رئيس سازمان هواپيمايي كشوري:

الگوي يكسان براي اغلب ايرلاين ها/سالانه 150 مجوز و گواهينامه فرودگاهي صادر مي شود

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: حدود 150 نوع مجوز و گواهينامه براي افراد حقيقي و حقوقي سالانه توسط سازمان هواپيمايي صادر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عليرضا جهانگيريان با بيان اينكه در طول هشت سال گذشته، تعداد هواپيماهاي ناوگان مسافري ايران از 140 فروند به 240 فروند افزايش يافت، گفت: اما به دليل ورود هواپيماهاي فرسوده، عملاً تعداد ناوگان فعال كشور فقط 20 درصد رشد داشت.

جهانگيريان تصريح كرد: اين در حالي است كه طبق سند چشم‌انداز 1404 و سند توسعه هوا‌فضا تا 12 سال آينده نيازمند دارا بودن 400 فروند هواپيماي فعال هستيم.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: با توجه به خارج از رده‌ بودن اكثر هواپيماهاي فعال تا سال 1404 در هر سال به ورود حدود 30 فروند هواپيما با عمر كمتر از 10 سال نياز داريم كه لازمه اين امر سرمايه‌گذاري حداقل يك ميليارد دلاري در سال است.

وي ادامه داد: سازمان هواپيمايي كشوري به منظور دستيابي به اهداف چشم انداز و پاسخگويي به نياز بازار و در نتيجه ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا كه خود زمينه ساز اجراي سياست آزادسازي است در تحقق اين اهداف جدي است و تحقق اين امر مستلزم تامين منابع ارزي و تسهيلات از طريق سيستم بانكي كشور همچون ساير كشورهاست.

* جابه‌جايي 80 درصد مسافران هوايي توسط 20 درصد كل ايرلاين‌ها 

معاون وزير راه و‌ شهرسازي با بيان اينكه 80 درصد حمل و نقل مسافران هوايي توسط 20 درصد كل ايرلاين‌ها انجام مي‌شود، گفت: اين تركيب نامتوازن به دليل عدم دسترسي برخي ايرلاين‌ها به منابع مالي و توسعه ناوگان است.

وي بيان كرد: اغلب ايرلاين‌ها با الگوهاي يكسان در كشور شكل گرفته‌اند و كمتر شاهد تأسيس شركتي با خدمات متفاوت و مبدأ و مقصد جديد هستيم.

جهانگيريان با اشاره به نظارت و كنترل فعاليت‌هاي صنعت، بيان كرد: حدود 150 نوع مجوز و گواهينامه براي افراد حقيقي و حقوقي سالانه توسط سازمان هواپيمايي صادر مي‌شود.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري يادآور شد: تعداد مجوزهاي اهدايي سازمان، سالانه حدود 25 هزار مورد است.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اين در حالي است كه تحقق اهداف تعيين شده در اسناد بالادستي از جمله سند چشم‌انداز 1404 و سند توسعه‌ هوافضاي كشور نيازمند حداقل 400 هواپيماي فعال در سال 1404 است.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اين‌كه موضوع طراحي و ساخت قطعات و سامانه‌ها در طول سال‌هاي گذشته در كشور پيشرفت قابل توجهي داشته اما ظهور آن در بخش غيرنظامي بسيار كمرنگ بوده است، گفت: شايد زمان آن رسيده كه بخش هوايي غيرنظامي كشور از سرريز‌هاي فناوري بخش‌هاي نظامي در جهت توسعه‌ بخش بهره‌برداري كند كه البته در اين راه رعايت استاندارد‌ها و ضوابط كماكان به عنوان چارچوب تضمين‌كننده‌ ايمني مدنظر خواهد بود.

جهانگيريان تاكيد كرد: فضاي جديد بين‌المللي شرايطي فراهم كرده كه انتظار مي‌رود تعداد ناوگان فعال كشور در سال آينده از افزايش قابل توجهي برخوردار باشد و اين امر به نوبه‌ خود هشداري براي فرودگاه‌هايي است كه هم‌اكنون در نقطه‌ سقف ظرفيت خود فعاليت مي‌كنند.

وي اظهار كرد: افزايش قابل پيش‌بيني ترافيك هوايي كشور مسئوليت‌هاي جديد و سنگين‌تري را به همراه دارد و سازمان هم‌اكنون مسئوليت نظارت، كنترل فعاليت‌هاي صنعت را از طريق انجام بازرسي‌ و آزمايش‌ها انجام مي‌دهد و براي پاسخ‌گويي به اين روند روبه رشد اولويت سازمان بهره‌گيري از سيستم‌ها و فناوري‌هاي نوين در كنار ارتقاي سطح علمي و تخصصي نيروي انساني خود است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.