صنعت در هفته‌اي كه گذشت

"خودرو" ارزان شد/ شروط ايران‌خودرو براي شركاي خارجي/ کشف 4.5 تن ذخیره طلا در کشور

كاهش قيمت خودرو نسبت به دو هفته گذشته، قطعي شدن وضع عوارض سنگ‌آهن و کشف 4.5 تن ذخیره طلا در کشور از جمله مهم ترین خبرهای حوزه صنعت در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اهم اخبار صنعت از 16 تا 21 آذر ماه به شرح زیر است:


در این هفته بازار خودرو  در حليكه با پایین‌ترین میزان معاملات دست و پنجه نرم می‌کرد اما شاهد کاهش قیمت برخی از خودروهای داخلی از جمله پراید 111، سمند EF7، پژو پارس و 206 تیپ 5 و صندوقدار V8 بود.


هاشم يكه‌زارع مديرعامل ايران‌خودرو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،  با بيان اينكه شركاي خارجي ما، لازم است از واحدهاي تحقيق و توسعه قوي برخوردار و دانش فني روز جهان را نيز داشته باشند اظهار داشت: هم‌چنين در همكاري‌ها، منافع و خواسته هاي ايران خودرو مبني بر ساخت داخل قطعات و مجموعه ها را مورد توجه قرار داده و به عمل برسانند. 
  
وي با اشاره به اينكه جذب و انتقال دانش فني نوين طراحي و توليد، خواسته اصلي صنعت‌گران ايراني است، گفت: صادرات 30 درصد از محصولات توليدي مشترك با خودروسازان جهاني با شناخت قوانين و تامين نيازهاي مشتريان كشورهاي هدف نيز مورد تاكيد ما است. 

 يكه‌زارع با تاكيد بر اين كه شركت هاي رنو و پژو بايد  تعهدات قبلي را اجرا كنند، تصريح كرد: اين شركت‌ها بايد تعهدات مربوط به قراردادهاي قبلي را كه اجراي آن ها به دليل تحريم ها پيش از موعد متوقف شد، به اجرا در آورند و خطاها را جبران كنند. 
  
وي همچنين خاطر نشان كرد: اين شركت ها توجه داشته باشند كه در دور تازه همكاري ايران خودرو با شركاي خارجي، انتقال دانش فني و طراحي و توليد خودروهاي مشترك جايگاه مهمي دارد.


مسلم بيات مديرکل استاندارد استان تهران در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران به دو نوشابه غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: نوشابه بدون گاز "ونوش" و نوشابه "ردبول" به علت میزان استفاده غیرمجاز از مواد نگهدارنده دیگر مجوز عرضه ندارند. 


محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه عوارض تعیین شده برای صادرات سنگ آهن فقط مشمول "مواد خام" می‌شود، گفت: اگر این عوارض وضع نمی‌شد، صنایع پایین‌دستی با مشکل روبرو می‌شدند و صنایع بعدی نیز به وجود نمی‌آیند.

وی تصریح کرد: صادرات مواد خام معدنی سودده است اما باید به صنایع بعدی هم توجه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پتانسیل بالایی در بخش معدن وجود دارد، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها باید به آن سمت سوق داده شود.

تاسف پژو و رنو از قطع روابط با ایران

احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان کشور در خصوص احیای روابط ایران با پژو و رنو به باشگاه خبرنگاران گفت: طي جلسه‌اي که نعمت‌زاده (وزير صنعت، معدن و تجارت) با نمايندگان رنو و پژو برگزار کرد، برخوردي جدي با آنها داشت و مسئله قطع يک طرفه روابطشان با ايران را متذکر شد.
 
