گام به گام با مذاکرات ژنو/265

اوباما: توافق میان ایران و 1+5 شش ماهه و اولین گام به سمت یک توافق بزرگتر است

رئیس جمهور طی اعلامیه در کاخ سفید اعلام کرد توافق میان ایران و 1+5 شش ماهه بوده و اولین گام به سمت یک توافق بزرگتر است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از بیزینس اینسایدر، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا طی اعلامیه ای در کاخ سفید اعلام کرد توافق میان ایران و 1+5 شش ماهه بوده و اولین گام به سمت یک توافق بزرگتر است.

اوباما ادعا کرد "محدودیت هایی در توافقنامه وجود دارد که ایران را از دست یابی به بمب اتم باز می‌دارد.

امروز آمریکا به همراه شرکا و هم‌پیمانان نزدیک خود گام مهمی در جهت راه حلی جامع برداشت که به نگرانی‌های ما درمورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران رسیدگی می‌کند. 

همان‌طور که من بارها گفته‌ام، ترجیح قوی من این است که این مسئله به طور مسامت‌آمیز حل شود، و این در حالی است که ما دست دیپلماسی را دراز کردیم. 

با انتخاب پرزیدنت روحانی در اوایل امسال، دریچه‌ای برای دیپلماسی باز شد. من در اوایل پاییز امسال شخصا با پرزیدنت روحانی صحبت کردم. کری وزیرامورخارجه چندین بار با وزیرامور خارجه ایران ملاقات کرده است. و ما دیپلماسی سختی را به طور دوجانبه با ایرانیان و همراه با شرکای ۱+۵، بریتانیا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و همچنین اتحادیه اروپا در پیش گرفتیم.

امروز، دیپلماسی راه جدیدی را به دنیا باز کرده است. آینده‌ای که در آن می‌توانیم تایید کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

اعلامیه امروز با اینکه تنها گام اول این راه بود، دستاورد بزرگی است، ایران متعهد شده است تا سطح معینی از غنی سازی را متوقف کند و بخشی از انباشت هسته‌ای‌اش را خنثی کند.

ایران نمی‌تواند از نسل آینده سانتریفیوژهایش که برای غنی سازی اورانیوم بکار برده می‌شوند، استفاده کند و سانتریفیوژهای جدید نصب و راه‌اندازی و تولید سانتریفیوژهایش نیز محدود خواهد بود.

ایران فعالیت رآکتور پلوتونیومش را متوقف خواهد کرد و بازرسی‌های جدید دسترسی گسترده‌ای را به تاسیسات هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد و به جامعه بین‌الملل اجازه خواهد داد تا پایبندی ایران  به تعهداتش را تایید کند. 

این موارد محدودیت‌های قابل توجهی هستند که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، این محدودیت‌ها راههای ممکن برای رسیدن ایران به بمب را سد می‌کنند. در عین حال، این اولین قدم، زمان و فضایی در طول شش ماه آینده ایجاد می‌کند، تا مذاکرات بیشتر به نگرانی‌های جامع ما نسبت به برنامه اتمی ایران پرداخته و بخاطر این توافق، ایران نمی‌تواند از مذاکرات به‌عنوان پوششی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.

ما و دوستان و هم‌پیمانانمان توافق کردیم تا از شدت تحریم‌های ایران بکاهیم درحالیکه تحریمهای عمده همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

ما از وضع تحریم‌های جدید احتراز کرده و به دولت ایران امکان دستیابی به بخشی از درآمدهایی که به واسطه تحریم‌ها از دسترسشان خارج شده بود را می‌دهیم.

اما ساختارهای وسیع تحریم‌ها پابرجا خواهد ماند و ما با جدیت به اعمال آنها ادامه خواهیم داد. و اگر ایران به صورت کامل به تعهداتش طی این دوره شش ماهه متعهد نماند این تخفیف‌ها مجددا برداشته شده و فشارها مجددا ابقا خواهند شد. 

در شش ماه آینده، ما برای یک راه حل جامع مذاکره خواهیم کرد. ما به این مذاکرات با این تفاهم خواهیم پرداخت که، ایران مانند هرکشور دیگری باید بتواند به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد. اما به دلیل سابقه انجام ندادن مسئولیت‌هایش، ایران باید محدودیت‌های سختی را درمورد برنامه هسته‌ای خود بپذیرد که ساختن سلاح هسته‌ای را غیر ممکن می‌کند. 

در این گفتگوها هیچ توافقی صورت نمی‌‌گیرد مگر اینکه در مورد همه چیز به توافق رسیده شود. ایران مسئولیت دارد که به دنیا ثابت کند که برنامه اتمی‌اش صرفاً برای اهداف صلح آمیز خواهد بود.  

در طول چند سال گذشته، کنگره شریک کلیدی ما در  تصویب تحریم‌ها علیه دولت ایران بوده است و این تلاش فراجناحی پیشرفتی که امروز حاصل شد را ممکن ساخت. 

در ادامه راه ما همچنان به همکاری نزدیک با کنگره ادامه خواهیم داد. اگرچه، اکنون زمان تصویب تحریم‌های جدید نیست، این کار باعث انحراف این گام نویدبخش اولیه می‌شود، ما را از متحدانمان دور می سازد، و خطر انحلال این ائتلافی که تحریم‌های ما را قادر به اجرا شدن نمود را به همراه دارد. 

اتحاد بین‌المللی امروز به معرض نمایش گذاشته شده است. دنیا در حمایت از اراده ما بر جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران، متحد شده است. 

ایران باید بداند که امنیت و سعادت هرگز از دنبال کردن سلاح اتمی به دست نمی‌آید، اینها باید از طریق توافق‌های صد در صد قابل تایید بدست بیایند، که پیگیری ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را غیرممکن بسازند.

در حالی‌ که ما به پیش می‌‌رویم تصمیم ایالات متحده، و همینطور تعهدات ما به دوستان و همپیمانانمان - خصوصاً اسرائیل و همپیمانان ما در خلیج، که دلیل خوبی‌ برای مردد بودن در مورد نیات ایران دارند، محکم خواهد ماند.

در نهایت تنها دیپلماسی می‌‌تواند راه حلی پایدار برای چالش ایجاد شده توسط برنامه اتمی‌ ایران به ارمغان آورد. اما من مسئولیتی اساسی‌ دارم که اختلافاتمان را به جای عجله به سمت درگیری رفتن به طور صلح‌آمیز حل کنم. امروز ما فرصتی حقیقی‌ داریم برای رسیدن به توافقی جامع و مسالمت‌آمیز و من باور دارم که ما باید آن‌ را بیازماییم. 

گام اولی‌ که ما امروز برداشتیم مهم‌ترین و ملموس‌ترین پیشرفتی است که  از زمان آغاز ریاست جمهوری  با ایران داشته‌ایم. ایالات متحده آمریکا از طریق دیپلماسی قوی و بنیادین سهم خود را از جانب دنیای بزرگتری از صلح، امنیت و همکاری میان کشورها انجام خواهد داد."

جدیدترین دور مذاکرات هسته‌اي کشورمان با گروه 1+5، که از روز چهارشنبه (29 آبان‌ماه) در ژنو کلید خورده بود، پس از چند دوره مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5 اوایل صبح امروز (3 آذرماه)  به پایان رسید.

گفتنی است این امر در حالی صورت گرفت که مذاکرات تا بامداد همچنان ادامه داشته است.

چهارمین روز مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5  تا پاسی از نیمه شب سرد ژنو ادامه و با دیدار سه جانبه دکتر محمد جواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری پایان یافت.

پس از پایان مذاکرات سه جانبه ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران، با وجود خستگی و گفتگوهای فشرده و طاقت فرسا به میان خبرنگاران آمد و به سوالات آن ها درباره چگونگی روند مذاکرات پاسخ داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به سند توافقنامه ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: هیچ سندی را که حق غنی سازی ایران را به رسمیت نشناسد امضا نخواهیم کرد.

عراقچی درباره موارد توافق شده میان ایران و 1+5 با ابراز خوش بینی نسبت به امضای توافقنامه اظهار داشت: سندی تهیه شده که در آن درباره 98 درصد کلمات به توافق رسیده شده و تنها یک یا دو مورد کوچک مانده است.

وی افزود: مذاکرات به دقایق 90 می رسد، بیشتر موضوعات مورد اختلاف حل شده است بعضی از آنها باقی مانده و مذاکرات بسیار فشرده ای بین هیات ها در جریان است.

"محمدجواد ظریف" نیز امروز صبح در جمع خبرنگاران ايراني با بيان اينکه امضای توافق‌نامه هسته‌ای با 1+5 انجام شد، گفت: تمام نقشه‌های سردمداران رژیم صهیونیستی از وارونه نشان دادن برنامه‌های صلح آمیز ایران و تغییر چهره مردم ایران به تدریج در حال خنثی شدن است.

همچنین محمدجواد ظریف و وزرای امور خارجه 1+5 لحظاتی پیش توافقنامه هسته‌ای ژنو را  در مقر اروپایی سازمان ملل امضا کردند.

از این رو وزیر امور خارجه کشورمان در بامداد امروز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود خبر از به توافق رسیدن ایران و 1+5 داد.

"محمد جواد ظریف"،با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران و گروه 1+5 به توافق دست یافتند.

"مایکل مان"،
سخنگوی کاترین اشتون، نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به نقل از اشتون نوشت: ایران و 1+5 به توافق دست پیدا کردند. 

این امر در حالی انجام شد که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این با انتشار پیامی مشابه، خبر از به توافق رسیدن دو طرف داده است.

عراقچی در مورد آخرین جزئیات دارایی‌های بلوکه شده کشور گفت: میزان آزادی‌ دارایی‌‌‌های ایران در بیانیه دقیقا مشخص شده که در آینده اعلام خواهد شد، ضمن این که اکثر پول درآمدهای نفتی ایران آزاد می‌شود.

"باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا طی اعلامیه‌ای در کاخ سفید اعلام کرد توافق میان ایران و 1+5 شش ماهه بوده و اولین گام به سمت یک توافق بزرگتر است.

اوباما همچنین ادعا کرد محدودیت‌هایی در توافقنامه وجود دارد که ایران را از دست‌یابی به بمب اتم باز می‌دارد.




انتهای پیام/

برچسب ها: اوباما ، بینانیه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار