به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ﯾﮑﯽ از رﯾﺸﻪھﺎی آﻟﻮدﮔﯽ ھﻮای ﺗﮫﺮان ورود روزاﻓﺰون و ﺑﯽروﯾﻪ ﺧﻮدرو ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮫﺮ ﺑﺪون ﺧﺮوﺟﯽ اﺳﺖ، از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﺎ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ظﺮﻓﯿﺖ ﻣﺤﺪود ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺗﮫﺮان ورود ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻی ﺧﻮدرو ﺑﺮ ﺗﺮاﻓﯿﮏ و آﻟﻮدﮔﯽ ھﻮای ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ داﻣﻦ ﻣﯽزﻧﺪ.|
آلايندگي هر کيلومتر پيمايش خودرو با استاندارد يورو2 |
2.70 گرم گاز آلاينده |
|
آلايندگي هر کيلومتر پيمايش خودرو با استاندارد يورو4 |
1.18 گرم گاز آلاينده |
|
اختلاف |
1.52 گرم گاز آلاينده |
*12000 كيلومتر پيمايش سالانه هر خودرو ×1.52 گرم × 800هزار خودرو درسال 92=14.592 تن
*براي دستيابي به اين هدف، خودروسازان بايد از جيب خريداران(اقتصاد ملي)، براي هر خودرو به طور متوسط دو ميليون تومان افزايش هزينه را متقبل شوند. اين مبلغ براي 800 هزار خودرو=1600ميليارد تومان
*يعني براي کاهش آلايندگي به ميزان 14.592 تن در سال بايد 1600ميليارد تومان هزينه کنيم.
روش2- آلايندگي ايجاد شده توسط هر خودرو فرسوده يا کاربراتوري در هر کيلومتر پيمايش حداقل 59 گرم مي باشد. با فرض پيمايش(12000کيلومتر در سال، هر خودرو) معادل 708 کيلوگرم آلايندگي توليد مي کند.
سوال- بجاي هزينه 1600 ميليارد تومان در روش اول، محاسبه مي کنيم چند خودروي فرسوده را از رده خارج کنيم تا به کاهشي معادل همان رقم 14.592 تن آلايندگي برسيم؟
پاسخ- 20610 خودروي فرسوده با کاربراتوري بايد خارج شود 20610=708 /1000×14592
هزينه اين كار برابر است با 20610×1.5 ميليون تومان= 31 ميليارد تومان يعني حدود 50/1 هزينه روش اول با اجراي روش دوم، ضمن دستيابي به هدف، مردم عزيزمان(بخوانيد اقتصاد ملي) 1569 ميليارد تومان کمتر هزينه مي کنند.
انتهاي پيام/