وي با بيان اينکه نمايندگان رنو و پژو نيز از اين موضوع ابراز تاسف کردند،‌ تصريح کرد: رنو و پژو تنها دستورات دولت‌شان را اجرا کردند، حتي به گفته نماينده رنو، اين گروه خودروسازي خواستار ادامه همکاري با ايران در زمان تحريم‌ها بود اما با تهديد آمريکا مبني بر تعطيلي خطوط توليد اين شرکت در امريكا مواجه شد.
 
نعمت‌بخش افزود: نمايندگان اين دو شرکت قول ادامه همکاري را پس از لغو تحريم‌ها دادند.
 
وي تصريح كرد: متاسفانه در اين مدت اخبار غيرواقعي زيادي در خصوص جلسه وزير صنعت با خودروسازان خارجي منتشر شد اما واقعيت اين است كه هر دو طرف خواستار احياي دوباره روابط بودند.


فريدون حميدي مديرعامل شرکت زامياد با بيان اينکه توليد پادرا براي پاسخگويي به سطح توقعات مشتريان ما است اظهار داشت: 85 درصد اين خودرو توليد داخل است و از سال آينده بين سه تا 5 هزار خودروي پادرا توليد خواهد شد. 

 وي افزود: البته اين ميزان توليد در سال اول است و اگر استقبال خوبي از اين محصول شود قطعا توليد پنج هزار به 10 هزار دستگاه افزايش مي‌يابد. 

حميدي با اشاره به مصرف سوخت اين خودرو به 12 ليتر در 100 کيلومتر با موتور يورو4 است تصريح کرد: توليد پادرا جايگزيني براي وانت آبي نيست بلکه قرار است هم تراز با آن به بازار عرضه شود. 


بر اساس آخرین رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در آبان ماه امسال، "نیسان تیانا" همچنان در صدر با کیفیت‌ترین و "پارس تندر" که در معیارهای تزئینات داخلی و خارجی، رنگ و از آن مهم‌تر در معیار بدنه نمره منفی کسب کرده، در جایگاه دوم و در رده سوم جدول تندر پارس خودرو قرار دارد که در همین معیارها نمره منفی کسب کرده است.

پراید 131 سایپا در جایگاه سیزدهم و پراید 131 پارس خودرو در جایگاه چهاردهم جدول کیفی قرار دارند که در تمام معیارها نمره منفی کسب کردند که البته پراید پارس خودرو کم کیفیت‌ترین بدنه را در بین 15 خودروی ارزیابی شده داراست.

هم‌چنين آخرین رتبه این جدول نیز کماکان به ام وی ام 110 رسید.


بهروز برنا معاون سازمان زمین شناسی با بيان اينکه در بحث طلا سازمان زمين‌شناسي ادامه دهنده اکتشافات است افزود: هم اکنون 18 معدن طلا داريم که از اين تعداد 17 معدن فعال و يک معدن در حال تجهيز است. 

برنا از شناسایی 4.5 تن ذخایر جدید طلا در کشور خبر داد و گفت: گواهی کشف این ذخایر در 100 روز گذشته صادر شده که 3 تا از آنها در استان خراسان رضوی، یک محدوده در استان آذربایجان غربی و یک محدوده نیز در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.


مديرکل مهندسی سازمان زمین شناسی سازمان زمين‌شناسي اظهار داشت: در گذشته بالاترين نرخ فرونشست دنيا متعلق به مکزيکوسيتي با 32 سانتي متر در سال بوده است که هم اکنون تهران با فرونشست 36 سانتي متر در سال بالاترين رتبه را از آن خود کرده است. 

وی تصریح کرد: به این ترتیب هر سه سال یکبار، زمین در دشت تهران یک متر پایین‌تر می‌رود و سازه‌های واقع شده بر روی این بخش‌ها ترک می‌خورد.

بلورچی با بیان اینکه برای جلوگیری از این خطرات، موضوع را در نامه‌ای به رئیس جمهور مطرح کردیم، افزود: مسئله فرونشست دشت تهران در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است تا راه‌های نجات از این پدیده مشخص و اجرایی شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، معدن ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار