گام به گام با مذاکرات ژنو/266

ظريف:غني‌سازي در قدم نهايي حفظ خواهد شد/نگاه آمريکا به غني‌سازي ايران مورد قبول جامعه جهاني نيست

وزیر امور خارجه کشورمان با بيان اينکه در هر مرحله‌ای از این سند برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حق غنی‌سازی ایران در نظر گرفته شده، گفت: هرگونه نفی و نقض عقد از طرفین نیز امکان بازگشت را فراهم می‌کند البته سازو کار رسیدگی که در توافق انجام شده در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعزامي به ژنو "محمدجواد ظریف" صبح امروز در جمع خبرنگاران ايراني با بيان اينکه امضای توافق‌نامه هسته‌ای با 1+5 انجام شد، گفت: تمام نقشه‌های سردمداران رژیم صهیونیستی از وارونه نشان دادن برنامه‌های صلح آمیز ایران و تغییر چهره مردم ایران به تدریج در حال خنثی شدن است.
 
وی افزود: رژيم صهيونيستي قبلا ادعا می‌کرد که توافق هسته‌ای ایران و 1+5 بدترین نوع توافق خواهد بود، اما ما نیز توانستیم به سمت اهدافی که کاملا مغایر با اهداف در نظر گرفته شده آن‌ها باشد حرکت کنیم.  
 
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: همبستگی و همیاری و اجماع کنونی مهمترین ضرورت ما برای رسیدن به اهدافی است که مقام معظم رهبری آن را ترسیم کردند و مردم از آن دفاع کردند.
 
ظریف افزود: امیدواریم همه مردم و گروه‌های سیاسی دیدگاه‌ها و زمینه‌هایی را فراهم آورند که به سمت برطرف کردن رفتارهای نابه حق علیه مردم تلاش کنیم و در این میان نیز لحظه‌ای از حقوق ملت ایران غافل نخواهیم شد. 



 
وی افزود: توافق نامه ما در 4 صفحه و در دو مرحله تدوین شده است و شامل اهداف، اقدامات متقابل و گام نهایی است که در همه این موارد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است.  
 
ظریف تاکید کرد: در هر مرحله‌ای از این سند برنامه صلح آمیز هسته‌ای و حق غنی سازی ایران در نظر گرفته شده است.  
 
* کمیسیون مشترک میان ایران و 1+5 بر اجرای دقیق توافقات نظارت مي‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرای این سند چگونه در نظر گرفته شده، گفت: ضمانت اجرایی در این سند طی سازو کاری پیش بینی شده است به طوری که کمیسیون مشترک میان ایران و 1+5 نسبت به اجرای دقیق این توافقات نظارت خواهند داشت.  
 
رئيس دستگاه ديپلماسي افزود: نگاه ما به این سند توافق، يک نگاه دراز مدت است که آن را ابتدا شروع کردیم و هدف ما این است که در گام‌های بعدی این موضوع به صورت کامل حل و فصل شود.  
 
ظریف در ادامه سخنان خود با بیان این که تمام این توافقات و اقدامات قابل بازگشت است گفت: هرگونه نفی و نقض عقد از طرفین نیز امکان بازگشت را فراهم می‌کند البته سازو کار رسیدگی که در توافق انجام شده در این زمینه استفاده خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به حرکت اشتباه 1+5 در سال‌های اخیر برای حل برنامه هسته‌ای ایران گفت: آن‌ها در طول چند سال تمام راه حل‌های غلط را امتحان کردند و پس از مشاهده انتخابات اخیر ایران و گوشه شدن پنجره جدید روش صحیحی را در این زمینه برگزیدند. 

ظریف هرگونه راه حل را شامل برنامه غنی سازی ایران دانست و گفت: کشورهایی که فشارهایی را بر مردم وارد کردند اين فشارها را متوقف خواهند کرد و تحريم‌ها در سراشیبی قرار دارد، دستاورد بزرگی که به دنبال آن بودیم این بود که ایران برنامه غنی‌سازی دارد و هیچ کس مانع از آن نخواهد بود.
 
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ساختار حقوقی تغییر کرده یا یک راه حل موقتی است، گفت: در مرحله اول تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند و راه حل نهایی بررسی و برداشته شدن کل تحریم‌هاست که در این راستا به پیش خواهیم رفت و مذاکرات در فاصله حداکثر یک سال را شامل می‌شود.  
 
* غني‌سازي در قدم نهايي حفظ خواهد شد


وی ادامه داد: در قدم نهایی برنامه غنی‌سازی حفظ خواهد شد، دو گام در مرحله نهایی وجود دارد حفظ غنی‌سازی و برداشتن تحریم‌های دوگانه و چند جانبه.  
 
ظریف با اشاره به تلاش‌هایی که سازمان‌های تبلیغاتی در این راستا دارند گفت: در برخی از کشورها گروه‌های فشار بازی می‌کنند وسعی در وارونه جلوه دادن این مذاکرات دارند این حرکتی که انجام شده بسیار مهم است همین سند را برخی بدترین معامله قرن برای ایران می‌دانند و این را نباید فراموش کرد که سند تغییری نکرده آن چه که سعی شده این بوده که سند را به عنوان معامله قرن برای ایران می‌دانند که در خبرگزاری‌های بین المللی به آن پرداخته شده است.  
 
وی با تاکید بر به نتیجه رسیدن مقاومت مردم گفت: در جهان سیاست دو واقعیت وجود دارد که این مقاومت به نتیجه رسیده و دنیا غنی سازی ایران را به عنوان رسیدن به هر راه حل شناخته است و آن چیزی که نتانیاهو را عصبانی کرده است همین واقعیت است.  
 
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا سند منتشر خواهد شد گفت: بله حتما سند هم مورد انتشار قرار خواهد گرفت من کاری به اظهارنظر هیچ کشوری ندارم برخی ادعا می‌کنند که غنی سازی وجود ندارد و آن را به رسمیت نشناختند این موضعی است که هر کشوری می‌تواند برای خود داشته باشد.  
 
* نگاهی که آمریکا به غنی سازی ایران دارد مورد قبول جامعه بین المللی نیست

وی ادامه داد: آن چه که برای ما مهم است حق غنیسازی است که در NPT هم به رسمیت شناخته شده نگاهی که آمریکا به غنی سازی ایران دارد مورد قبول جامعه بین المللی نیست در این سند برنامه غنی سازی وجود دارد برنامه ایران به عنوان برنامه‌ای است  جزئی از هر راه حل به رسمیت شناخته می‌شود. 

ظریف ادامه داد: برخی تحریم‌ها کاملا برداشته می‌شود، همانند پتروشیمی، فلزات گران‌بها، خودرو و هرگونه تحریم جدید متوقف می‌شود، هیچ تحریم جدیدی ایجاد نخواهد شد و تحریم‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد، امکان دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می‌شود، بسیاری از منابع ایران که به صورت غیرقانونی در خارج محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرد. 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که این امید به صورت کامل وجود دارد که این مسیر به رفع کامل تحریم‌ها بیانجامد. 

*  پروتکل الحاقی منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است

ظریف گفت: ما در مرحله نخست در مورد پروتکل الحاقی بحثی نمی‌کنیم، البته کل پروتکل الحاقی منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و هرگونه تصمیم گیری در این زمینه مشخص است و حتی در مرحله نهایی نیز منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و بدون این نظر هیچ اقدامی صورت نخواهد گرفت. 

وی افزود: همکارها براي شفافیت با آژانس ادامه پیدا خواهد کرد در حوزه‌های همکاری را با آژانس گسترش خواهیم داد برای اینکه برخی نگرانی‌ها رفع شود که این برنامه‌ها نیز در هفته گذشته با امضا و توافق قراردادی که با آژانس به صورت توافق مرحله به مرحله بود شروع کردیم و ادامه خواهیم داد. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در ادامه این روند از طرف مقابل بسیاری از مشکلاتی که برای انتقال پول نفت ایران ایجاد شده بود برای بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران ایجاد شده بود و همچنین خدماتی که ارتباط داشته با برنامه خرید و فروش نفتی ایران خیلی از این مشکلات کاسته خواهد شد و انشاء الله به سمت رفع آن‌ها پیش خواهیم رفت. 

* رآکتور تهران با برنامه قبلي به کار خود ادامه مي‌دهد

ظریف تصریح کرد: در حوزه نطنز و فردو شمار سانتیفیوژ‌ها همین مقدار باقی خواهند ماند و دستی به شمارش سانتیفیوژ‌ها نخواهد خورد، همه مواد در ایران باقی خواهد ماند، مواد ۵ درصد ما حفظ خواهد شد و همین صورتی که هست، ۲۰ درصدمان را برای رآکتور تحقیقاتی تهران را نیاز داریم که این مواد را تبدیل به سوخت کنیم این روند ادامه پیدا خواهد کرد براساس‌‌ همان برنامه‌ای که خودمان داشتیم. 

وی بیان کرد: مذاکرات ما و گروه ۱+۵ منحصر بوده به بحث هسته‌ای و به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد، تحریم‌های بانکی در بسیاری از موارد فشارهایی را در حوزه معاملات بانکی برایران وارد می‌شده که این اقدام غیرقانونی بوده لذا این تحریم‌ها کاسته خواهد شد و در برخی از موارد امکان نقل و انتقال دارایی‌های ایران فراهم خواهد شد. 

ظریف تأکید کرد: این اقدام ظرف یکی دو هفته قبل از پایان سال مسیحی اجرایی خواهد شد. 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: آنچه مهم است این است که ما به سمت حل مشکل پیش برویم، از اینکه اظهارنظرهایی که صورت بگیرد ما فراموش نمی‌کنیم که یک تاریخ بسیار پرتنشی با ایالات متحده داشتیم و داریم، مردم ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ظرورت دارد دولت آمریکا با رفتار خودش تلاش کند لااقل به این بی‌اعتمادی دامن نزند و آن را افزایش ندهد، زمان امتحان فرا رسیده و الآن فرصتی است برای غرب که تلاش کند اعتماد مردم ایران را به خودش جلب کند و آمریکا نیز باید در این تلاش حضور داشته باشد، اگر به منافع خودش فکر می‌کند اگر دنبال ادامه سیاست‌های گذشته باشند نباید توقعی برای تغییر جدی درا ین زمینه داشته باشند. 

وی افزود: منافع آمریکا اقتضا می‌کند که با در نظر گرفتن قدرت ایران در منطقه و دنیا، نوع دیگری از تعامل با این مردم را داشته باشند و بدانند که مردم ایران با فشار و تحریم و تحمیل حتما مقابله می‌کنند، مردم ایران مردم سربلندی هستند و همواره ایستادگی کردند و این ایستادگی امروز به نتیجه رسیده است. 

* در سند آمده که هیچ‌يک از برنامه‌هاي ایران تعطیل نخواهد شد

مذاکره کننده ارشد ايراني افزود: کسانی که می‌گفتند در ایران یک سانیفیوژ نباید بچرخد، امروز پذیرفته‌اند که هر راه حلی در خصوص بحث هسته‌ای ایران حتما شامل برنامه غنی سازی می‌شود، ممکن است سخت باشد برای بعضی‌ها که این وضعیت را بپذیرند اما این واقعیتی است که الآن در سند هم آمده و هیچ برنامهٔ ایران تعطیل نخواهد شد. 

ظریف ادامه داد: در مقابل این اقدام تحریم‌ها روند کاهشی پیدا می‌کنند که این یک دستاورد بزرگی برای ایران است، امیدوارم همه ما از این دستاورد که حاصل مقاومت مردم است که ما فقط کار فنی انجام دادیم این دستاورد مردم دست کم نگیرند چرا که این دستاورد شروع یک پایان مناسب برای بحرانی است که بی‌جهت به مردم ایران تحمیل کرده‌اند و مردم ایران را برای حدود ۷ الی ۸ سال گرفتار یک وضعیت ناخواسته کردند و مردم با مقاومت خودشان نشان دادند که تحریم و فشار راه به جایی نخواهد برد و دنیا ناگزیر خواهد شد که با مردم ایران از در تکریم و احترام گفتگو کند.

جدیدترین دور مذاکرات هسته‌اي کشورمان با گروه 1+5، که از روز چهارشنبه (29 آبان‌ماه) در ژنو کلید خورده بود، پس از چند دوره مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5 اوایل صبح امروز (3 آذرماه)  به پایان رسید.

گفتنی است این امر در حالی صورت گرفت که مذاکرات تا بامداد همچنان ادامه داشته است.

چهارمین روز مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5  تا پاسی از نیمه شب سرد ژنو ادامه و با دیدار سه جانبه دکتر محمد جواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری پایان یافت.

پس از پایان مذاکرات سه جانبه ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران، با وجود خستگی و گفتگوهای فشرده و طاقت فرسا به میان خبرنگاران آمد و به سوالات آن ها درباره چگونگی روند مذاکرات پاسخ داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به سند توافقنامه ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: هیچ سندی را که حق غنی سازی ایران را به رسمیت نشناسد امضا نخواهیم کرد.

عراقچی درباره موارد توافق شده میان ایران و 1+5 با ابراز خوش بینی نسبت به امضای توافقنامه اظهار داشت: سندی تهیه شده که در آن درباره 98 درصد کلمات به توافق رسیده شده و تنها یک یا دو مورد کوچک مانده است.

وی افزود: مذاکرات به دقایق 90 می رسد، بیشتر موضوعات مورد اختلاف حل شده است بعضی از آنها باقی مانده و مذاکرات بسیار فشرده ای بین هیات ها در جریان است.

"محمدجواد ظریف" نیز امروز صبح در جمع خبرنگاران ايراني با بيان اينکه امضای توافق‌نامه هسته‌ای با 1+5 انجام شد، گفت: تمام نقشه‌های سردمداران رژیم صهیونیستی از وارونه نشان دادن برنامه‌های صلح آمیز ایران و تغییر چهره مردم ایران به تدریج در حال خنثی شدن است.

همچنین محمدجواد ظریف و وزرای امور خارجه 1+5 لحظاتی پیش توافقنامه هسته‌ای ژنو را  در مقر اروپایی سازمان ملل امضا کردند.

از این رو وزیر امور خارجه کشورمان در بامداد امروز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود خبر از به توافق رسیدن ایران و 1+5 داد.

"محمد جواد ظریف"،با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران و گروه 1+5 به توافق دست یافتند.

"مایکل مان"،
سخنگوی کاترین اشتون، نیز با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به نقل از اشتون نوشت: ایران و 1+5 به توافق دست پیدا کردند. 

این امر در حالی انجام شد که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این با انتشار پیامی مشابه، خبر از به توافق رسیدن دو طرف داده است.

عراقچی در مورد آخرین جزئیات دارایی‌های بلوکه شده کشور گفت: میزان آزادی‌ دارایی‌‌‌های ایران در بیانیه دقیقا مشخص شده که در آینده اعلام خواهد شد، ضمن این که اکثر پول درآمدهای نفتی ایران آزاد می‌شود.

"باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا طی اعلامیه‌ای در کاخ سفید اعلام کرد توافق میان ایران و 1+5 شش ماهه بوده و اولین گام به سمت یک توافق بزرگتر است.

اوباما همچنین ادعا کرد محدودیت‌هایی در توافقنامه وجود دارد که ایران را از دست‌یابی به بمب اتم باز می‌دارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: ظریف ، نشست ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار