شهرکرد/

تولید مواد مخدر در افغانستان به 12 هزار تن در سال افزایش یافته است

استاد دانشگاه و مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در سال 2002، دو هزار تن در سال بود که این میزان در سال جاری به 12هزار تن در سال افزایش یافته است.

هومان نارنجی ها، در همایش توانمند سازی جوانان و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی در سالن اجتماعات شهید فهمیده سپاه استان چهارمحال و بختیاری، آموزش مهارت های زندگی به فرزندان را از عوامل اصلی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر عنوان کرد.
وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران چهار هزار شهید و 12هزار جانباز را در عرصه مبارزه با سوداگران مواد مخدر تقدیم کرده است، ولی قاچاقچیان برای بهره مندی از سود سرشار 600 میلیارد دلاری خود حاضر به ترک این تجارت خانماسوز نیستند.
نارنجی ها، کاهش تقاضا در بین جوانان و تربیت فرزندان به روش صحیح را راهکار اصلی برای مقابله با اعتیاد دانست و گفت: 80 درصد معتادان دارای تجربه مصرف مواد مخدر و الکل زیر سن 19سالگی هستند.
مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، باور غلط درباره سودمندی مصرف مواد مخدر سنتی مانند تریاک را عاملی برای جذب افراد به استعمال چنین موادی دانست و گفت: سوداگران مواد مخدر برای سهولت در ترانزیت مواد مخدر و سود مادی بیشتر، با راه اندازی لابراتوارهای تولید مواد مخدر صنعتی، این مواد را به سوی کشور ما گسیل کردند.
نارنجی ها، با تقسیم بندی مواد مخدر به دو دسته سنتی و صنعتی و تشریح مضرات هریک از آنها، اظهار داشت: توهم، قتل، پرخاشگری و کاهش وزن از آثار سوء مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه است.
وی، با طرح سؤالی مبنی بر چرایی استفاده جوانان از مواد مخدر و ضعف فرهنگی در کشور اظهار داشت: باید باورها درست شود و جوانان قبول کنند که مصرف مواد مخدر، هیچ سودی برای آنها ندارد.
نارنجی ها، آموزش مهارت های نه گفتن، دوستیابی، حل مسئله، تصمیم گیری، کنترل خشم و هوش اجتماعی را از عوامل اصلی در موفقیت فرزندان دانست و افزود: فرزندپروری، آموزش و مهارت آموزی سه گام اصلی در موفقیت فرزندان به شمار می رود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.