به بهانه سفر لاوروف به تهران؛

آیا سفر فردای وزیر خارجه روسیه آغازگر ابعاد تازه روابط ایران و این کشور خواهد بود؟

وزیر امور خارجه‌ روسیه فردا برای گفتگو درباره موضوعات مختلف به ایران سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سرگئی‌ لاوروف‌" وزیر امور خارجه‌ این کشور فردا برای گفتگو درباره موضوعات مختلف  به ایران سفر می‌کند.


 در همین راستا سایت النشره‌  به نقل از لاوروف‌ نوشت که توافق ژنو برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو 2 درخصوص‌ حل بحران سوریه مفید است.

وی گفت: علاوه بر نکات مثبت متعددی که در این توافقنامه وجود دارد، امیدوارم که یکی از این نکات مثبت با پیوستن ایران به ما و تلاش سازنده برای برگزاری کنفرانس ژنو2، به تلاش برای حل مساله سوریه بیانجامد.

از سوی دیگر روسیه برای جلوگیری از استقرار سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی که تا پیش از این توجیهی به‌ غیر از مقابله با استفاده احتمالی ایران از سلاح اتمی نداشت، از اجرایی شدن کامل توافقات ژنو حمایت می‌کند.

لاوروف‌ بعد از نشست مشترک ناتو در بروکسل  در گفتگو با خبرنگاران گفت: روسیه بر این اعتقاد است که بعد از توافق هسته‌ای ژنو و هموار شدن مسیر حل‌و‌ فصل نهایی مناقشه‌ هسته‌ای غرب با ایران، دلیلی وجود ندارد که ناتو بخواهد پدافند‌ موشکی خود را در اروپا مستقر کند.

وی افزود: اگر توافق با ایران به صورت کامل به اجرا گذاشته شود، دیگر هیچ دلیلی برای استقرار یک پدافند‌ موشکی ناتو در اروپا وجود نخواهد داشت.

‌با توجه به قرار گرفتن در آستانه  نشست ژنو2 که برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود، و همچنین توجه به این امر که لاوروف‌ به استثنای سفر اخیرش به تهران که سال گذشته به منظور بررسی موضوع افغانستان انجام گرفت، سفری به ایران نداشته است، آمدن وی به تهران اهمیت مضاعفی‌ می‌یابد.

ایران و روسیه به دلیل داشتن مواضع نزدیک به هم در خصوص مسائل منطقه‌ای می‌توانند سطح همکاری‌های خود را در زمینه حل مسائل مربوط به خاورمیانه، آسیای مرکزی و قفقاز  ارتقاء دهند.



 
از این رو روابط ایران و روسیه دارای ویژگی‌هایی است که این وی‍ژگی‌ها با توجه به تحولات دائمی منطقه و پیش‌بینی حوادث در آینده دائما در حال تغییر است.

از نگاه روسیه ایران تاثیر بسزایی در تحولات جهان اسلام دارد و همکاری با این کشور می‌تواند موازنه لازم برای روسیه در محیط پیرامونی آن که توسط کشورهای اسلامی احاطه شده، به وجود آورد.
 
 علاوه بر آن دستاوردهای کلان مالی که روسیه از همکاری‌های اقتصادی‌اش با ایران به دست آورده چیزی نیست که مسکو بتواند به راحتی از کنار آن بگذرد یا نادیده بگیرد.

مهم‌ترین این همکاری‌ها، پرونده مشترک هسته‌ای است که مهم‌ترین پروژه اقتصادی و تجاری مشترک دو کشور محسوب می‌شود.

مسکو بارها تاکید کرده است که با دادن سوخت هسته‌ای مورد نیاز ایران کاملا موافق است و قطعا انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را تامین خواهد کرد و این موضوع به هیچ وجه به معنای زیر پا گذاشتن معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌ای نیست.

مسئله دریای خزر از دیگر عوامل روابط میان دو کشور است که البته کشورهای همسایه دریای خزر که شامل روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان‌ و ایران می‌شود به رغم مذاکرات 20 ساله‌شان، همچنان بر سر تقسیم بستر و آب دریای خزر با یکدیگر اختلاف دارند.

 "مدودف‌" نخست وزیر روسیه، در نشست کشورهای همسایه دریای خزر در باکو در نوامبر 2010 تاکید کرد: اگر کشورهای همسایه دریای خزر نتوانند اختلاف‌های موجود را حل کنند، بر تمامی آنها لازم است که به معاهده‌ امضا شده میان مسکو و تهران در سال 1921 پایبند باشند.
 
"سیاست‌ نگاه به شرق‌" یکی از مفاهیم تکراری سال‌های اخیر بوده، دولت سابق کشورمان، این سیاست را یکی از محورهای سیاست خارجی خود قرار داد و به همین دلیل روابط با چین و روسیه در این دوره معنایی دیگر یافت.

در سال‌های گذشته ما شاهد حاکم شدن نگرش‌هایی در سیاست خارجی ایران، در ارزیابی ملاحظات و اهداف و منافع بازیگران شرقی، به ویژه در چارچوب اجرای سیاست نگاه به شرق بوده‌ایم.

"دکتر روحانی "در نخستین سفر خارجی خود در قامت رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای‌ به بیشکک‌ پایتخت قرقیزستان‌ سفر کرد و با مقاماتی‌ از  کشورهای عضو به خصوص "ولادیمیر‌ پوتین" رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.




برخی معتقدند؛ در صورتی که غرب بتواند روابطی سازنده و مبتنی بر احترام متقابل در روابط بین خود و ایران را سامان دهد، آنگاه روس‌ها نیز ملاحظات بیشتری در تامین منافع جمهوری اسلامی ایران به خرج خواهند داد.

در همین راستا،"منصور حقیقت‌پور" عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: سفر سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به ايران يك سفر كاري محسوب مي‌شود اما بايد دانست كه روسيه يكي از اعضاي 1+5 است پس بنابر تحليل بسياري از كارشناسان در ديدار وي از تهران بي‌ترديد مساله هسته‌اي ايران و توافق ژنو مورد بحث قرار مي‌گيرد.

بايد ادعا كرد روسيه از كشورهاي تاثيرگذار در گروه 1+5 و شوراي امنيت است؛ پس بي‌شك گفتگو با اين كشور مي‌تواند به حل پرونده هسته‌اي ايران كمك كند، در كنار مساله هسته‌اي با توجه به همسايگي ايران و روسيه يكي از دغدغه‌هاي اصلي دو كشور، گسترش روابط تجاري و اقتصادي است.

وی ادامه می‌دهد: روسيه اكنون به دنبال برقراری يك راه تجاري مطمئن با ايران است اما مساله مهم‌تر توافق ايران با روسيه براي ساخت نيروگاه دوم در بوشهر است كه شايد مهم‌ترين دستاورد سفر لاوروف به تهران به حساب بیاید، بايد دانست كه در كنار هر سفر سياسي و ديپلماتيك يكسري قراردادهاي اقتصادي و تجاري منعقد می‌شود كه دو طرف از مدت‌ها قبل بر سر انجام آنها مذاكرات خود را شروع كرده‌اند؛ همانطور كه در سفرهاي مشابه تجار و بازرگانان هم حضور دارند به طور مثال در سفر لاريجاني به عمان تعداد زيادي از تجار ايراني با ايشان همراه شدند تا از فرصت‌هاي اقتصادي پديد آمده به واسطه مذاكرات سياسي بهترين بهره را ببرند.

به گفته حقیقت‌پور، بي‌ترديد در كنار مسائل اقتصادي، تجاري و هسته‌اي به دليل همپوشاني منافع ايران و روسيه در منطقه خاورميانه درباره مسائل سوريه و مذاكرات ژنو2 بين مقامات سياسي دو كشور مذاكراتي صورت خواهد گرفت؛ سرگئي لاوروف در تهران سعي خواهد كرد تا درباره اتفاقات اخير در اوكراين و مسائل مورد علاقه و استراتژيك دو طرف صحبت كنند؛ دولت روسيه به دنبال اين است كه نظر ايران در تحولات كي‌یف را جويا شود تا براساس آن به تجزيه و تحليل درست از عملكرد آينده خود برسد؛ ايران و روسيه منافع مشترك و همپوشان زيادي دارند بنابراين سفر لاوروف وزير خارجه روسيه مي‌تواند پيامد نزديك شدن مواضع همسايه شمالي با ايران باشد.

از این رو به نظر می‌رسد سفر فردای وزیر امور خارجه روسیه آغازگر ابعاد تازه‌ای از روابط ایران و این کشور باشد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار