ارتباط مردم و مسئولان نقطه عطفی در برنامه‌های سیما

با هدف "حمایت همه جانبه از دولت و نظام"، "پرهیز از سیاه نمایی و یک‌سونگری" و تبیین اقدامات دولت یازدهم" برنامه های متنوعی در شبکه های سیما روی آنتن رفت .

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل روابط عمومی سیما؛ هر یک از شبکه‌های سیما با توجه به ماموریت و گروه مخاطبان خود در انعکاس فعالیت ها و برنامه های دولت یازدهم تلاش کردند تا گوی سبقت از یکدیگر بربایند. براساس گزارش اداره کل اطلاعات و برنامه ریزی معاونت سیما، برنامه های عریک از شبکه ها در همیاری با دولت یازدهم عبارتند از:

شبکه یک:

شبکه یک سیما از همان ابتدای تحلیف دولت یازدهم؛ با اختصاص گروهی ویژه پوشش تصویری بازدیدها و سخنرانی های رئیس قوه مجریه را در دستور کار قرار داد .
به همین منظور دعوت از وزراء و مسئولان عالی رتبه در اولویت برنامه های مختلف شبکه قرار گرفت تا فرصت اطلاع رسانی اهداف و برنامه های مختلف در اختیار دولت یازدهم قرار گیرد. برنامه ها به گونه ای طراحی و تولید و پخش شد که امکان بیان نظرات متقابل مردم و مهمانان به وجود آید با توجه به دغدغه های مردم و مسئولان با پرهیز از افراط و تفریط از رویکردهای اصلی برنامه ها بود .
همچنین برنامه پربیننده مناظره به منظور فرآیند حل مساله در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و.. با دعوت از مسئولان مربوطه تلاش کرد تا در کنار بیان مطالبات مردم پاسخگویی مسئولان را همراه داشته باشد .
علی رغم حجم بالای برنامه های آماده پخش و فشردگی کنداکتور شبکه یک پخش برنامه های مربوط به دولت با کمترین محدودیت در کنداکتور شبکه جانمایی و به گونه ای تلاش شد تا با جهت دهی منطقی به محتوای برنامه های گفت و گو محور و انتقادی به نحوی که مخاطب در کنار احساس رضایت از برنامه و عملکرد دستگاه مربوطه نگاه مثبت و روشنی به آینده داشته باشد .
اطلاع رسانی مناسب در خصوص برنامه ها و دعوت از مسئولان در ساعات مختلف به طوری که طیف متنوع مخاطبان متناسب با ذائقه و نیاز در جریان عملکرد دستگاه های مختلف قرار گیرند .
از اقدامات دیگر شبکه تهیه و طراحی سوالات مناسب و انعکاس   آن از طریق زیرنویس در طول برنامه ها بود و در این مسیر تلاش شد میزان مشارکت مخاطبان و دریافت واکنش های آنان نسبت به موضوعات متعدد مورد ارزیابی قرار گیرد .
یادآور می شود؛ براساس گزارش اداره کل اطلاعات و برنامه ریزی سیما؛ پخش زنده سخنان رئیس جمهور در مجامع عمومی و بین المللی و مراسم کسب رای اعتماد کابینه دولت جدید از شبکه یک سیما به دلیل پوشش 98 درصدی این شبکه گامی موثر در همگامی رسانه و دولت یازدهم بود .

شبکه دو:

شبکه دو سیما به عنوان شبکه زندگی در برنامه هایی مانند "جعبه سفید"، " روز از نو"، "عصر خانواده" و"زنده باد زندگی" به ویژه در ایام هفته دولت به تبیین رویکردهای مثبت دولت در حوزه های اجتماعی پرداخت .
این شبکه با محور قرار دادن کودک و خانواده کوشش کرد تا در راستای کمک به تحکیم بنیادهای اجتماعی و حاکمیتی در حوزه های استراتژیک و اجرایی برنامه های مورد نیاز مخاطبان خود را تولید و پخش کند. لازم به ذکر است این هدف نه فقط در شکل و فعالیت ظاهری بلکه به صورت راهبردی سازمان یافته در بطن برنامه ها و عملیات تولید شبکه جای داشته و همواره تقویت می شود .
علاوه بر آن همسویی با سیاست های کلی نظام در تقویت حضور مردم در صحنه های مختلف از دیگر اولویت های شبکه دو به شمار می رود و برنامه سازان شبکه تلاش کردند تا تمامی توان، امکانات و ظرفیت های دانشی، فنی و هنری را به کار گیرند؛ به عنوان نمونه می توان از بکارگیری هنرمندان محبوب کودکان نام برد .

