جلالی در گفتگوی ویژه خبری:

اصل غنی سازی غیرقابل مذاکره است/ برای رسیدن به توافق نیازمند برداشتن گام‌های متقابل هستیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه سایر کشورهای مستقل دنیا باید جمهوری اسلامی ایران را کمک کنند افزود: ایران بر روی مسئله هسته‌ای خود هزینه‌های بسیاری را صرف کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ روز چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شب گذشته(دوم آذر) در گفتگوی ویژه خبری با حضور "کاظم جلالی" رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلالی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه ارزیابی جنابعالی از روند مذاکرات ایران و 1+5 چیست گفت: بخشی از روند مذاکرات فعلی به دوره قبلی مذاکرات ژنو بر می‌گردد.
 
وی با اشاره به اینکه در دوره قبلی مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به سمت توافق پیش رفته بودیم افزود: متاسفانه با کارشکنی فرانسه مذاکرات در دوره قبل به نتیجه نرسید.
 
جلالی با بیان اینکه در دوره جدید مذاکرات کننده جمهوری اسلامی ایران بخشی از حرکت خود را بر روی روش کار متمرکز کرده بودند اظهار داشت: در روز اول و دوم مذاکرات ژنو عمده بحث‌ها میان کاترین اشتون و محمدجواد ظریف صورت گرفت و یا اینکه کارشناسان با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
** ایران از موضع طلبکارانه صبحت می‌کرد
 

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات از موضع طلبکارانه صحبت می‌کرد، افزود: طبق گفته مقامات 1+5 جمهوری اسلامی ایران بر روی روش کار سختگیری می‌کرد.
 
 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اگر کشورهای غربی در هر دوره از مذاکرات بخواهند بر روند مذاکرات سنگ اندازی کنند و دارای صدای واحدی نباشند مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید.
 
وی با اشاره به سخنان سیر دیپلماتیک وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه ایران تهدید بزرگی برای خاورمیانه است اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران بر روی محتوا و روش کار همصدایی وجود دارد به طوری که تیم مذاکره کننده از پشتوانه مقام معظم رهبری، دولت، نمایندگان مجلس و مردم برخوردار است، این در حالی است که میان کشورهای عضو 1+5 همصدایی وجود ندارد.
 
 رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به گفته‌های مقامات اسرائیل مبنی بر اینکه دیگر به آمریکا و انگلیس اعتمادی ندارد تصریح کرد: در این دوره از مذاکرات اسرائیلی‌ها و فرانسوی‌ها قرابت و نزدیکی پیدا کرده‌اند.
 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به دعوت اشتون از وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 برای حضور در ژنو گفت: وزیر امور خارجه چین برخلاف دوره قبل در این دوره از مذاکرات شرکت کرد.
 
** این دوره از مذاکرات خسته کننده و نفس گیر بود
 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه گفتگوها در این دوره از مذاکرات نفس گیر و خسته کننده بود، افزود: جمهوری اسلامی ایران با اقتدار هرچه تمامتر در مقابل شش قدرت بزرگ دنیا در حال مذاکره است.
 
وی ادامه داد: این نوع مذاکرات وقت گیر است زیرا برخی از واژه‌ها، کلمات درارای بار حقوقی خاصی هستند که حتما باید دقت بالایی در آنها صورت گیرد.
 
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه مذاکرات می‌تواند تا لبه پرتگاه هم پیش برود و دوباره بازگردد اضافه کرد: امیدواریم آنچه که براساس مصلحت، منافع و اراده ملی است موفق شود.
 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا غرب به انحاء مختلف حاضر به پذیرفتن موضوع هسته‌ای ایران نیست گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره دارای مواضع بینی است.
 
** اصل غنی سازی غیر قابل مذاکره است
 
وی با بیان اینکه اصل غنی سازی غیر قابل مذاکره است، افزود: به دست آوردن دانش و تکنولوژی هسته‌ای بدون غنی سازی قابل تفسیر نیست.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه ما به خوبی می‌دانیم که غربی‌ها چه هدفی را در قبال ایران دنبال می‌کنند اظهار داشت طبق پیش بینی‌های به عمل آمده حداقل تا 50 سال دیگر نفت به انتها خواهد رسید، این در حالی است که اکنون اصلی ترین انرژی در داخل دنیا نفت محسوب می‌شود.
 
وی افزود: پس از پایان نفت اصلی ترین منبع انرژی حتما تکنولوژی و دانش هسته‌ای خواهد بود.
 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه اکنون در دنیا نیروگاه‌های بسیاری در حال ساخت است گفت: کشورها باید وابستگی شان را به نفت کاهش دهند و به سمت تکنولوژی هسته‌ای پیش بروند این در حالی است که کشورهای غربی خودشان به سمت تکنولوژی هسته‌ای پیش رفته‌اند.
 
وی گفت: اگر ما بپذیریم که نیروگاه بسازیم اما سوخت نیروگاه را نداشتاه باشیم به این معناست که در آینده همه کشورهایی که همجنس ما هستند دست‌هایشان به سمت کشورهای غربی دراز خواهد شد و این در حالیست که غربی‌ها سوخت نیروگاه را به هر قیمت و با هر شرایطی که باشد، به ما نمی‌فروشند.
 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در رآکتور تهران هر روز چند هزار بیمار از رادیو ایزوتوپ‌ها استفاده می‌کنند افزود: ما از کشورهای غربی خواستیم تا سوخت را به قیمت روز در اختیارمان قرار دهد اما آنها مانع از تحقق این امر شدند.
 
جلالی با اشاره به اینکه ما به دنبال سوخت 20 درصد نبودیم گفت: ما در ابتدا خواهان غنی سازی 5 درصد بودیم که غربی‌ها مانع از تحقق این امر شدند.
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه اقدامات غربی‌ها سبب دستیابی کشور به غنی سازی 20 درصد شد ادامه داد: کشورهای غربی ما را مجبور کردند تا به اهداف مورد نظرمان دست یابیم.
 
وی با اشاره به اینکه همه اعضا باید از حقوق کامل برخوردار باشند، اضافه کرد: دانش هسته‌ای باید میان اعضا مبادله شود به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید در مبادله این دانش کمک رسان باشد.
 
جلالی با اشاره به اینکه تکنولوژی هسته‌ای مورد نیاز کشورها است گفت: همه کشورها باید بتوانند به دانش هسته‌ای دست پیدا کنند اما باید گفت که این تکنولوژی هسته‌ای پیشگیرانه و سخت گیرانه است به گونه ای که نباید به سمت استفاده غیر صلح آمیز پیش برود.
 
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به اینکه سایر کشورهای مستقل دنیا باید جمهوری اسلامی ایران را کمک کنند افزود: ایران بر روی مسئله هسته‌ای خود هزینه‌های بسیاری را صرف کرده است.

جلالی با اشاره به ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و حمایت کشورهای غیر متعهد از کشورمان، اظهارداشت: اگر کشورهای غربی بخواهند مواقع خود را القاء کنند سایر کشورها دیگر نمی‌توانند به انرژی هسته‌ای دست یابند.
 
وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد بحث‌هایی که در سطح رسانه‌های کشورهای مختلف مطرح می‌شود بار حقوقی ندارد گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه گام‌هایی در این مذاکره رو به جلو بوده است.
 
این کاشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایستادگی ایران بر روی خط قرمزهای خود چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد افزود: در رژیم گذشته ساخت دو نیروگاه اتمی به توافق رسیده بود که آلمان‌ها ساخت آن نیروگاه‌ها را برعهده گرفته بودند و این در حالی است که آلمان‌ها اداره امور را برعهده گرفته بودند به طوری که در اصل انتقالات انرژی در آن دوران صورت نگرفت.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه در داخل جهوری اسلامی ایران دانش نهادینه شده است ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی روس‌ها ساخت نیروگاه را برعهده گرفتند به طوری که در آن دوران فضای رسانه‌ای عجیبی از سوی غربی‌ها علیه روس‌ها اتخاذ شد که چرا آنها نیروگاه برای ایران می‌سازند.
 
** جمهوری اسلامی ایران گام‌هایش را به صورت پیوسته برداشته است

 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به جنجال آفرینی غربی‌ها در مسائل مختلف کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران گامهایش را به صورت پیوسته برداشته است.
 
جلالی با اشاره به جنجال آفرینی غربی‌ها در خصوص رآکتور تهران گفت: تمامی این مسائل سبب شد تا ایران غنی سازی 20 درصد را در دستور کار خود قرار دهد.
 
وی با اشاره به ایستادگی پایمردی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در موضوع هسته‌ای، تصریح کرد: امروزه ما توانسته‌ایم گام‌های بهتری را به جلو برداریم و اگر مشاهده می‌شود که اکنون به صورت قوی در مذاکرات حاضر می‌شویم به دلیل این است که بسیاری از مراحل را به خوبی پیش رفته‌ایم.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ما در بحث غنی سازی خود را از پایلوت گذرانده‌ایم ادامه داد: اکنون ما در مرحله ساخت سانتریفیوژ هستیم.
 
جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توقع ما نسبت به مکانیزم اثرگذاری یک توافق احتمالی اولیه چیست، گفت: در میان ما به افکار عمومی مان یک نوع بی اعتمادی نسبت به غرب وجود دارد، به صورتی که کشورهای غربی برای اعتمادسازی از خود تلاشی را نشان نداده‌اند.
 
وی با اشاره به راستی آزمایی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف افزود: غربی‌ها متاسفانه بر روی قانون خود هم پایبند نیستند تا بتوانیم به یک نتیجه واحدی هم دست یابیم.
 
وی با بیان اینکه تاریخ گذشته ایران نشانگر عملکرد بد کشورهای غربی در قبال ایران است اضافه کرد: مرحله اول گفتگوها به گونه‌ای بود که در قالب سه کشور غربی با ایران مذاکرات صورت می گرفت، اما اکنون مذاکرات ایران در قالب 1+ 5 ادامه پیدا می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه در ابتدای کار جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که به عنوان یک اقدام اعتمادساز غیر حقوقی غیر الزام آور بخش تعلیق را بپذیرد تصریح کرد: این در حالی است که غربی‌ها تعلیق را به تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای تفسیر کرده‌اند.
 
جلالی با اشاره به اینکه در آن دوران با کشورهای غربی به توافق رسدیم تا پیشنهادات خود را در قالب بسته به ما ارائه دهند افزود: همه شبهات در 6 ماه توسط جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده شد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تاکید آژانس منی بر اینکه پاسخ‌های ایران به صورت حقوقی و کامل بوده است افزود: روشی را که اکنون دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای اتخاذ کرده اند درست است.
 
وی با اشاره به اینکه موافقتنامه باید متوازن باشد اظهار داشت: گام‌های اعتمادساز برای رسیدن به توافق نهایی برداشته شود، به گونه‌ای که این گام‌ها باید با یکدیگر بسیار متناسب باشد.

** نگاه غرب به حقوق هسته‌ای ایران سیاسی است

رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی با اشاره به اینکه نگاه غرب به حقوق هسته‌ای ایران سیاس است ادامه داد: به دلیل همین مسائل است که ما به کشورهای غربی اعتماد نداریم.
 
جلالی با بیان اینکه غرب بر روی موضوع هسته‌ای ایران کار حقوقی انجام نمی‌دهد افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال احقاق حقوق حقه خود است.

** نباید اقتصاد کشور را به دلیل مذاکرات متوقف کنیم


این کارشناس مسائل سیاسی در پایه به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه آینده‌ای را برای کشور برای تکیه به توان داخلی ساخت درونی خود می‌دانید گفت: ما نباید اقتصاد کشورمان را به دلیل مذاکرات متوقف کنیم، به طوری که اکنون 35 سال است که با تکیه بر توان داخلی توانسته‌ایم به دستاوردهای خوبی را به دست آوریم.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر منطقه تبدیل شده است گفت: باید از تمام ظرفیت‌های بالا و والای کشور برای رسیدن به اهداف برای شکوفایی مملکت‌مان استفاده کنیم.

**این مذاکرات اول و آخر دنیا نیست

وی با اشاره به اینکه مذاکرات این مذاکرات نه اول دنیا و نه آخر دنیاست افزود: باید  براساس استعداد درونی مان اقتصاد کشور را با برنامه ریزی به پیش برد.
 
جلالی با اشاره به اینکه نباید در روند مذاکرات شتاب زده عمل کنیم، تصریح کرد: اگر در مرحله اول در روی متن به توافق برسیم باید ببینیم که غربی‌ها تا چه اندازه بر روی آن پایبند هستند.
 
حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی زنده تلفنی از ژنو در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آخرین تحولات از مقر هتل اینترکانتینانتال چیست گفت: آن چیزی که طی سه، چهار روز گذشته پیگیری شده تلاش برای ایجاد یک فهم مشترک میان کشورهای غربی است، چرا که در ژنو 2 ما شاهد این بودیم که متاسفانه علی رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران اراده خود را به خوبی نشان داد اما صدای واحدی از اردوگاه 1+5 شنیده نشد.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در روز نخست از 1+5 ایجاد یک صدای واحد را مطالبه می‌کرد، خاطرنشان ساخت: از روز دوم به بعد گفتگوها بیشتر به صورت دوجانبه و چندجانبه صورت می گرفت.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ظریف با وزرای خارجه چین، روسیه و آمریکا در نشست کارشناسی با کاترین اشتون مشارکت داشت، گفت: عراقچی هم به عنوان نفر دوم مذاکره کننده در سطح معاونان وزیر با نمایندگان 1+5 جلساتی را به صورت مشترک برگزار کردند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 400 خبرنگار ورزیده از 4 گوشه دنیا و از رسانه‌های بزرگ مکتوب، تصویری و صوتی در حال پوشش روند مذاکرات هستند ادامه داد: اطلاعات به صورت قطره چکانی در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد بنابراین بازار رایزنی‌های رسانه‌ای بسیار داغ است به گونه‌ای که هیچ یک از اعضای هیئت‌های 1+5 و ایران حاضر به تائید و تکذیب آنها نیستند.

عابدینی با بیان اینکه در مورد توافقات احتمالی صحبت‌هایی می‌شود اما هیچ یک از منابع رسمی این موضوع را مورد تائید خود قرار نمی‌دهد ادامه داد: امروزه آن چیزی که در هتل اینترکانتینانتال پیگیری می‌شود جنگ بر سر واژگان است، واژگانی که در موضوع اساسی آنها شنیده می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حق غنی سازی براساس بند 4 اساسنامه قابل مذاکره با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه نیست گفت: به دلیل موضوعاتی که در طی 10 سال گذشته روی داده ایران مصر است که حتما این موضوع در سند نهایی آورده شود به طوری که واژه غنی سازی تاکید شده که در متن آورده شود.
 
عابدینی با بیان اینکه این موضوعات میان خبرنگاران مطرح شده است، گفت: در این زمینه تاکنون منابع رسمی نکته‌ای را مورد تائید خود و یا تکذیب قرار نداده‌اند.
 
وی رد پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا روند مذاکرات تابع جدول زمانی بوده است یا خیر افزود: نشست‌های کارشناسی در این دوره برگزار شده است به صورتی که زویر خارجه روسیه بی درنگ با ظریف گفتگو داشته است، به طوری که این گفتگوها ممکن است برنامه‌های کاری را جابجا کرده باشد.
 
عابدینی با اشاره به اینکه مذاکرات اکنون محل چانه زنی سیاسی است و تابع جدول زمانی و کنداکتور خاصی نیست گفت: مذاکرات بر روی جزئیات است و جزئیات محل مناقشه فراوانی دارد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه موضوعات بسیار حساس و پیچیده است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مذاکرات متوقف می شد تا مقامات با پایتخت های خود گفتگو کنند.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار