عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

به دنبال روشی کار آمدتر برای درمان "نارسایی کلیه" هستیم

نارسایی مزمن کلیه از علل اصلی مرگ و میر بیماران در سراسر جهان است، با افزایش میانگین سن در جوامع و شیوع دیابت و فشار خون، تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر یوسف قیصری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سمپوزیم سلول درمانی و بیماری‌های کلیه گفت: سیر طولانی بیماری، تظاهرات بالینی ناتوان کننده آن و محدودیت‌های روش‌های کنونی درمانی، کیفیت زندگی بیمار را کاهش می‌دهد و علاوه بر بار روانی بر بیمار و خانواده، هزینه‌های درمانی گزافی بر سیستم بهداشتی وارد می‌کند. از این رو در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای یافتن روش‌های درمانی جایگزین صورت گرفته است.

قیصری افزود: ترمیم سلول‌های بنیادی و نیز مهندسی بافت از جمله روش‌هایی هستند که برای یافتن روش‌های درمانی کارآمد تر آزموده شده‌اند.

وی تصریح کرد: بازسازی بافت بسیار پیچیده‌ای همچون کلیه، پس از سال‌ها تخریب چالشی بزرگ است. هرچند نتایجی امید بخش از انتقال سلول‌های بنیادی بر روی داربست‌های طبیعی "کلیه" به دست آمده است، اما ترجیح داده می‌شود که بازسازی کلیه در بدن در حال شکل گیری جنین دنبال شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان گفت: با وجود تفاوت در دیدگاه‌ها و روش‌ها، همه پژوهشگران یک هدف را دنبال می‌کنند و آن یافتن روشی کاراتر برای درمان بیماری که از نارسایی کلیه رنج می‌برند است.
انتهای پیام/
برچسب ها: نارسایی ، کلیه ، درمان ، روش ، سلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۲:۴۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
با سلام من به دلیل دیابت دچار نارسایی کلیه شدم و30%بیش تر کلیه ام کار نمیکند می خواستم بپرسم که به جز دیالیز راه درمان دائم چیه؟