"بورس انرژي" از ابتداي سال تاکنون؛

معامله 175 ميليارد توماني در بازار هاي "بورس انرژي"/عرضه ميعانات گازي در رينگ داخلي

از ابتدای سال تا کنون در بازار فیزیکی 90 هزار تن کالا معادل 118 هزار میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق 161 هزار مگاوات برق معادل 57 میلیارد تومان معامله شده است که جمعا 175 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،بورس انرژی در اواخر اسفند سال گذشته راه اندازی شد و از ابتدای سال تا کنون در بازار فیزیکی 90 هزار تن کالا معادل 118 هزار میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق 161 هزار مگاوات برق معادل 57 میلیارد تومان معامله شده است که جمعا 175 میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است در حالی که این بورس در سال های ابتدایی فعالیت خود به سر می برد.  
 
همچنين  از 17 آبان تا ابتدای ماه جاری انواع قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در تابلو مشتقه و انواع فراورده های نفتی در تابلو فیزیکی دادو ستد شد.در این بازه زمانی معاملات برق با رشد قابل توجهی همراه بود، بطوریکه  25 هزار و 788 قرارداد سلف موازی استاندارد برق به ارزش 102 میلیارد و 153 میلیون ریال معامله شد.

معاملات برق در این دو هفته 33 درصد نسبت به هفته پیش از آن رشد داشته است.همچنین در بازار فیزیکی بورس انرژی هم انواع حلال شرکت های پالایشگاهی ، محصول آیزوریسایکل، آیزوفید و همینطور متانول سه مجتمع پتروشیمی عرضه شد و به فروش رسید.

مهمترین رویداد در دوهفته گذشته شاید عرضه موفق میعانات گازی در رینگ داخلی بورس انرژی باشد.این محصول برای اولین بار از سوی شرکت ملی  نفت ایران در بازار سرمایه کشف قیمت شد و به فروش رسید. در دو هفته گشته حدود 8 هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه ایلام در بورس انرژی به فروش رسیده است.

ارزش بازار محصولات نفتی و پتروشیمی بورس انرژی در این دوره به 197 میلیارد و 234 میلیون ریال بالغ شد. در این دو هفته حدود 13 هزار تن انواع فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در بورس انرژی عرضه و معامله شد.

در بخش سایر حامل های انرژی هم 800 تن از دو محصول قطران و بنزول به ارزش 6 میلیارد و 425 میلیون ریال داد و ستد شد.

در دو هفته منتهی به ابتدای آذر ارزش معاملات در  سه بخش برق، فراورده های نفتی و پتروشیمی و سایر حامل های انرژی ، مجموعا به 306 میلیارد ریال رسید.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بورس ، انرژی ، میعانات ، برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار