اردوغان: عملیات 17 دسامبر، "کودتای دوستان" بود

نخست وزیر ترکیه عملیات 17 دسامبر دادستانی و پلیس استانبول را که منجر به بازداشت ده ها تن از بازرگانان،‌ فرزندان سه تن از وزیران سابق دولت وی و کارمندان بلندپایه شد، "کودتای دوستان" توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه استار چاپ ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در گفتگو با خبرنگاران رسانه های ترکیه که وی را در سفر به سه کشور شرق آسیا همراهی کردند ، گفت : برخی ها وقایع 28 فوریه 1997 میلادی را در ترکیه (و صدور بیانیه شورای امنیت ملی که منجر به سرنگونی دولت وقت ترکیه شد) کودتای پست مدرن می‌دانند. وقایع 17 دسامبر نیز کودتای دوست مدرن بود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح تغییر ساختار مجمع عالی قضات و دادستان‌های ترکیه ( و نظارت بیشتر وزیر دادگستری ترکیه بر این مجمع ) نیز گفت : ما در همه پرسی سال 2011 میلادی حسن نیت نشان دادیم و این مجمع را از جایگاه مستقلی برخوردار کردیم اما اکنون آنان این موضوع را فرصتی مناسب می‌دانند. 

اردوغان گفت: برخی بر این باورند که دستگاه قضایی اکنون جایگاهی بالاتر از قوه مجریه و قوه قانونگذاری یافته است.  

نخست وزیر ترکیه درباره اقداماتی که برای فراهم کردن زمینه محاکمه دوباره متهمان پرونده های کودتای نظامی در ترکیه صورت گرفته است نیز تاکید کرد ، هدف این روند جلوگیری از تضییع حقوق متهمان است. 

اردوغان با تاکید بر اینکه زکریا اوز معاون برکنار شده دادستان استانبول فرد درستکاری نیست ،‌ گفت : دستگاه قضایی ترکیه باید ابتدا درون خود را پاکسازی کند. 

نخست وزیر ترکیه ادعای "زکریا اوز" مبنی بر اینکه  دو تن از مقامات عالی قضایی را به عنوان نماینده خود نزد زکریا اوز فرستاده بود ، تکذیب کرد. 

اردوغان گفت: من هیچگاه چنین کاری انجام نمی دهم و هنگامی که ضروری بدانم درباره مسائل موجود با وزیر دادگستری و مستشار نخست وزیری گفتگو می‌کنم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار