مهمانان ناخوانده میزبان می شوند/ عواقب ازدواج های زنان ایرانی با اتباع خارجی

اتباع خارجی به مرور زمان در کنار اتباع ایرانی به زندگی کار پرداخته و با پذیرایی و آغوش گرم ایرانیان مواجه شده اند ، این هم زیستی مسالمت آمیز نیز تبعاتی رابه دنبال داشته که یکی از آنان ازدواج ایرانی‌ها با افغانهاست.

حسن اکبری متخصص آسیب شناسی،  دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آسیب منفی حاصل از ازدواج با اتباع خارجی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مهاجرت اتباع خارجی به کشور به صورت قانونی و غیر قانونی منشا بروز مشکلات مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و برخی از ناهنجاری‌ها است که از جمله آنها ازدواج زنان و مردان ایرانی با تبعه افغان هاست که غالب بدون رعایت مقررات قانونی صورت می گیرد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در برخی از مواد دیده شده مرد خارجی با وجود تعهدی که به خانواده دختر مبنی بر عدم خروج وی از ایران داده است، عروس را به کشور خود می برد، همچنین به دلیل دو فرهنگ متفاوت زن ایرانی به سختی می تواند با فرهنگ مرد کنار بیاید.
 
وی اذعان داشت: این تعرضات منفی فرهنگی همه و همه به روح و روان زن آسیب می رساند و از سوی دیگر فرزندان  این ازدواج ها  به دلیل نداشتن شناسنامه ایرانی قادر به تحصیل نیستند بنابراین بی سوادی مشکل اصلی کودکان حاصل از چنین ازدواج هایی است، در صورتی که در مقابل ازدواج مرد ایرانی با تبعه خارجی با مشکلات کمتری روبه رواست زیرا طبق قوانین ازدواج تابعیت زوج به زوجه منتقل می گردد.
 
این کارشناس همچنین در ادامه اظهار داشت: علاوه بر اینکه زنان با آسیب های منفی این ازدواج ها ضربه شدید می خورند، همچنین کودکان نیز از این امر جدا نیستند کودکان بی هویتی که به اجبار این عنوان را به یدک می کشند  هم آسیب زا و هم آسیب دیده هستند، این کودکان بی هویت و بی شناسنامه هیچ حقوق شهروندی سیاسی اجتماعی و فرهنگی ندارند این در حالی است که نابرابری فرصت های آموزش عامل اصلی در ایجاد انزوای اجتماعی این کودکان است.
 
 اکبری همچنین ادامه داد: اینگونه ازدواج ها پیامدهایی  را در پی دارد که از جمله آنان را می توان به امکان پذیر نبودن ادامه تحصیل، مشکلات معیشتی و حاشیه نشینی و... اشاره کرد.
 
وی درباره راهکارهای مناسب در جهت حل این مسئله این مشکل گفت: برای پیشگیری از  هرگونه  آسیب های احتمالی در جامعه پیشنهاد می شود که اطلاع رسانی جامع در تلویزیون، مطبوعات و مراکز مشاوره و... در این امر یاری رسان باشد زیرا این اطلاع رسانی و آگاهی به بهبود  این مسئله کمک و علاوه بر آن سطح آگاهی زنان و مردان ایرانی در پی بردن پیامدهای منفی و آسیب های روحی و روانی که اینگونه ازدواج ها به وجود می آورد را بالا برده تا بتوانند از این مسئله دوری جویند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مهمان ، ازدواج ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار