بسته خقوقی/

از شیوه‌های قانونی فسخ معامله آگاه شوید

هر قراردادی که میان دو طرف بسته می‌شود، اصولا آن دو طرف معامله را پایبند به قرارداد می‌کند. بنابراین اصل بر این است که هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد را به طور یک‌جانبه بر هم بزنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در این مورد ماده ۲۱۹ قانون مدنی ایران خواندنی است که مقرر کرده است: «عقودي که بر طبق قانون واقع شده باشد، بين متعاملين و قایم‌مقام آن ها لازم‌الاتباع است، مگر اينکه به رضاي طرفين اقاله يا به علت قانوني فسخ شود». به این ترتیب اصل بر عدم امکان بر هم زدن اختیاری عقود است.

به این قاعده، اصطلاحا در حقوق اصاله‌اللزوم گفته می‌شود. قانون مدنی عقود را به لازم و جایز تقسیم کرده است. عقد جایز عقدی است که طرفین بر خلاف اصل گفته‌شده می‌توانند به طور یک‌طرفه آن را بر هم بزنند اما اکثر قراردادها لازم تلقی می‌شوند. نکته دیگر اینکه فسخ معامله عمل حقوقی یک‌جانبه محسوب می‌شود که به این امر در اصطلاح حقوقی ایقاع گفته می‌شود بنابراین فسخ ماهیتا یک نوع ایقاع است.

در ضمن اثر فسخ نسبت به آینده است؛ به طور مثال یک نفر مال خود را به دیگری می‌فروشد، با فسخ معامله تمامی منافع یا خسارات ناشی از آن مال به خریدار اولیه برمی‌گردد به این ترتیب فسخ ناظر به آینده و بعد از فسخ است که منافع و خسارات آن مال شامل حال مالک اولیه آن خواهد شد. در قالب بازخوانی یک پرونده موضوع فسخ معامله را بررسی کردیم

شروع اختلاف

خواهان اين دعوا آقای محمد... مالك سرقفلي مغازه‌اي است. وی دعوايي را با عنوان فسخ معامله مطرح مي‌كند. او در ستون خواسته، تقاضاي خود را اين‌گونه بيان مي‌كند: تقاضاي تایید فسخ معامله فروش سرقفلي يك باب مغازه به علت عدم ايفاي تعهد از جانب خواندگان، آقايان محسن... و علی... به علاوه كليه خسارات دادرسي وارده به خواهان‌.

خواهان‌ دلايل خود را وجود فتوكپي مصدق قرارداد خصوصي يا همان مبايعه‌نامه في‌مابين، فتوكپي مصدق اظهارنامه ارسالي به خواندگان مبني بر اعلام فسخ معامله، فتوكپي پروانه كسب خود و همچنين فتوكپي مصدق چك‌ها عنوان كرده‌ است.

خواهان در دادخواست خود عنوان می کند که نظر به محتويات پرونده و به موجب صورت‌مجلسي كه ضميمه دادخواست است، سرقفلي يك باب مغازه خود را به آقايان محسن... و علی... واگذار كرده‌ و بابت ثمن معامله دو فقره چك به شماره‌هاي ثبت‌شده در صورت‌مجلس از طرف خواندگان به او تسليم شده كه هيچ كدام از چك‌ها تبديل به وجه نشده است و همگي بلامحل بوده‌اند. در قرارداد تنظيمي بين دو طرف قرارداد نيز قيد شده است كه در صورت عدم پرداخت وجه چك‌هاي مربوط به ثمن معامله، قرارداد منعقده بين آنها فسخ خواهد شد.

 اين موضوع به صورت مكتوب و طي اظهارنامه تقديمي به خواندگان ابلاغ شده است، ولي آقایان محسن... و علي... هيچ اقدامي انجام نداده و با تصرف ملك مورد معامله استفاده بلاجهت در مايملك ديگري كرده‌اند. بنابراین آنها تقاضای تایید فسخ معامله را کرده‌اند.

بررسي دادخواست

ارسال اظهارنامه‌ به خواندگان باعث شده است تا قاضي در تصميم‌گيري نسبت به پرونده با مانع جدي روبه‌رو نباشد، به ويژه آنكه خواندگان پاسخ خاصي به اظهارنامه ارسالي نداده‌اند كه اين موضوع اصولا مي‌تواند گوياي نبود دليل از سوي خواندگان مبني بر رد دعواي خواهان‌ها باشد.
دادخواست تقديمي فوق داراي مفاهيم و اصطلاحاتي حقوقي است كه ممكن است همه افراد با آنها آشنايي نداشته باشند. به اين ترتيب اين مفاهيم در اين بخش توضيح داده مي‌شود تا شرح پرونده روشن تر باشد:

خواهان‌ها: محمد..، اکرم... و حسین... براي اعلام تخلف خواندگان و در نتيجه فسخ معامله، اظهارنامه‌اي براي آنها ارسال كرده‌اند.

اظهارنامه: ورقه‌اي است كه به موجب آن اظهاركننده به نحو رسمي و قانوني از طرف مقابل مطالبات خود را درخواست می‌کند و اظهارات خود را كتبا به اطلاع وي مي‌رساند.

فسخ معامله: فسخ اصطلاحي حقوقي است. اين واژه به معناي انحلال و پايان دادن به يك قرارداد است که اقدامی يك‌طرفه است، يعني تنها از سوي يكي از طرفين قرارداد يا شخص ثالث ذي‌نفع صورت مي‌گيرد. اثر اصلي فسخ بر هم خوردن معامله و بازگشت مال مورد معامله به مالك سابق است. اين اقدام ناظر به آينده است يعني در صورتي كه نفعي از معامله حاصل شده باشد تا قبل از فسخ معامله به مالك جديد تعلق مي‌گيرد.

سرقفلي: سرقفلی وجهی است که مالک ملك استيجاري در ابتدای انعقاد قرارداد اجاره و جدای از اجاره‌بها از مستاجر می‌گیرد تا ملك را به وی اجاره بدهد.

جلسه رسیدگی

با ثبت دادخواست وقت رسيدگي از سوي دفتر دادگاه تعيين و به طرفين دعوا ابلاغ مي‌شود. در روز رسيدگي طرفين در دادگاه حاضر مي‌شوند. خواندگان آقايان علي و محسن دفاع موثري از خود نمي‌كنند. با توجه به گواهي عدم پرداخت چك‌هاي پرداختي از سوي خواندگان به ميزان سيصد و پنجاه ميليون ريال در نهايت بر دادگاه محرز مي‌شود كه آنها به تعهدات خود بر مبناي قرارداد تنظيمي عمل نكرده‌اند.

رای دادگاه

قاضي دادگاه پس از پايان رسيدگي، راي خود را به اين ترتيب صادر مي‌كند: «در خصوص دعوي خواهان‌ به خواسته الزام خواندگان به فسخ معامله مبني بر فروش سرقفلي يك باب مغازه واقع در تهران، با توجه به اينكه خواندگان سهم خود را پرداخت نكرده‌اند و در صورت‌مجلس تنظيمي پيوست پرونده قرار بر این بوده ‌كه چنانچه طرفین ثمن را نپردازند، معامله فسخ شود، دادگاه با عنايت به محتويات پرونده به خصوص تصاوير مصدق گواهينامه‌هاي عدم پرداخت چك‌هاي موضوع پرونده موجود و با توجه به مفاد ماده 10 قانون مدني كه اصل حاكميت اراده و قراردادها را بيان مي‌كند و با توجه به اينكه خواندگان ايراد و دفاع موثري كه باعث ورود خدشه به خواسته خواهان‌ها شود بيان نكرده‌اند، دعوای خواهان را محمول بر صحت قلمداد داشته است و مستندا به ماده 198 قانون آيين دادرسي مدني، حكم به اعلام فسخ عقد بيع مندرج در پرونده و محكوميت خواندگان به پرداخت هزينه دادرسي صادر و اعلام مي‌كند. رای صادر شده حضوری و ظرف 20 روز از تاريخ ابلاغ، قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدید نظر استان تهران می‌باشد.»

تحلیل رای

ابتدا باید به یک نکته مهم اشاره کرد که هر چند یک طرف معامله نزد خود قصد فسخ معامله را کند و حتی به طرف معامله نیز شفاها این موضوع را اطلاع ‌دهد، در عالم حقوق، این عمل وجاهت قانونی ندارد، بلکه شخص باید این قصد درونی خود را رسما و قانونا بروز دهد. این امر از طریق ارسال اظهارنامه به طرف دیگر معامله امکان‌پذیر است. اظهارنامه فرم چاپی اظهار رسمی یک طلب یا بیان یک مطلب به طرف مقابل است.

همان‌طور كه در راي دادگاه نيز بيان شده است، يكي از مواد خيلي مهم و كليدي كه نقش بنيادي را در روابط قراردادي افراد ايفا‌ مي‌كند، ماده 10 قانون مدني است كه بيان مي‌دارد: «قراردادهاي خصوصي نسبت به كساني كه آن را منعقد كرده‌اند، در صورتي كه مخالفت صريح قانون نباشد، نافذ است». در واقع اين ماده تاكيدي است بر لزوم رعايت مقررات قانوني در قراردادهاي خصوصي كه بين افراد تنظيم مي‌شود.

 منتها دو طرف يك قرارداد خصوصي بايد به تعهدات خود پايبند باشند و از موارد و تعهدهاي مصرح كه در قراردادهاي تنظيمي آمده است، عدول نكنند، در غير اين صورت طبق توافق في‌مابين در معامله، قرارداد مذكور حالت متزلزل به خود مي‌گيرد. در اين وضعيت طرف مقابل متخلف از تعهدات قراردادي مي‌تواند تقاضاي فسخ آن را با توجه به موارد پيش‌بيني شده در قرارداد از دادگاه صالح بكند.

علاوه بر اين با توجه به ماده 449 قانون مدني كه مقرر كرده است: «فسخ به هر لفظ يا فعلي كه دلالت بر آن كند، حاصل مي‌شود»، به نظر می‌رسد كه رای فوق با توجه به اصل حاکمیت اراده و عدم ایفای تعهد به وسیله خواندگان با توجه به گواهی‌های عدم پرداخت صادر‌شده و عدم دفاع موثر خواندگان مبنی بر پرداخت به شیوه‌ای دیگر صحیح صادر شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۲۹ ۱۷ تير ۱۳۹۸
باسلام بنده باغی فروختم 10.4.98طرف میادمیگه چاهشوعمیق بزن شایددراینده خشک بشودمن هم به اومحبت میکنم اومدم بعد یه لوله به چاه زدم چاه24مترشد33متربعدبه من زنگ زدگفت این چاه ماسه داردبیاکفکش بزارتاابش زلال شود اگراین کاروانجام ندی چکتوپاس نمیکنم.توروخداراهنماییم کنیدبخدبدهکارم دادم به طلب کارا.ارادتمندم.
Iran (Islamic Republic of)
رقیه موسی پور
۰۸:۰۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام ،سه روز هست یک مغازه ،۲متری معامله کرده ام ۲میلیون پول نقد بیعانه داده‌ام ،فردای اون روز قرار پول ۲۰،میلیون ببرم اما از معامله پشیمان شدم وقتی که هم به بنگاه رفتم دوباره با حرف و حدیث نظرم عوض شد ،تصمیم قاطع گرفتم که منصرف بشم ،حالا هم بنگاه یک میلیون برای خود ،ودر قبال چک به روز که داده‌ایم یه چک چهل روزه به ما میدهد اما من باز میترسم که چک پول نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
زمینی معامله کردم بازمین کشاورزی محارز داشته بعد از یک ماه فسخ کردم وطرف من به کسی دیگر واگذار کرده الان کسی که طرف اخر خریده حکم تحویل زمین گرفته که زمین تحویلش شود من محارز هستم وفسخ نامه دارم میتواند دادگاه زمین را تحویل بدهد
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۲:۵۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
باسلام.
من یه ماشین تمام اقساط خریدم و قولنامه دستی نوشتیم ..ولی بعد پنج روز ماشین به خاطر سیم پیچی خرابش اتصال کرد و آتیش گرفت .آیا من میتونم قرار داد و فسخ کنم...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محبوبه یراقچیان
۰۴:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
با سلام
خانه ای را را فروخته ام و در قولنامه با کد رهگیری در بنگاه امضا شده است و تاریخ حضور در محضر را هم تایین کرده ایم ولی خریدار در روز محضر به علت حاضر نبودن پولش به محضر نیامده و من گواهی عدم حضور گرفتم ولی متاسفانه مبلغی جهت ظررو زیان جهت عدم حضور خریدار در مبایع نامه قید نشده است سوالم این است ایا میتوانم با گواهی عدم حضور خریدار معامله را فسخ کنم و پول خریدار را برگشت داده و مبایع نامه را فسخ کنم
ممنون اگر راهی نشانم بدهید
Iran (Islamic Republic of)
وحید زارع
۱۴:۴۰ ۱۱ تير ۱۳۹۷
من ۳ سال پیش طی ۲ فاکتور کاپشن مردانه خریداری کردم که پشت فاکتور به امانت اجناسو ورداشتم یک سری چک که مبلغ کل ۴۹ م هست که مغازه ام اتش گرفته است حلا طرف من را محکوم کرده که جنس موجود نیت ولی قیمت ۲ برابر به من داده شده ایا این معامله قابل فسخ یا مباغی را که گران فروشی کرده میتوان کاری کرد با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
صابر مسلمی
۲۳:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام.من ی واحد آپارتمان فروختم وخودمم ضامن وامش هستم.در مبایعه نامه بنگاه قید کردیم که خریدار تا تاریخی که مشخص شده در مبایعه نامه باید ضامن را عوض کند و فروشنده از ضمانت خارج شود .حالا اگر خریدار به تعهدات قید شده عمل نکند و ضامن معرفی نکند خریدار چکار میتواند بکند و چه حقی دارد.آیا از طریق دفتر خانه میتواند کاری کند یا باید شکایت کند.لطفا راهنمایی کنید.ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ح.م
۱۱:۰۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۷
وقت بخیر. زمینی را تحت عنوان ساخت گاوداری در قبال هزینه ساخت 3 ساله اجاره کردم. پس از ساخت و اقدام جهت اخذ پروانه کسب متوجه شدم از شرایط اخذ پروانه اینست که اجاره نامم باید 10 ساله باشد یا مالک آنجا یا بخشی از آن باشم که امر مساعدت مالک را نیاز داشت که محقق نشد. حال باتوجه به اینکه بنده اونجا بدون جواز کسب فعالیتی داشته باشم امکان درخواست فسخ قرارداد و مطالبه هزینه کردم طبق نظر کارشناس دادگستری هستم ؟
United States of America
میثم
۲۱:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام. بنده مستاجر هستم ۶ ماه به پایان قراردادم مانده به دلایل مزاحمتهای مدام طبقه پایینی که مشکل روحی روانی دارند از مالک درخواست فسخ قرارداد شدم. مالک چون با مستاجر قبلی همین مشکل داشته قبول نکرده و گفته من در صورت فروش واحد پولت میدم و گرنه تا پایان قرارداد باید بمونی. چکار کنم تا پولم بگیرم؟ ضمنا بنده مستاجر برا واحد پیدا کردم ولی مالک آنها را فراری داد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۵ ۰۷ دی ۱۳۹۶
با سلام.اینجانب خودرو ای را فروختم.در قولنامه دستی که نوشتیم 24ساعت فرصت فسخ قرارداد گذاشتیم و دو سوم مبلغ کل ماشین را گرفتم وقرار شد الباقی مبلغ را بعد از انتقال سند پرداخت کند.در قولنامه قید شد که بعد از 24 هرکدام از طرفین با پرداخت خسارت اجازه فسخ قرارداد را دارن. اما الان که سه روز از قرارداد گذشته خریدار میخواهد قرارداد را فسخ کند.ایا میتواند بدون خسارت قرارداد را فسخ کند
Iran (Islamic Republic of)
محمود اریافر
۱۶:۱۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
باسلام من در سال ۱۳۹۲ یم واحد باغ خریدم ومبلغ ۵۰ میلیون تومان پول نقد دادم ویم قطعه زمین بمیلغ ۷۰ میلیون تومان دادم و۸ فقره چک که ماهیان ۱۰ میلیون تومان در یافت کند پس از تحویل باغ متوجه شدم باغ حدودا ۵۰۰ متر کمتر از قرار داد است واز طرفی کنتور برق کشاورزی که نمیتوان به دو نفر واءزار کرد به دونفر پداده ومجوز چاه اب را نداه ووو من هر کاری کردم ایشان موضوع را بدفع الوقت شپری کرد تا اینکه طبق اظهار نامه رسمی به فروشند گفتگ که عینا چک ها وپول وزمین خودم را بر گرداند و باغ را پس بگیرد ترتیب اثری نداد تا اینکه من چکها را پرداخت نکردم وگویا برگشت زده من بایشان مراجعه کردم میگوید طبق بند چاپی قولنامه این معامله منفسخ است وگویا باغ را هم تصرف کرده حال من گفتم خیلی خوب اگر قرارداد منفسخ شده پول بنده را بر گردان توجه نمیکند ایا میتواند باغ را تصرف کند وایا قولنامه منفسخ شده من چکنم ممنونم از راهنمائی شما
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۶
سلام . من س دانگ مغازه را از شریک خودم به مبلغ 140 میلیون خریداری کردم و مبلغ ان را طی چند فقره اقدام به پرداخت نموده ام و یک فقره از چکها به مبلغ ۵۰ میلیون را قید کردم همزمان با انتقال سند مورد معامله در دفتر خانه پرداخت کنم و با هماهنگی قبلی با فروشنده خودم اعلام کردم که من یک روز بعد از سررسید چک مبلغ ۵۰ میلیون را در دفتر خانه پرداخت میکنم ولی علارغم هماهنگی با ایشان ٬ ایشان اقدام به برگشت چک فوق نموده اند و اینجانب با مبلغ نقدی به دفتر خانه مراجعه کردم وایشان حضور یافتند ولی از امضا سند امتناع نمودند در ضمن مبلغ پنجاه میلیون تومان با هماهنگی ایشان طی یک فقره چک بین بانکی برای حساب ایشان گرفته شده . و الان ایشان بعد از مدت دو ماه طی دادخواستی درخواست فسخ را نموده اند ودر قرارداد ما قید شده که در صورت عدم وصول هریک از چکها مورد معامله فسخ میگردد ایا ایشان میتوان فسخ کنن یا نه لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
آرزو
۲۳:۲۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
سلام .بنده یک باب منزل رامعامله نمودم.حال خریدارازپرداخت مابقی ممبلغ وتنظیم سندبادلایل واهی خودداری مینماید .آیامیتوانم فسخ معمله رااقدام نمایم .
Iran (Islamic Republic of)
SAFIR
۰۶:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
بنده با ماهنامه و هفته نامه ای قرار داد بستم. ماهنامه طی این پنج ماه قرار داد یکبار چاپ شد و هفته نامه نا منظم به چاپ رسید بنده هم فعالیتم رو در این زمینه بعد ازين بی نظمی ها قطع کردم الان دفتر مرکزی به بهانه عدم فعالیت تقاضای فسخ و دریافت غرامت کرده، با توجه به اینکه سه نماینده با سه نماینده دیگه هم همین کار رو کرده، بنده به حقوق قانونيم در این زمینه آشنا نیستم لطفا راهنماييم کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
SAFIR
۰۶:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
بنده با ماهنامه و هفته نامه ای قرار داد بستم. ماهنامه طی این پنج ماه قرار داد یکبار چاپ شد و هفته نامه نا منظم به چاپ رسید بنده هم فعالیتم رو در این زمینه بعد ازين بی نظمی ها قطع کردم الان دفتر مرکزی به بهانه عدم فعالیت تقاضای فسخ و دریافت غرامت کرده، با توجه به اینکه سه نماینده با سه نماینده دیگه هم همین کار رو کرده، بنده به حقوق قانونيم در این زمینه آشنا نیستم لطفا راهنماييم کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
SAFIR
۰۶:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
بنده با ماهنامه و هفته نامه ای قرار داد بستم. ماهنامه طی این پنج ماه قرار داد یکبار چاپ شد و هفته نامه نا منظم به چاپ رسید بنده هم فعالیتم رو در این زمینه بعد ازين بی نظمی ها قطع کردم الان دفتر مرکزی به بهانه عدم فعالیت تقاضای فسخ و دریافت غرامت کرده، با توجه به اینکه سه نماینده با سه نماینده دیگه هم همین کار رو کرده، بنده به حقوق قانونيم در این زمینه آشنا نیستم لطفا راهنماييم کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
SAFIR
۰۶:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
بنده با ماهنامه و هفته نامه ای قرار داد بستم. ماهنامه طی این پنج ماه قرار داد یکبار چاپ شد و هفته نامه نا منظم به چاپ رسید بنده هم فعالیتم رو در این زمینه بعد ازين بی نظمی ها قطع کردم الان دفتر مرکزی به بهانه عدم فعالیت تقاضای فسخ و دریافت غرامت کرده، با توجه به اینکه سه نماینده با سه نماینده دیگه هم همین کار رو کرده، بنده به حقوق قانونيم در این زمینه آشنا نیستم لطفا راهنماييم کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
SAFIR
۰۶:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
بنده با ماهنامه و هفته نامه ای قرار داد بستم. ماهنامه طی این پنج ماه قرار داد یکبار چاپ شد و هفته نامه نا منظم به چاپ رسید بنده هم فعالیتم رو در این زمینه بعد ازين بی نظمی ها قطع کردم الان دفتر مرکزی به بهانه عدم فعالیت تقاضای فسخ و دریافت غرامت کرده، با توجه به اینکه سه نماینده با سه نماینده دیگه هم همین کار رو کرده، بنده به حقوق قانونيم در این زمینه آشنا نیستم لطفا راهنماييم کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
SAFIR
۰۶:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
با سلام
بنده با ماهنامه و هفته نامه ای قرار داد بستم. ماهنامه طی این پنج ماه قرار داد یکبار چاپ شد و هفته نامه نا منظم به چاپ رسید بنده هم فعالیتم رو در این زمینه بعد ازين بی نظمی ها قطع کردم الان دفتر مرکزی به بهانه عدم فعالیت تقاضای فسخ و دریافت غرامت کرده، با توجه به اینکه سه نماینده با سه نماینده دیگه هم همین کار رو کرده، بنده به حقوق قانونيم در این زمینه آشنا نیستم لطفا راهنماييم کنید، ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
مازيار
۰۱:۲۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
با سلام جناب دكتر من در تاريخ 95/9/1 يكدستگاه پرادو به شخصي در قبال يك فقره چك فروختم و در قولنامه ذكر شد كه در صورتي چك پاس نشد قولنامه فسخ و اتومبيل مسترد گردد و ماشين تا پاس شدن چك به صورت امنت نزد خريدار مي باشد حالا از دادگاه راي مبني بر فسخ قرار داد و استرداد مبيع رو گرفتم و حكم توقيف ماشين رو هم گرفتم ولي طرف قولنامه من ماشين رو به صورت قولنامه اي به شخصي ديگر فروخته و از كشور خارج شده ولي سند ماشين هنوز به نام من هست و حال كسي كه ماشين رو به عنوان شخص ثالث خريده ماشين رو قايم كرده من چطور ميتونم ماشينم رو پس بگيرم ايا ميتونم شكايت كسي كه الان ماشين پيششه رو بكنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
مژده
۱۶:۰۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
باسلام.3سال عقدموقت اقایی بودم وایشان سندمنزلی برای هدیه به نام من زدند بصورت قطعی. متاسفانه مشکلاتی داریم و ایشان خواهان برگشت خانه است .ایا میتواند سند منزلی که قطعا به نام من هست برگرداند .
Iran (Islamic Republic of)
الهه دادجو
۱۴:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
اپارتمانی خریدیم که در سند و مبایعنامه نوشته شده پارکینگ اختصاصی اما شهرداری و پایانکار قبول نکرده و اعلام کرده باید اختصاصی از سند مالکیت حذف و پارکینگ مشا است.ایا میتوان از نظر قانونی این اپارتمان را برگردانیم.فسخ کنیم؟حق با ماست؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی محمدیان
۰۹:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
باعرض سلام
من دربنگاهی قرارشد خانه ای حدودسه ماه بعدمعامله کنم باقیمت۳۰۰میلیون ظهرصحبت کردیم قرارشدغروب طبق توافق ۷۰میلیون بدیم بنگاه کدرهگیری بده(اینکه بنگاه واقعا کدرهگیری گرفته یادروغ میگه رونمیدونم)تا غروب به دلایلی پشیمون شدیم وبه بنگاه اطلاع دادم بنگاه مدعی هست باید به من خسارت بدین.میخوام بدونم بنگاه چقدرحق داره خسارت بگیره باتوجه به اینکه هنوز کاری انجام نشده بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۰۰ ۱۱ تير ۱۳۹۳
از نظر حقوقي عمل يك طرفه فسخ ممامله بطور جامع توضيح داده نشده با تشكر از زحمات
آخرین اخبار