شبکه سه:

پاسخگویی به نیاز جوانان در جامعه اصلی ترین ماموریت این شبکه بوده و هست و براساس این ماموریت طرح مباحث زیربنایی در عرصه های سیاسی و اجتماعی با هدف نقد سازنده و حمایت از برنامه های دولت یازدهم محور اصلی برنامه های این شبکه قرار گرفت و علاوه بر امید و آگاهی بخشی در این قشر از جامعه اقدام به تولید و پخش برنامه های متعدد کرد .
طرح مباحث زیربنایی در عرصه های سیاسی و اجتماعی با هدف شفاف سازی، نقدسازنده و حمایت از برنامه های جدید دولت از جمله اهداف اصلی در برنامه سازی های شبکه سه سیما بودو در این شبکه "توجه به استقرار اعضای جدید کابینه"،"تبیین و معرفی برنامه های کلان دولت"، "تبیین دیپلماسی فعال و بهره گیری از قدرت نرم نظام از سوی رئیس جمهور" در دستور کار قرار گرفت .
بیان سیاست های حمایتی دولت در بخش های مدیریتی، تامین اجتماعی، رفاه عمومی و سلامت موضوعات دیگری بود که برنامه سازان شبکه به آن توجه داشتند در حالی که سیاست خارجی دولت از جمله سیاست راهبردی دولت یازدهم در موضوع هسته ای، تبیین فضای گفتگو و تعامل میان دو قوه مجریه و مقننه نیز فراموش نشد .
شبکه سه سیما همچنین در حوزه فرهنگ به معرفی دیدگاه های دولت در این حوزه تاثیرگذار پرداخت و قشر بزرگ بینندگان خود که علاقمند به ورزش بودند از یاد نبرد و تلاش کرد در برنامه های پربیننده ورزشی به نیازها و بسته های لازم در ورزش اشاره کند .
آموزش عمومی و حرفه ای نیز در برنامه های شبکه سه سیما فراموش نشد و بخشی از برنامه ها به بیان مطالبات مخاطبان شبکه یعنی جوانان و پاسخگویی مسئولان در این حوزه اختصاص یافت .

شبکه چهار:

حوزه های فرهنگی و علمی به عنوان مهمترین حوزه ماموریتی شبکه چهار سیماست و این شبکه با تولید برنامه هایی در زمینه آموزش و پرورش و آموزش عالی، مسایل و مشکلات نظام آموزشی جدید، نیازهای زیست محیطی در کشور و اقدامات دولت و حتی پرداختن به سرانه مطالعه در برنامه های مختلف تلاش کرد، تا دین خود را به دولت و نظام اداء نماید .

شبکه تهران:

شبکه پایتخت با برنامه های " شب آفتابی"، "تهران 20" و "دراستان" به مشکلات و موضوعات این کلان شهر پرداخت و کوشید تا این حوزه گسترده جغرافیایی با تنوع جمعیتی بالا از نگاه کارشناسانه مورد بررسی قرارگیرد .

شبکه آموزش:

" همراهی با نظام های آموزشی کشور"، "انعکاس اخبار و رویدادهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی"، اطلاع رسانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی" و... از مهمترین دستورالعمل های پیش رو در شبکه آموزش سیما بود که برنامه سازان این شبکه   کوشش کردند تا با تولید و پخش برنامه های متنوع به آن دست یابند .
این شبکه با تولید و پخش برنامه های آموزشی در حوزه های علمی، فرهنگی و اجتماعی به تبیین دیدگاه های مختلف و ارائه پاسخی مناسب و کارشناسانه در زمینه مسایل مختلف پرداخت .
از نکات دیگری که می توان در تولید و پخش برنامه های شبکه آموزش در طول صد روز تصدی دولت اعتدال به ان اشاره کرد؛ همراهی شبکه با نظام های اموزشی نظیر وزارت علوم، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه است که در انعکاس اخبار و رویدادهای این مراکز نیز مشهود بود .
اطلاع رسانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی رویکرد بخش دیگری از برنامه های شبکه بود که در کنار همراهی با نهادهای دولتی در حوزه سلامت و ارائه اموزش ها و اطلاعات لازم در زمینه سبک زندگی اقدامی نوین در شبکه به شمار می آمد .
گفتنی است ارائه آموزش های عمومی و مهارتی مورد نیاز به جامعه در موضوع نظم و انضباط و تحلیل و نقد منصفانه اقدامات دولت در حوزه آموزش و پژوهش، سلامت، فضای مجازی و فرهنگ از اقدامات دیگر شبکه آموزش محسوب می شد .

