مصباحي مقدم:

کاهش اتکا به "درآمدهاي نفتي" با افزايش توليد

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: باید در برنامه ريزي کلان به گونه ای عمل کنیم که اتکاء بودجه به نفت کاهش و همزمان میزان تولید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،غلامرضا مصباحی مقدم در سلسله نشست های تخصصی همایش ملی "نفت و توسعه اقتصادی"، پنجمین نشست تخصصی این همایش با موضوع "اقتصاد نفت در ایران و رویکرد اقتصاد اسلامی که در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه ترببیت مدرس اظهار داشت:ایران در زمینه ذخایر نفت و گاز"، به صورت مجموع در رتبه اول است و از نظر عمر منابع نیز برخلاف بسیاری از کشورهای نفتی در نیمه اول عمر استفاده از منابع قرار دارد. کم بهره ورترین نوع استفاده از نفت، خام فروشی آن است. باید بتوان نفت خام را به فرآورده های که بعضا تا 100 برابر ارزش افزوده را ایجاد می کنند تبدیل کرد.
 
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ما با کاهش تولید مواجه هستیم؛ این کاهش هم به خاطر عدم سرمایه گذاری در توسعه چاههای نفت و هم به علت موانع فروش ایجاد شده است. 

وی تصریح کرد: باید ظرفیت تولید افزایش یابد که البته این به معنی فروش نفت و هزینه کردن تمام این افزایش درآمد نیست بلکه بایستی به گونه ای عمل کنیم که اتکاء بودجه به نفت کاهش و همزمان میزان تولید افزایش یابد و نیز میزان مصرف آن در بودجه جاری کم شود. 

مصباحی مقدم در پایان سخنان خود  در زمینه رویکرد اقتصاد اسلامی به نفت افزودند می توان قراردادهای نفت و گاز را بر اساس رویکرد فقه اسلامی مورد بررسی قرار داد که در حال حاضر، دانشجویان دکتری فقه و اقتصاد در دانشگاه امام صادق (ع) در حال مطالعه و پژوهش بر روی این موضوعات هستند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: درآمد ، نفت ، بودجه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار