌ایم و لذا بسیجی در راس این واژه مقدس بسیجی که بر خود نهاده است باید از این ویژگی برخوردار باشد.

فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید براینکه بسیجی باید در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی، عقیدتی و فرهنگی روحیه جهادی و همچنین از خودگذشتگی داشته باشد، اظهار داشت: اکنون با مطلوب و ایده‌آلی که برای انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است، فاصله زیادی داریم تا روحیه جهادی در نیروهای نخبگان عرصه انقلاب شکل بگیرد.

سرلشکر جعفری با تاکید براینکه قشر دانشجو و بسیجی نسبت به بقیه قشرها برتری‌ دارند، تصریح کرد: بسیجی در عرصه‌های علمی می‌تواند برای پیشرفت جامعه حرکت کند، حفظ روحیه جهادی یکی از مشکلات ماست که هنوز فاصله زیادی با دستیابی به این مطلوب داریم.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه استکبارستیزی از ویژگی‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده است، مطرح کرد: کسانی که ادعای انقلابی‌گری و همراهی با امام راحل (ره) را دارند گاهی اصل استکبارستیزی که از پایه‌های اصلی است را فراموش می‌کنند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، استبکارستیزی نقطه مقابل انقلاب اسلامی و جوهر اصلی آن بوده است. در حالی که این طرفداری از مردم و دلسوزی برای رفاه و آرامش بهانه‌ برای کنار گذاشتن این اصل انقلاب اسلامی می‌شود  و اینان نمی‌دانند که اگر این ویژگی را از انقلاب اسلامی بگیریم انقلاب متوقف ، خلاص و تمام می‌شود.

سرلشکر جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه حضرت زینب (س) نتیجه ایستادگی و به وجود آمدن جریانی در طول تاریخ برای تعریف حرکت در مسیر حق بوده است، اظهار داشت: باید الگوی حرکت ما همواره زینبی بوده و با هدف عزت جامعه اسلامی و انسانی عمل شود، عامل اصلی به وجود آمدن چنین روحیه‌ای در حضرت زینب (س) و سایر اولیا، انبیاء و مومنین برخورد صادقانه با عهد و پیمان الهی است.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه این اراده الهی است که هرکجا صحنه زورآزمایی دشمن بوده باید در مقابل آن‌ ایستادگی کرد چرا که قرآن از جامعه اسلامی مومن و دیندار چنین انتظاری دارد، مطرح کرد: حرکت بین مردم با امام امت مشکلی ندارد بلکه درمسائل با کسانی که مسئولیت را می‌پذیرند دچار مشکل هستیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: ایستادگی در راه حق موضوعی بوده که معمولا در این امر با مشکل مواجه هستیم؛ چه در مسائل اجتماعی و چه در مسائل فردی بلکه در مسیر دفاع و همراهی با حق باید محور انقلاب اسلامی مدنظر باشد.

سرلشکر جعفری با تاکید براینکه دانشجوی بسیجی باید هدف‌گذاری کند، تصریح کرد: حاکمیت تفکر بسیجی و انقلابی در جامعه ما باید از مهم‌ترین اهداف بسیجیان باشد.

وی تاکید کرد: درنظام اسلامی بعد از مقام معظم رهبری قوای چندگانه‌ای داریم که تا این‌ها انقلابی نبوده و تفکر بسیجی نداشته باشند، فقط درباره ارزش‌های انقلابی و دینی سخن گفته و عملی دراین راستا انجام نمی‌دهند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه مرحله سوم انقلاب، اسلامی‌‌شدن همه دستگاه‌های نظام است، اظهار داشت: برخی براین باور بودند که انقلاب نباید ادامه داشته باشد و چنین امری معنایی ندارد برهمین اساس رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با چنین تفکری چفیه بردوش خود انداخته‌اند.

سرلشکر جعفری ادامه داد: سال 78 که شعار توقف انقلاب مطرح شد، رهبر معظم سخنرانی انقلابی‌ای در مصلی داشتند و فرمودند اگر انقلاب متوقف شود کربلای دیگری در کشور راه می‌افتد و این یعنی نهضت امام حسین (ع) ادامه دارد.

وی تاکید کرد: حاکمیت تفکر بسیجی، الزام قطعی و اجتناب ناپذیر برای محقق شدن اهداف انقلاب اسلامی است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید براینکه باید حاکمیت تفکر بسیجی در جامعه ما محقق شود، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در سال 67 فرمودند اگر در کشوری ندای دل‌نشینی تفکر بسیجی طنین‌انداز است، چشم طمع جهان‌خواران از آن دور خواهد شد که اگر چنین نشود باید در انتظار دخالت بیگانگان بنشینیم.

سرلشکر جعفری با تاکید براینکه هدف‌گذاری متناسب با توانمندی هر بسیجی واجب و ضروری است، تاکید کرد: تا زمانی که پست‌های کلیدی نظام و سلسله مسئولیت‌های کلیدی کشور با تفکر بسیجی فعال نشود، همچنان در مرحله سوم انقلاب درجا می‌زنیم و فقط حرف زده و عمل نمی‌کنیم که آسیب بزرگ آن تاکنون متوجه سیستم‌های موجود در کشور شده است.

وی افزود: سیستم‌هایی که در کشور موجود است به گونه‌ای عمل کرده که موجب می‌شود روحیات جهادی افراد از بین برود و به ندرت کسی می‌تواند در برابر این سیستم نظام اداری در کشور مقاومت کرده و تسلیم نشود و روحیه انقلابی داشته باشد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه انقلاب اداری و فرهنگی باید در نظام ما جایگاه خود را بیابد و باید بدانیم آینده انقلاب به چه چیزهایی نیاز دارد، اظهار داشت: چند سالی است که رهبری معظم موضوع تحول علوم انسانی را از مجموعه دستگاه‌های نظام انتظار دارند که متاسفانه این فرموده ایشان آنچنان که باید پیش نمی‌رود و علت این است که سیستم‌‌های موجود در آن‌ها غلبه کرده است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز داشت: باید بدانیم انتظار اصلی که انقلاب، اسلام و رهبری از نسل دانشجویان و بسیجیان دارند این است که خود را برای آینده انقلاب اسلامی آماده و توانمند کنند تا با مدیریت صحیح تحول و انقلاب اداری در کشور صورت پذیرد.

سرلشکر جعفری در پایان با بیان اینکه طبق اصل 150 قانون اساسی وظیفه سپاه پاسداران ، پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام است، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی پاسداری از انقلاب اسلامی را اینگونه تشریح کردند و فرمودند منظور پاسداری محافظه کارانه نیست بلکه سپاه باید از انقلاب اسلامی در حال پیشرفت محافظت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سالروز ، دانشجو ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار