عبدالرضا اکبری مطرح کرد

هنرپیشه‌ها و زیبایی‌های یکبار مصرف

بازیگر واقعی را نه با زیبایی بلکه با نقش‌هایش و تلاشش باید سنجید.

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ حوزه سینما گفت: در تمام دنیا ملاک و معیار بازیگر شدن و بازیگر ماندن، استعداد و ذوق و خلاقیت و هنر بازیگری است  اما متأسفانه در کشور ما، اولیت و معیارها به سال‌های نخستین پیدایش هنر و صنعت سینما برمی‌گردد که زیبایی چهره و جذابیت ظاهری صرف بود.

وی ادامه داد: افراد با چهره وارد این عرصه می‌شد و مورد استقبال قرار می‌گرفت. اکنون در سینمای جهان، اکثر بازیگران معروف، مشهور و محبوب، با تجربه و هنرمند واقعی هستند و ماندگار می‌شوند اما بهرحال بازیگرانی که فقط بخاطر تیپ و چهره و زرق‌وبرق‌ ظاهری به سینما آمده است، یکبار مصرف محسوب می‌شود و با رسیدن به تکرار مخاطب او را پس می‌زند. 

اکبری افزود: چهره و ظاهر می‌تواند در دستمزد بازیگر موثر باشد، اما نبوغ و استعداد در اولویت است، رتبه خیلی از این بازیگران که ظاهر خوبی دارند با هزینه شخصی خودشان وارد سینما شده‌اند و برای ورود به عرصه سینما پول هم پرداخت کرده‌اند اما بخاطر اینکه دلیل فقط ظاهر قضیه بوده، پیشرفت و ماندگاری چندانی نداشته و محو شده‌اند. 

اکبری با بیان اینکه ما همیشه در سینما سوپراستار نداشته‌ایم بیان کرد: بازیگری کار سختی است و کسی هم هنر و استعداد و هم ظاهر خوب و تیپ داشته باشد لایق دستمزد خوب است. 

اکبری اظهار داشت: ذائقه مخاطبان سینما را، فرهنگ و هنر و سینماگران ما تعیین می‌کنند، همه در یک فیلم ظاهر زیبا را دوست دارند اما این کافی نیست، بازیگر علاوه بر چهره خوب، باید خلاقیت و هوش و دانش و علوم و فنون بازیگری را دارا باشد و ظاهر و قصه و مضمون و سطحی یا عمیق بودن فیلم و موضوع به مسئولان و متولیان سینما مربوط می‌شود. آنها هستند که باید یک فیلم خوب و ارزشمند را بوسیله بازیگران حرفه‌ای بسازند و فرهنگ‌سازی مطلوب در این زمینه به عهده آنهاست. 

وی در مورد انتخاب بازیگران توسط کارگردانان گفت: الان حدود 90 درصد کارگردانها اجباراً ظاهر را به کیفیت و هنر بازیگری ترجیح می‌دهند، زیرا تهیه کننده‌ای که هزینه می‌کند و هدفش برگرداندن سرمایه و سود مطلوب است اینگونه می‌خواهد، اکثر تهیه کننده‌ها به دنبال مسائل سطحی و زیبایی ظاهری و موضوعات کلیشه‌ای و موضوعات عام پسند هستند و این سینما را از واقعیتش دور می‌کند. 

وی تصریح کرد: کارگردان مجبور می‌شود ناخواسته یا خواسته با توجه به خواسته تهیه کننده به آن سمت برود، اقلیت و حدود10 درصد کارگردان‌هایی هم هستند که فیلمشان حرفی برای گفتن دارد و الان سینما در اختیار و تسلط کارگردانان سطحی است. 

اکبری هم ادامه داد: بازیگران خوب زیادی داریم که مجرب و هنرمند واقعی در این عرصه هستند اما دستمزد زیادی دریافت نمی‌کنند یا پیشنهادی به آنها نمی‌شود چون هدف در حال حاضر چیز دیگریست. 

اکبری در مورد جوایز جشنواره فجر اظهار داشت: جشنواره فجر و جشنواره‌های دیگر معمولاً با جوایزی که اهدا می‌کنند سمت‌وسوی موضوعات فیلم‌ها را هم تعیین می‌کنند اما خود این جایزه باعث افزایش دستمزد و پیشنهادها می‌شود. در نظر گرفتن دستمزد خوب برای بازیگر خوب خیلی کم و بندرت اتفاق می‌افتد و این مشکلات یکی از دلایلش جذب بازیگر از هر صنف و شغل و پیشه‌ای است که ربطی به این هنر ندارند. 

این بازیگر خاطر نشان کرد: عده‌ای فقط بخاطر شهرت و معروفیت به بازیگری روی می‌آورند و این موارد بدون آموزش بازیگری تحت نظر شخصی حرفه‌ای نباید جذب سینما شوند اما متأسفانه همه این اتفاقات در سینمای ما می‌افتد.  

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.