شبکه جام جم
:
مخاطبان شبکه جام جم به دلیل دوری از سرزمین مادری و تبلیغات گسترده رسانه های غربی عطش بسیاری نسبت به کسب اخبار و تحلیل رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند .
در عین حال سکان دار دولت یازدهم در گفتگوی مستقیم خود با ایرانیان خارج از کشور در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری وعده های امیدواکننده ای در زمینه عزم دولتش در بازیابی و حراست از هویت ایرانیان خارج کشور، تقویت زبان فارسی و بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانیان خارج از کشور داد.
حجم انبوه درخواست های ایرانیان خارج کشور از طریق ایمیل و تلفن برای انجام گفت وگوی تلویزیونی با مقامات دولت و ضرورت آشناکردن انها با اهداف، برنامه ها و عملکرد دولت جدید، شبکه جام جم را برآن داشت تا بررسی راه های حل مشکلات اقتصادی و کاهش تنش ها در روابط بین المللی را در اولویت طراحی برنامه ها قرار دهد .
هم‌چنین در دو حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز به خوبی رهیافت ها و رویکردهای دولت یازدهم به نمایش درامد. پوشش گسترده سفر رئیس جمهور به نیویورک با پخش زنده سخنرانی های آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس خلع سلاح، گفتگوهای مطبوعاتی ایشان در نیویورک، پخش مشروح دیدار وی با ایرانیان مقیم امریکا و انعکاس وسیع دیدارها و مذاکرات رئیس جمهور با مقامات سایر کشورها به صورت خبر و گزارش حجم عمده ای از برنامه های این شبکه را به خود اختصاص داد .
یاداور می شود؛ به نمایش گذاشتن عزم دولت آقای روحانی در حل مشکلات مردم و پاسخگویی به مطالبات اساسی انها و پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران به ویژه در حوزه فعالیت های هسته ای و تعامل با گروه 5+1 و همزمان با ان اثبات اداره دولت در حفظ عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و منطقه ای از جمله اقدامات موثر شبکه جام جم در همراهی با دولت یازدهم بوده است .

شبکه مستند:

شبکه مستند به دنبال سیاست تقویت دولت برنامه هایی را در دستور کار قرار داد.مستند"صنعت ملی" کاری از شبکه مستند سیما نیز   بدون هرگونه رویکرد تبلیغاتی دستاوردهای صنعتی دولت یازدهم را به تصویر در خواهد آورد و به انعکاس اقدامات موثر دولت در زمینه صنعت اشاره خواهد کرد .

شبکه نمایش:

شبکه نمایش در بسته های جذاب 24 ساعته لحظاتی مفرح و شاد برای بینندگان خود تدارک دید و به دنبال تحقق شعار سال و حمایت از سیاست های اقتصادی دولت جدید با پخش تیزهای مناسب ضمن نمایش اثرات سوء مصرف کالاهای خارجی مخاطبان را به خرید کالاهای ایرانی تشویق کرد .

شبکه نسیم:

با هدف تقویت روحیه نشاط و امید در جامعه با فاصله زمانی اندکی از زمان شروع به کار دولت جدید شبکه نسیم قدم به میدان گذاشت و با پخش روزانه 2 ساعت در روز به طور آزمایشی به بهره برداری رسید تا در دولت تدبیر و امید؛ جلوه های شادی و سرزندگی مردم شهرها و روستای کشور به   نمایش درآید.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار