باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

چه چیزی راکتور تحقیقاتی اراک را منحصر به فرد کرده است؟

برخلاف تصور غربی‌ها، هدف ایران از ساخت و ساز در تاسیسات آب سنگین اراک، ایجاد جایگزین برای راکتور تحقیقاتی تهران جهت مصارف تحقیقاتی و افزایش حجم رادیوایزوتوپ‌های پزشکی است. بنابراین جنجال غربی‌ها پیرامون این تاسیسات هسته‌ای را می‌توان در قالب سایر هجمه‌هاو دروغ‌بافی‌های طرف غربی تحلیل کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در جریان مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در ژنو، تاسیسات هسته‌ای اراک یکی از موضوعات مورد مناقشه طرفین بود. در این مذاکرات، "لوران فابیوس" "وزیر خارجه فرانسه" در نقش پلیس بد ظاهر شد و تاسیسات هسته‌ای اراک را از نکات مبهم پرونده هسته‌ای ایران دانست.

توافقنامه ژنو و موضوع راکتور اراک


سرانجام مذاکرات پرحجم و فشرده ژنو در دور دوم به توافقنامه‌ای منجر شد که مشتمل بر تعهدات متقابل ایران و گروه 1+5 بود. از یک سو طرف غربی مدعی شد طرح لغو تحریم‌ها را به صورت محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشت ارایه داده و از سوی دیگر، ایران طرح توقف پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود را در گام اولیه 6 ماهه پیشنهاد کرد.



یکی از تعهدات ایران در توافقنامه ژنو که مورد تاکید طرف غربی بود، بحث تاسیسات هسته‌ای اراک و توقف ساخت و ساز در این سایت هسته‌ای است.

"نیروگاه آب سنگین اراک" یکی از موارد نگرانی غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران است. مخالفان برنامه هسته‌ای ایران مدعی هستند این نیروگاه می‌تواند در صورت آغاز و گسترش فعالیت، "پلوتونیوم" قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای تولید کند.

به موجب قرارداد ژنو، ایران در جهت راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای خود، متعهد‌ شده است که "راکتور آب سنگین 40 مگاواتی اراک" را راه‌اندازی و سوخت‌گذاری نکند و تولید سوخت برای این راکتور را متوقف کند.

 موقعیت تاسیسات هسته‌ای اراک

مجتمع آب سنگین اراک، یکی از سایت‌های بزرگ هسته‌ای ایران است که در ۷۵ کیلومتری شمال غرب اراک و در نزدیکی شهر "خنداب" قرار دارد. این پروژه هسته‌ای که عملیات ساخت آن در سال 1377 آغاز شد، در شهریور 1385 به منظور تامین سوخت نیروگاه 40 مگاواتی آب سنگین اراک به بهره برداری رسید.



ظرفیت تولید "مجتمع آب‌سنگین اراک" در ابتدای کار، بالغ بر 16 تن آب‌سنگین با غنای 899 درصد بود. افتتاح واحد آب‌سنگین اراک و کاربردهای پزشکی و درمانی حاصل از آن، نام ایران را در فهرست کشو‌رهای پیشرو در پزشکی هسته‌ای قرار داد. با گشایش این واحد صنعتی، ایران به عنوان نهمین كشور دارای تجهیزات تولید آب‌سنگین مطرح شد.

در سال 1386، طرح تولید آب‌سبک که از محصولات جانبی تولید آب‌سنگین است و در درمان و پیشگیری از سرطان کاربرد وسیعی دارد در مجتمع اراک کلید خورد.

مناقشه‌انگیز‌ترین‌ موضوع / راکتور تحقیقاتی اراک


راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، موسوم به (IR 40) یکی از 17 مرکز هسته‌ای ایران است، که به منظور مصارف تحقیقاتی و پزشکی و به عنوان جایگزین "راکتور تهران" راه‌اندازی شده است. عملیات اجرایی این پروژه که پایه آن در سال 2002 کامل شده بود، در سال 2004 آغاز شد. 

نیروگاه 40 مگاواتی آب سنگین اراک که برای تولید رادیو داروها و رادیو ایزوتوپ‌ها جهت تشخیص و درمان پزشکی کاربرد دارد، در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری نرسیده است و طبق آخرین اطلاعاتی که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده است، زودتر از سال 2014 راه‌اندازی نخواهد شد.



اما شاید بتوان مناقشه‌انگیز‌ترین بحث ایران و گروه 1+5 در جریان مذاکرات اخیر ژنو را همین راکتور تحقیقاتی اراک دانست. راکتوری که با همت و پشتکار دانشمندان هسته‌ای کشورمان مراحل ساخت خود را طی می‌کند.

راکتور تحقیقاتی اراک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است؛ به گونه‌ای که پیش از ایران، این فناوری تنها در انحصار دو کشور "آمریکا" و "فرانسه" بود. راکتور 40 مگاواتی، تحقیقاتی آب سنگین اراک که تاسیسات هسته‌ای اراک به منظور تامین سوخت مورد نیاز آن به بهره‌برداری رسیده است، قابلیت غنی‌سازی اورانیوم بدون نیاز به نصب "سانتریفیوژ" را داراست.

شاید بتوان یکی از علل سنگ‌اندازی‌های آشکار فرانسه و کارشکنی نهان آمریکا در جریان مذاکرات اخیر ژنو را در همین راستا تحلیل کرد. به عبارت دیگر دیپلمات‌های فرانسوی و آمریکایی با طرح ادعاهای واهی پیرامون راکتور تحقیقاتی اراک در صدد هستند تا مانع پیشرفت‌های علمی دانشمندان هسته‌ای ایران شوند و به این ترتیب انحصار فناوری غنی سازی بدون نیاز به سانتریفیوژ را برای خود نگه دارند.


در خرداد 1392، عملیات نصب محفظه اصلی راکتور و قسمت فوقانی آب‌سنگین اراک با حضور رئیس جمهور وقت آغاز شد. طرحی که در صورت بهره‌برداری امکان تولید "رادیودارو"ها و "رادیوایزوتوپ‌"ها را در داخل کشور فراهم می‌آورد و پیشرفت در زمینه‌های پزشکی و کشاورزی را تسهیل می‌کند.

"آب سنگین" چیست؟

آب سنگین واژه‌ای است که معمولاً به اکسید هیدروژن سنگین، D2O یا 2H2O اطلاق می‌شود. هیدروژن سنگین یا دوتریوم (Deuterium) ایزوتوپی پایدار از هیدروژن است که به نسبت یک به 6400 از اتم‌های هیدروژن در طبیعت وجود دارد. خواص فیزیکی و شیمیایی آن به نوعی مشابه با آب سبک H2O است.

آب سنگین آبی
است که نسبت ایزوتوپ دوتریوم در آن از حد آب معمولی بیشتر است. در آب سنگین (با فرمول (D2O بر خلاف آب معمولی (با فرمول (H2O به جای هیدروژن ایزوتوپ هیدروژن دوتریم (بافرمول اتمی 2H با اکسیژن ترکیب شده‌است.با کمک این نوع از آب می‌توان پلوتونیوم لازم برای سلاح‌های اتمی را بدون نیاز به غنی سازی بالای اورانیوم تهیه کرد. از کاربردهای دیگر این آب می‌توان به استفاده از آن در رآکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیوم، به عنوان مهارگر (Moderator) به جای گرافیت و نیز عامل انتقال گرمی رآکتور نام برد.



با کمک این نوع از آب می‌توان "پلوتونیوم" لازم برای سلاح‌های اتمی را بدون نیاز به غنی سازی بالای اورانیوم تهیه کرد. از کاربردهای دیگر این آب می‌توان به استفاده از آن در راکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیوم، به عنوان مهارگر (Moderator) به جای "گرافیت" و نیز عامل انتقال گرمی راکتور نام برد.

غربی‌ها از چه می‌ترسند؟


همانطور که در بالا ذکر شد، "پلوتونیوم" که ماده اصلی تسلیحات هسته‌ای است، از محصولات و فراورده‌های آب سنگین محسوب می‌شود، و این امر از نکات مورد ادعای طرف غربی به ویژه آمریکا و فرانسه پیرامون برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و راکتور آب سنگین اراک است.

برخلاف تصور غربی‌ها، هدف ایران از ساخت و ساز در تاسیسات آب سنگین اراک، ایجاد جایگزین برای راکتور تحقیقاتی تهران جهت مصارف تحقیقاتی و افزایش حجم رادیوایزوتوپ‌های پزشکی است. بنابراین جنجال غربی‌ها پیرامون این تاسیسات هسته‌ای را می‌توان در قالب سایر هجمه‌ها و دروغ‌بافی‌های طرف غربی تحلیل کرد.



از سویی دیگر، غربی‌ها بویژه آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها با طرح ادعاهای واهی پیرامون راکتور تحقیقاتی اراک در صدد هستند تا انحصار این فناوری کم نظیر( غنی‌سازی بدون نصب سانتریفیوژ) را برای خود حفظ کنند. این امر زمانی مشهود می‌شود که به تحلیل محتوای اظهارات دیپلمات‌های واشنگتن و پاریس بپردازیم.

سران دو کاخ "الیزه و سفید"، چه در جریان مذاکرات ژنو و چه پس از آن به کرات این گزاره را مطرح کرده‌اند: "راکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز بمب‌هسته‌ای راه اندازی شده است و اگر ایران قصد مصارف علمی و تحقیقاتی دارد، مواد اولیه را از ما بخرد".



با اندکی کنکاش فکری در باب گزاره فوق به راحتی می‌توان هراس و سراسیمگی جبهه آمریکایی_فرانسوی از راکتور تحقیقاتی اراک را تحلیل کرد. نگرانی غرب(بالاخص آمریکا و فرانسه) از تولید پلوتونیوم در ایران نیست، آن‌ها پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای جوانان این مرز و بوم را برنمی‌تابند.  

در مجموع می‌توان گفت، نیروگاه اراک، مواد "رادیواکتیو" تولید نمی‌کند، بلکه "آب سنگین" تولید می‌کند که از آن برای "شکافت متوسط هسته اتم اورانیوم" در دیگر تاسیسات هسته‌ای ايران استفاده می‌شود که بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای بر آن‌ها نظارت کامل دارند.

جدیدترین این نظارت‌ها، بازرسی دیروز بازرسان آژانس انرژی اتمی از تاسیسات تولید آب‌سنگین اراک بود، که فراتر از تعهدات پادمانی ایران به موجب سند منعقد شده در 20 آبان سال جاری انجام گرفت.



جنجال‌ها و تهدیدات غرب علیه راکتور اراک


اما علاوه بر مذاکرات اخیر ژنو که در جریان آن، دیپلمات‌های غربی با کارشکنی و سنگ اندازی، موضوع تاسیسات هسته‌ای اراک را به یکی از موانع تفاهم تبدیل کرده بودند، پیش از آن نیز موتور پروپاگاندای تخریبی غرب در جهت برجسته‌کردن این سایت هسته‌ای روشن شده بود.

در همین راستا، در اواسط اسفند 1391، درست زمانی که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در "آلماتی" مرکز قزاقستان در حال پیگیری بود، روزنامه انگلیسی "تلگراف" در ادامه پروپاگاندای ضد ايراني و اختلال در روند مثبت مذاکرت، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای غير مستند از "نیروگاه آب سنگین اراک" مدعی شد ایران می‌خواهد از راکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح هسته‌ای بهره گيرد.





در تصاوير ادعایی تلگراف، حلقه‌هایی از بخار بالای نيروگاه اراک دیده می‌شود که طبق آن، روزنامه انگلیسی ادعا می‌کند ایران راکتور آب سنگين اراک را راه‌اندازی کرده و قصد توليد "پلوتونیوم" دارد.





در اين گزارش ادعا شده است ايران برنامه دومی "Plan B" براي "توليد بمب هسته‌ای" دارد.



همزمان با انتشار اين خبر، به طرز  مشکوک و برنامه‌ريزی شده، ديگر رسانه‌های غربی و بويژه صهیونیستی که نتيجه مثبت مذاکرات را به سود دولت‌های خود نمی‌دیدند، سراسیمه شروع به فرافکنی و تحت شعاع قرار دادن روند مثبت مذاکرات ایران و گروه 5+1 در آلماتی کردند.

هجمه‌های لجام‌گسیخته غرب و صهیونیست‌ها علیه راکتور آب سنگین اراک تنها به حوزه رسانه و دیپلماسی محدود نمی‌شود، بلکه میلیتاریسم آن‌ها نیز همزمان به کار افتاده است؛ به گونه‌ای که در خرداد 1391، رویترز گزارش داد که کابینه رژیم صهیونیستی طرحی را برای منهدم کردن تاسیسات هسته‌ای اراک در دستور کار قرار داده است. طرحی که به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، در صورت وقوع "چرنوبیلی" دیگر را رقم می‌زند.


 
اما پس از مذاکرات ژنو نیز که به حصول توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 انجامید، برخی دیپلمات‌های غربی در تکمیل شانتاژهای رسانه‌های متبوع خود، باز هم موضوع تاسیسات هسته‌ای اراک را به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران مطرح کردند.

"وندی شرمن" نماینده آمریکا در گروه 1+5 که همچون مافوقش "جان کری" پیوسته میان واشنگتن و تل آویو در سفر است، در جدیدترین اظهارنظر خود، ایران را متهم کرد که هدفش از راکتور آب سنگین 40 مگاواتی اراک، مقاصد نظامی است.



"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز که همواره در اظهاراتش، استراتژی توهین‌آمیز "چماق و هویج" را در قبال ملت ایران بکار می‌برد، اخیرا در موسسه صهیونیستی "هایم سابان" ضمن بی‌اعتماد خواندن رئیس جمهور ملت ایران، تلویحا تهران را متهم کرده است که هدفش از ساخت و ساز در تاسیسات هسته‌ای اراک، اهداف نظامی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۵ تير ۱۳۹۹
ننگ و مرگ بر تمام کسانی که مانع پیشرفت صنعت هسته ای ایران میشوند و برای تولید سلاح هسته ای مانع تراشی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۷ ۲۵ تير ۱۳۹۳
زنده بادایران زنده باد میهن ما این بزرگترین افتخار برای ماست که دراراک چنین نیروگاههای بزرگی داشته باشیم ایران همیشه قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۲
به امید پیشرفت روز افزون ایران اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۲
واقعا از توضیحاتتون ممنون روشنمون کردین.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۷:۰۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۲
راکتور آب سنگین اراک یکی از کوچکترین افتخارات کشور ماست. من دوران خدمتم یکی از سربازای پدافند نیروگاه آب سنگین اراک بودم. به امید موفقیت هرچه بیشتر کشور عزیزمون ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۲
انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۱:۱۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۲
انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
من و ما و شما =ملت ایران امریکارو زیر پا مون له میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۲
واقعا باید به این دانشمندانمون ببالیم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۳:۰۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۲
فرهتگ، تمدن، هوش، استعداد،نبوغ، همه و همه از ایران شروع میشه و به ایران ختم میشه ..... افتخار می کنم که ایرانی هستمو دیگر کشورها از این نبوغ ایرانی به وحشت افتادن و 4 ستونه بدنشون به لرزه در اومده......
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۶:۵۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۲
البته که افتخار میکنیم. چرا اونا تکنولوژی برتر داشته باشن ولی ما نداشته باشیم. البته دست همه آنها برایمان رو شده که میخان ما را همیشه بخودشان وابسته کرده و از این طریق ما بریم زیر سلطه آنها. ولی شدیدا اشتباه کردند.
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۰:۱۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۲
دستتون درد نکنه از بابت این خبر.خون شهیدان هسته ای ثمری داد که به اصطلاح ابر قدرت ها ترس به جونشون افتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۲
با سلام. به امید پیشرفت روز افزون ایران اسلامی.
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۲۲:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۲
جاي همه ي شهدا مخصوصا شهداي هسته اي خالي است .
-
مهرداد
۰۹:۴۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۲
دست عزیزان دانشمنددرد نکنه باید بر چنین دستانی بوسه زد
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۰۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
دمتون گرم که با این همه فشار های سیاسی و تحریم ها حرفتون رو به کرسی نشاندید
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۰۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
دمتون گرم که با این همه فشار های سیاسی و تحریم ها حرفتون رو به کرسی نشاندید
United States of America
پارسا
۱۷:۰۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
سلام و خدا قوت
شماها واقعا یاران امام زمانید
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۶:۲۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
ممنون ازتلاشهای بی شائبه شما.مشه این مطالبو ازشبکه خبر یا20:30هم بازگوکرد.مازحماتتون راقدر می دونیم.
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا میرداماد
۱۶:۱۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
این غربی ها خیلی مفتشن و خودشونو همه کاره ی
عالم می دونند. به نظر من ایران اصلاً نباید ایران کوتاه بیاد و به این تحدید های غربی ها توجه کنه چون
ما تا قطره ی آخر خونمون از کشورمون دفاع می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
چشم این همه پیشرفت رو ندارن مشکلشون اینه که جوانان ایرانی می تونن ره صد ساله پیشرفت اونا رو رو یه شب برن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
ایران روز به روز پیشرفت میکنند همش به خاطر تلاش دانشمندان و محققان ایرانی و تمام ملت عزیز میباشد
امریکا با این کارها و بهانه گیری ها و تشدید تحریم ها باعث شد تا جوانان برای سرافرازی کشور بیشتر تلاش کنند
Iran (Islamic Republic of)
کاظمی
۱۵:۴۲ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
واقعا غرور انگیذه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
تا کور شود هر آنکس که نتواند دید . ما مردان پارسیم که پیامبر عظیم الشان فرمودند اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به ان دست پیدا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمود دهقاني
۱۳:۴۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
به كوري چشم 5+1 ذره اي از اهداف انقلابي اسلامي مان كوتاه نخواهيم امد حسين حسين شعار ماست شهادت افتخار ماست
Germany
احمد
۱۲:۱۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
باعثه افتخاره.....به امید موفقیت های بعدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
ممنون ازاطلاعات مفیدتون
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۱:۳۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۲
دست شما جوون ایرونی درد نکند که اینجوری حالشون را جا آوردین، تاچشاشون در آد.
آخرین اخبار