ظریف در نشست سازمان انرژی اتمی:

ساختار تحریم‌ها فرو ریخت/ گول حرف‌های بی مورد آمریکا را نخورید

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در مذاکرات هسته‌ای اخیر ساختار تحریم‌ها فروریخت و فناوری هسته‌ای ایران حفظ شد که در این راستا حق فناوری هسته‌ای ایران در جهان به رسمیت شناخته شد لذا شما نباید گول حرف‌های بی مورد آمریکا را بخورید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در نشست سازمان انرژی اتمی در ارتباط با مبانی قدرت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف جهان اظهار داشت: آنچه که همه ما به آن آگاهی داریم مبنی بر این است که به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جهان با یک دنیای دیگری که در آن شرایط نظم دو قطبی فروپاشیده است روبرو شد.

ظریف ادامه داد: در دنیای دو قطبی پیشین رقابت‌ها بین دو ابرقدرت تعریف می‌شد و فضایی برای حضور فعال‌تر سایر کشورها درعرصه بین‌الملل وجود نداشت.

وزیر امور خارجه کشور افزود: با فروپاشی نظام دو قطبی سیاست جامعه بین‌المللی بیش‌تر و رقابت‌ها آسان‌تر شده است اما این در حالی است که همزمان با این سیاست نگرانی قدرتمندان نیز افزایش یافته است چراکه در این صورت آنها انحصار همیشگی بر حوزه قدرت را از دست داده و بازیگران جدیدی وارد این حوزه قدرت می‌شوند.

وی تصریح کرد: در جهان در حال تحول کنونی شرایط تغییر کرده و کشورها می‌توانند وارد بازی قدرت شوند اما با وجودی که رقابت‌ها آسان‌تر شده تبعات این امر نیز سنگین شده است.

*جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از شرایط جنگ تحمیلی یک مخاطره جدی برای غرب بود

ظریف بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از خروج از شرایط جنگ تحمیلی به دلیل حرف جدیدی که برای گفتن و پیام نوینی که از نحوه زمامداری دارد به عنوان یک مخاطره جدی برای غرب مطرح بود.

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: ما اولین حکومتی هستیم که مبنای اداره اجتماع نه بر مدل‌های غربی دموکراتیک لیبرال و نه در مدل‌های شرقی یعنی سرکوب و سلطه قرار داده‌ایم بلکه نوعی از حاکمیت مردمی مبتنی بر اصول بومی را پایه گذاشته‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: یکی از دوستان به من می‌گفت زمانی که از دور کوه را نگاه می‌کنید عظمت می‌بینید، اما وقتی خودمان از جاده‌های کوه بالا می‌رویم آن خس و خاشاکی را هم که در جاده هست، آنرا هم می‌بینید، شما قدری کنار بایستید و به عظمت آنچه در ایران اتفاق افتاده توجه کنید.

وی ادامه داد: امسال به عنوان حماسه سیاسی توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد و این حماسه تحقق پیدا کرد لذا کجای منطقه را سراغ دارید که در 34 گذشته با بیش از برگزاری چندین انتخابات صورت گرفته در آن رئیس‌جمهوری برگزیده شود که نتیجه نظارت نیروی مخالف در صحنه بوده است.
 
وی تصریح کرد: مدلی که در غرب به عنوان انتقال دموکراتیک قدرت از آن یاد می‌شود در ایران اسلامی به شکل بومی و با یک مدل بومی همین اتفاق صورت می‌گیرد، بدون اینکه ما نیاز داشته باشیم تصویربرداری نابجا کنیم، چون همه کسانی که تلاش کردند تصویربرداری کنند نتوانستند این وضعیت را با شرایط داخلی‌شان تطبیق دهند به همین خاطر حتی در دموکراتیک‌ترین همسایه ایران در همین فاصله لااقل دو کودتای نظامی را شاهد بودید.

وی افزود: تقاضای تغییر در جمهوری اسلامی از طریق صندوق رای بارها و بارها محقق شده برای همین است که سایر مدل‌ها و نمونه‌های مردم‌سالاری و مشارکت عمومی نتوانستند پایداری را که مدل جمهوری اسلامی داشته را داشته باشند به این دلیل است که ایران قدرت دارد.
 
ظریف اظهار داشت: ما یک برداشت جدید از نحوه حکمرانی داریم، این برداشت جدید وقتی با حضور مردم در صحنه تصمیم‌گیری همراه می‌شود، وقتی با تلاش این مردم برای ایستادگی در مقابل زورگویی همراه می‌شود، وقتی با مقاومت این مردم در برابر زیاده‌خواهی همراه می‌شود، وقتی با صبر و شکیبایی مردم همراه می‌شود،‌ قدرتی را می‌سازد که نمایندگان شما را قادر می‌کند در مقابل بزرگترین قدرت‌های کنونی  بایستند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: بعضی وقت‌ها ما خودمان توانمندی خودمان را باور نداریم، بعضی‌ وقت‌ها ما خودمان زورمداران دنیا را قدر قدرت می‌دانیم یعنی خودباختگی اما خودباوری منتج از انقلاب اسلامی، خودباوری منتج از فرهنگ بسیجی، خودباوری منتج از مقاومت در برابر 35 سال زورگویی باید به شما این جسارت را بدهد که نگران نباشید که در مقابل بزرگترین قدرت‌های دنیا می‌توانید بایستید، می‌توانید مذاکره کنید و از مذاکره به حول و قوه الهی سربلند بیرون آیید، این توانی است که این انقلاب، این فرهنگ و این نظام به جمهوری اسلامی عنایت کرده است.  
 
وی ادامه داد: آنچه را که ما از این اقتدار، توان و یکپارچگی ملی مشاهده می‌کنیم، همه‌ از لطف خداست.

*سلاح هسته‌ای برای هیچ کس در دنیا امنیت ایجاد نکرده است
 
ظریف در ادامه با بیان اینکه ما برای چه سلاح بخواهیم؟ گفت: اتفاقا آن قدرتی که قبلا در ایران حکومت می‌کرد به دلیل شرایط متفاوت روابط استراتژیکش ممکن بود از سلاح هسته‌ای بهره‌ای ببرد لذا من اعتقاد دارم سلاح هسته‌ای برای هیچ کس در دنیا امنیت ایجاد نکرده است،‌ امنیتی که مبتنی بر سلاح هسته‌ای باشد. سلاح هسته‌ای چه امنیتی را می‌آورد؟ مبنای بازدارندگی هسته‌ای نابودی تضمین شده دوجانبه است. 

وی با ذکر خاطره‌ای در اینباره اظهار داشت: یک بار از کسینجر سوال کردم که چرا دیدگاه آن زمان و دیدگاه حال حاضر متفاوت است که پاسخ داد؛ آن زمان رژیم طرفدار ما بود نه آنکه آن وقت مطمئن بودیم آن رژیم از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کند یا دنبال آن نیست. 

*چرا نعره‌هایی که امروز دنیا می‌کشد در گذشته هیچ وقت نکشید؟
 
ظریف با طرح این سوال که آیا رژیم جمهوری اسلامی از طریق سلاح هسته‌ای می‌تواند قدرتمند شود؟ ادامه داد: اگر می‌توانست قدرتمند شود چرا اسرائیل امروز نعره می‌کشد،‌ چرا نتانیاهو امروز عصبانی است، اگر اتفاقی در مذاکرات اخیر افتاده این است که ما می‌خواهیم به دنیا اطمینان بدهیم،‌ اگر آنها نگران سلاح هسته‌ای ما بودند که باید از این اطمینان‌بخشی خوشحال شوند، پس چرا این طور نشد،‌ چرا انقدر نگران هستند و چرا نعره‌هایی که امروز می‌کشند در گذشته هیچ وقت نکشیدند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ به دلیل اینکه ما در حوزه‌ای تحقیق می‌‌کنیم که برای ایران قدرت ایجاد می‌کند و آن حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است. امروز بهانه‌تراشی می‌کنند برای اینکه بتوانند سیاست‌های ظالمانه خود را بپوشانند و حمله علیه مردم مظلوم فلسطین را با شعارهای جلوگیری از ایران هسته‌ای پوشش دهند، ما آن بهانه‌ها را داریم از آنها می‌گیریم، ضمن آنکه از دستاوردهای ارزشمند شما بزرگواران نیز با تمام توان حراست می‌کنیم،‌ این است که رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.  

*مبنای قدرت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی بین‌المللی،‌ قدرت توپ و تانک نیست
 
وی با بیان اینکه مبنای قدرت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی بین‌المللی،‌ قدرت توپ و تانک نیست، اظهار داشت:‌ این قدرت حداکثر برای ما یک قدرت کمی را ایجاد می‌کند که بتوانیم در یک حوزه کوچک قدرتنمایی کنیم در حالی که ما در حوزه پیرامونیمان نیازی به چنین قدرتی نداریم، ما بزرگترین، قدرتمندترین، توانمندترین و استراتژیک‌ترین کشور این منطقه هستیم، بدون اینکه بخواهیم خودبزرگ بینی داشته باشیم.  
 
ظریف تصریح کرد: ما برای اینکه همسایگانمان نسبت به بزرگی و عظمت ما نگران نباشند حاضریم اقدامات اطمینان ساز انجام دهیم. ما نیازی نداریم برای توانمندی خودمان به توپ و تانک و خدای ناکرده سلاح کشتار جمعی که از نظر شرعی آنرا حرام می‌دانیم و از نظر انسانی غیرقابل قبول می‌دانیم و از نظر حقوقی غیرقابل استفاده می‌دانیم و از نظر استراتژیک مضر برای امنیت خود می‌دانیم، خود را به این سلاح‌های کثیف بیا‌لاییم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما از آنچه امروز برای این کشور قدرت ایجاد می‌کند که در اصطلاحات جدید روابط بین‌الملل به آن قدرت مبنایی و قدرت نرم یاد می‌شود برخورداریم یعنی اینکه شما بتوانید از طریق یک حضور ارزشی و موثر قدرت ایجاد کنید، یعنی در قلب‌ها و مغزها نفوذ کنید، آنچه را که آمریکایی‌ها بعد از حمله به عراق و افغانستان تازه فهمیدند آنچه مهم است اشغال سرزمین نیست بلکه تسخیر قلب‌ها و مغزها است. 

*باید تمامی فشارهای ظالمانه‌ای که بردوش مردم عزیزمان است برداشته شود.

ظریف در ادامه افزود: براساس برنامه‌ریزی باید تمامی فشارهای ظالمانه‌ای که بردوش مردم عزیزمان است برداشته شود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: سیاست دولت تدبیر و امید براین اساس است که فشار بر دوش مردم نباشد و فناوری هسته‌ای ایران به طور کامل حفظ شود.

وی تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای اخیر ساختار تحریم‌ها فروریخته و فناوری هسته‌ای ایران حفظ شد که در این راستا حق فناوری هسته‌ای ایران در جهان به رسمیت شناخته شد و شما نباید گول حرف‌های بی مورد آمریکا را بخورید.

ظریف ادامه داد: ان‌پی‌تی حق غیرقابل انتظار نیروی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز است و حق فناوری هسته‌ای شامل ضرورت احترام کامل حق و حقوق ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هیچ تحریمی برای غنی‌سازی در ایران وجود نخواهد داشت و فشار، تحریم و تحقیر برای ملت ایران کارساز نخواهد بود.

وی افزود: فشار غرب زندگی را بر مردم دشوار کرده است که با یاری خدا و همچنین مردم عزیزمان این مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه آنچه غرب را پای میز مذاکره آورده است گفت: فشار، تحقیر و تحمیل در ملت ایران کارساز نبوده و آنان باید از طریق تعامل مبتنی بر احترام با ملت ایران برخورد کنند.

وی با اشاره به حضور گروه‌های فشار در چند هفته گذشته گفت: اگر گروه‌های فشار موفق شوند و مواضعشان را بر غرب تحمیل کنند آنچه که توافق کرده‌اید راه بازگشت دارد.

*نظام ما براساس وعده و دروغ نیست

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما با حسن نیت وارد این عرصه شده‌ایم و این در حالی است که نظام ما براساس وعده و دروغ نیست.

وی تصریح کرد: شما با توکل به خدا و چشم باز برای صلح آماده باشید و این در حالی است که ملت ایران باید بدانند مذاکرات به معنی اعتماد بیجا نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما در پی آنیم که به راه حل نهایی و سریع برسیم و این سرعت عمل نباید مانع از دقت در کارها شود.

وی با بیان اینکه این فرصت‌ها را ملت ایران ایجاد کرده‌اند، گفت: ما نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم و هرچند که این فرصت‌ها کوتاه باشد باید با تلاش و تدبیر از این فرصت‌های کوتاه استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: غرب باید یاد گیرد که با زبان احترام متقابل و از حوزه برابر با ملت ایران صحبت کند و ما عزت به دست آمده کشورمان را از شما مردم داریم و با این مردم جز با زبان عزت نباید صحبت کرد.

وی افزود: من اطمینان دارم که با یاری خدا و با تلاش و پیگیری شما خدمتگذاران و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی کارها هرچه سریع‌تر به پیش خواهد رفت.

*موفقیت خود در مذاکرات را مدیون مردم، تیم قبلی مذاکرات و حمایت‌های مقام معظم رهبری هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: موفقیت خود در مذاکرات هسته‌ای را مرهون مردم، مسئولین گذشته در مذاکرات هسته‌ای و حمایت‌های بزرگوارانه مقام معظم رهبری هستیم لذا اگر راهنمایی‌ها و حمایت‌های ایشان نبود ما توان مقاومت در برابر دشواری‌های مذاکره را نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از حمایت‌های رئیس‌جمهور عزیزمان نیز تشکر کنیم که مجموعه این حمایت‌ها با لطف خدا و نظر ائمه مردم به سرانجام رسیده است انشالله موفق، شاد و سربلند باشیم.

در پایان این مراسم از خانواده شهدای هسته‌ای با لوح یادبود تقدیر به عمل آمد که این لوح یادبودها با دستان "محمدجواد ظریف" و "علی‌اکبر صالحی "به خانواده شهدا اهدا شد همچنین از امور ایثارگران سازمان انرژی هسته‌ای و علی‌اکبر صالحی لوح تقدیری به پاس زحمات وزیر امور خارجه کشورمان به وی اهدا شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۲
دکتر خسته نباشید دعای خیر مردم ایران همیشه بدرقه راهتان است
آخرین اخبار