قم/ مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

اربعین فرصتی دوباره برای تشریح ابعاد قیام امام حسین (ع) است

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: کسانی که در اربعین در اطراف بارگاه امام حسین (ع) هستند یا کسانی که مجالس عزاداری برپا کرده‌اند هر کدام به نحوی این پیام را بیان می‌کنند که قیام امام حسین (ع) سبب حفظ و صیانت دین و ارزش‌ها شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام غلامعباس موسوی ضمن تسلیت اربعین حسینی اظهار داشت: برخی از اعداد مانند عدد 40 در فرهنگ دینی از جایگاه و وجاهت ویژه‌ای برخوردار هستند و حتی پیامبر اکرم (ص) در سن 40 سالگی به رسالت رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس روایتی آسمان و زمین در شهادت امام حسین (ع) 40 روز خون گریه کردند، گفت: اربعین برای شیعیان از فلسفه‌ای برخوردار بوده و بر آن حکمتی نهفته است و حتی امام حسن عسکری (ع) در روایتی زیارت اربعین را از نشانه‌های مومن ذکر می‌کند.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) تنها امام و معصومی است که اربعین برای ایشان تعیین شده و در حقیقت اربعین روز زیارت امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه نخستین زائر قبر امام حسین (ع) جابر بوده و در روز اربعین به زیارت حضرت مشرف شد بنابراین این روز به عنوان روز زیارت است.

موسوی عنوان کرد: اربعین روز زیارت امام حسین (ع) است و روزی است که اسرای آزاده اهل‌بیت (ع) وارد کربلا شدند و در این مکان با برگزاری مراسم عزاداری بر سر و سینه خود زدند.

وی با بیان اینکه اربعین ریشه در اعتقادات و فرهنگ دینی دارد، گفت: اربعین روزی است که به صورت رسمی عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) برپا شد و قیام این امام بزرگوار تشریح شد و اسرا وارد کربلا شدند و با خود پیام اصلی عاشورا را برای مردم به ارمغان آوردند.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به محورهای دیگر اربعین حسینی گفت: جابر و اهل‌بیت (ع) بر سر قبر اباعبدالله الحسین (ع) حاضر شدند و برای مردم شخصیت و مظلومیت امام حسین (ع) را تبیین کردند و تبلیغات شومی مبنی بر اینکه امام حسین (ع) بر حاکم خروج کرده را خنثی کردند.

وی یادآور شد: در مراسمی که در روز اربعین برپا شد برای مردم تبیین شد که اباعبدالله الحسین (ع) برای احیای ارزش‌ها، حفظ دین و جریان آیات الهی قیام کرد و قیام وی ریشه در مکتب دارد.

موسوی عنوان کرد: امام حسین (ع) در برابر حاکم ظلم و جور قیام کرد بنابراین قیام وی الهی است زیرا برای همیشه ماندگار مانده و در سایه آن احکام الهی حفظ و صیانت شده است.

وی ادامه داد: کسانی که در اربعین حسینی در اطراف بارگاه امام حسین (ع) هستند یا کسانی که مجالس عزاداری را برگزار می‌کنند، هر کدام به نحوی این پیام را بیان می‌کنند که قیام امام حسین (ع) سبب حفظ و صیانت دین و ارزش‌ها شده است.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای پاسداشت قیام امام حسین (ع) هر سال مراسم ویژه‌ای در روز اربعین برگزار می‌شود، گفت: اربعین دارای ظرفیت مناسبی برای ترویج دین، احکام الهی و اعلام وفاداری به رسول‌الله (ص) است که در این زمینه باید به صحابه پیامبر اکرم (ص) که در این روز اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کرد، تاسی کنیم./س

برچسب ها: قم ، اربعین ، فرصت ، تشریح ، امام ، حسین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.