مشروح کامل اولین جلسه بررسی لایحه بودجه 93 /

تصویب کلیات لایحه بودجه 93 با 130 رای موافق و 59 رای مخالف/ جلسه بعدی؛ پنج‌شنبه 10 بهمن ماه

کلیات لایحه بودجه 93 نهم بهمن‌ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گیری گذاشته شد و با 130 رای موافق، 59 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر، به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی بهارستان صبح امروز - 9 بهمن‌ماه - به ریاست "علی لاریجانی" آغاز شد. 



براساس این گزارش، "محمدحسین فرهنگی" عضو هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه علنی امروز چهارشنبه ۹ بهمن ماه بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور اعلام کرد.  
 
بنابراین، وکلای ملت از امروز بررسی لایحه بودجه را در دستور کار خواهند داشت.

بنابر ضرورت و اهمیت اخبار موجود در این زمینه، به طور خلاصه اهم اخبار و اظهارات نمایندگان را در اینجا ببینید:


غیبت رئیس جمهور در اولین جلسه بررسی لایحه بودجه 93
** طبق ماده ۱۱۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور باید در ابتدای بررسی کلیات لایحه بودجه نطق می‌کرد که حجت الاسلام و المسلمین روحانی در جلسه علنی امروز حضور نیافت. (متن کامل خبر اینجا)

کاتب در صحن علنی قرائت کرد؛
متن کامل گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 93 + تمام جزئیات
** غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 93، در ابتدای جلسه بررسی لایحه بودجه در صحن علنی امروز مجلس (چهارشنبه، 9 بهمن) گزارش کامل کمیسیون تلفیق را ارائه کرد. (متن کامل خبر اینجا)

از سوی هیئت رئیسه اعلام شد
اسامی موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۳ کل کشور

** عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز بهارستان اسامی موافقان و مخالفان کلیات بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور را قرائت کرد. (متن کامل خبر اینجا)

در صحن علنی امروز؛
توکلی: چه عجله‌ای برای بررسی بودجه وجود دارد؟

** عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نمی‌دانم چه عجله‌ای برای ارائه لایحه بودجه وجود دارد ما زمان کافی برای بررسی بودجه داریم. (متن کامل خیر اینجا)

در صحن علنی امروز؛
عبداللهی: دستور کار لایحه بودجه را پس بگیرید

**عضو کمیسیون تلفیق گفت: لایجه بودجه برخلاف قانون در دستور کار امروز مجلس قرار گرفته است، از این رو پیشنهاد می‌کنم دستور کار را پس بگیرید.(متن کامل خبر اینجا)

مصباحی‌مقدم در پاسخ به منتقدین نحوه بررسی بودجه؛
ما طبق آئین‌نامه داخلی مجلس عمل کردیم

** رئیس کمیسیون تلفیق در واکنش به منتقدین نحوه بررسی بودجه 93 گفت: ما طبق آئین‌نامه داخلی مجلس عمل کردیم. (متن کامل خبر اینجا)

افخمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳؛
جریان شبه رانتی در تنظیم بودجه ۹۳ سایه انداخته است
** نماینده ملکان در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳ گفت: بی‌عدالتی، عدم رعایت شاخص‌ها و همچنین جریان شبه رانتی در تنظیم بودجه از دلایل مخالفت بنده با بودجه سال ۹۳ است.(متن کامل خبر اینجا)

قاضی‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد
افزایش 10 درصدی بودجه 93 نسبت به بودجه 92
** عضو کمیسیون صنایع و معادن از افزایش 10 درصدی بودجه سال 93 نسبت به سال 1392 خبر داد. (متن کامل خبر اینجا)

ندیمی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 93:
بخشی از مخالفت‌ها با کلیات بودجه در حوزه انتظاراتی است که در یک لایحه قابل برآورده شدن نیست
** این عضو کمیسیون تلفیق گفت: ما باید انتظار خود از بودجه سنواتی را مشخص کنیم و بدانیم که آیا انتظار داریم در بودجه سنواتی تمام رنج‌ها و مشکلاتی که در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است حل کنیم؟ لذا بخشی از مخالفت‌ها با کلیات بودجه در حوزه انتظاراتی است که در یک لایحه قابل برآورده شدن نیست. (متن کامل خبر اینجا)

حاجی‌دلیگانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۳؛
اختصاص 4 هزار میلیارد تومان به توسعه‌عدالت‌گستری و توازن‌سازی از محسنات بودجه است

** عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ توجه به توسعه عدالت گستری را از محسنات بودجه خواند و گفت: اینکه چهار هزار میلیارد تومان در اجرای ماده ۱۸۰ قانون برنامه در جهت توازن سازی بین شهرستان‌ها از سرجمع بودجه برداشته شده، کار بسیار مثبتی است.(متن کامل خبر اینجا)

موسوی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93؛
لایحه بودجه با برنامه 5 ساله پنجم در تضاد است/ عدم توجه این لایحه به بخش کشاورزی
**عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: لایحه بودجه 93 توجه مناسبی به بخش کشاورزی نداشته لذا احیای صنعت بیمار کشور و صنایع بومی و محلی را به همراه نخواهد داشت.(متن کامل خبر اینجا)

علی‌پور در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳؛
جای تاسف است که 30 درصد بودجه کل کشور را طی 24 ساعت بررسی کردیم
**عضو کمیسیون عمرن مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ گفت: کدامیک از نمایندگان وقت داشتند تبصره هدفمندی را بررسی، سوال و پیشنهادات خود را ارائه کنند، این جای تاسف است که ۳۰ درصد بودجه کل کشور را ما ۲۴ ساعته بررسی کردیم.(متن کامل خبر اینجا)

توکلی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93؛
بودجه محل قانون‌گذاری نیست/ لایحه بودجه 102 هزار میلیارد تومان کسری دارد

**عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت:‌ بودجه شامل ارقام، آمار و جدول‌هایی است که به شکل کمی سیاست‌های دولت و مجلس را بازتاب می‌دهد، بودجه محل قانون‌گذاری نیست؛ تمامی قوانینی که ضمن بررسی لایحه بودجه تغییر دادند خلاف قانون اساسی است.(متن کامل خبر اینجا)

جلیلی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 93؛
شفافیت در بخش درآمد‌ها و مصارف از امتیازات ویژه‌ لایحه بودجه 93 است
**عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ در دفاع از کلیات بودجه گفت:به طوری که دولت کمتر از ۶ ماه از آغاز کارش گذشته بود توانست این بودجه را به موقع به مجلس برساند، همچنین شفافیت در بخش درآمد‌ها و مصارف به خصوص نسبت به لوایح قبلی دولت‌های قبلی در این دوره و این لایحه کمتر بود از امتیازات ویژه‌ای است که ما را کمک می‌کند بررسی بعدی خود را در حوزه میزان وابستگی بودجه به سیاست‌های کلان کشور، قوانین بالادستی، بودجه سالیانه را به بحث بنشیند.(متن کامل خبر اینجا)


پور ابراهیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
لایحه بودجه در بخش هدفمندی یارانه‌ها مبهم است

**عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بودجه سال 93 در بخش هدفمندی یارانه‌ها ابهامات زیادی دارد که باید این ابهامات در هنگام بررسی جزئیات برطرف شود. (متن کامل خبر اینجا)

شوشتری در موافقت با کلیات بودجه 93؛
نقطه قوت بودجه 93 در گام نخست مهار نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید/ باید به دکتر روحانی دستمریزاد گفت
**عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه عبارت از این است که این لایحه در گام اول با اتخاذ سیاست انقباضی سعی دارد رشد نقدینگی را مهار و در گام و فاز بعدی نقدینگی موجود را در چارچوب و سازگارهای قانونی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری هدایت و راهبری نماید.(متن کامل خبر اینجا)


شریعتی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 93؛
اتمام 250 طرح عمرانی در لایحه بودجه 93 پیش‌بینی شده است
**عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: در لایحه بودجه سال 93 طرح های عمرانی نیمه تمام اولویت بندی شده که پیش بینی می شود 250 طرح در سال 93 به پایان می‌رسد.(متن کامل خبر اینجا)

لاهوتی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93:
افزایش مالیات به اقتصاد دارای رکود و تورم، آسیب می‌زند
**عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه افزایش درآمدهای مالیات در لایحه بودجه رونق تولید در کشور را مختل می‌کند، گفت: اقتصادی که تورم را همراه با رکود دارد قطعا افزایش مالیات به آن آسیب می‌زند.(متن کامل خبر اینجا)

افضلی‌فرد در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93 مطرح کرد
عدم وجود سیاست‌های ویژه در بودجه 93 برای مهار تورم/ کم توجهی به مشکلات اشتغال جوانان در لایحه بودجه

**سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: در لایحه بودجه 93 به رفع مشکلات اشتغال جوانان و نیروهای تحصیل کرده در کشور اهمیتی داده نشده است و با این اوصاف روند بیکاری ادامه خواهد یافت.(متن کامل خبر اینجا)



**نوبت صبح یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی مجلس با نیمه کار ماندن کلیات لایحه بودجه به اتمام رسید.

در صحن علنی؛
نمایندگان مانع از سخنرانی "حمید رسایی" شدند

**نمایندگان در جلسه علنی امروز در واکنش به سخنان غیر بودجه‌ای حمید رسایی مانع از سخنان وی در صحن علنی مجلس شدند. (متن کامل خبر اینجا)

شجاعی‌کیاسری در موافقت با کلیات لایحه ی بودجه 93؛‌
افزایش سهم مالیات و تقویت درآمد پایدار دولت از امتیازات بودجه سال آتی است
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در دفاع از کلیات بودجه 93 اظهار داشت: افزایش سهم مالیات و تقویت درآمد پایدار دولت از امتیازات بودجه امسال است. (متن کامل خبر اینجا)

سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۳؛
امکان تحقق و عملیاتی کردن درآمدهای مالیاتی وجود ندارد

**عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه لایحه پیشنهادی ابهاماتی را دربر دارد گفت: امکان تحقق و عملیاتی کردن درآمدهای مالیاتی وجود ندارد. (متن کامل خبر اینجا)

محمدصادقی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 93؛
بودجه 93 مبتنی بر تحلیلی درست از واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور است

**عضو هیات رئیسه مجلس لایحه بودجه را برپایه واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور خواند و گفت: این بودجه عاری از هرگونه سیاه نمایی و بلندپروازی است.(متن کامل خبر اینجا)

رسایی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93:
آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد؟‌/ ابوترابی‌فرد: آقای رسایی لطفا در خصوص بودجه سالانه کشور صحبت کنید
**عضو کمیسیون اصل 90 گفت: آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیمی دیگر متعلق به کل ملت ایران.(متن کامل خبر اینجا)

دقایقی قبل صورت گرفت؛
آغاز نوبت عصر یکصدو هفتادو پنجمین جلسه علنی بهارستان/ ادامه بررسی کلیات بودجه

**لحظاتی پیش نوبت عصر یکصدو هفتادو پنجمین جلسه علنی مجلس به ریاست محمدرضا باهنر آغاز شد. (متن کامل خبر اینجا)


آرامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 93؛
اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به منظور بیمه بیکاری در لایحه بودجه

**نماینده مردم بندرعباس با اشاره به رقم 2 هزار میلیارد تومانی به منظور بیمه بیکاری، گفت: این رقم می‌‌تواند التیامی برای اقشار بیکار جامعه باشد تا بتواند برای خود شغلی دست و پا کند. (متن کامل خبر اینجا)

چهاردولی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93؛
تعیین اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی بالای 80 درصد با اصل عدالت سازگار نیست

**عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تعیین اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی بالای 80 درصد با اصل عدالت سازگار نیست گفت: براین اساس تکلیف استان‌ها و شهرستان‌هایی که چنین پروژه‌هایی را ندارند چیست.(متن کامل خبر اینجا)

با 130 رای موافق؛
کلیات لایحه بودجه 93 به تصویب نمایندگان رسید

**کلیات لایحه بودجه 93 با 130 رای موافق به تصویب رسید.(متن کامل خبر اینجا)


شفیعی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93؛
عدم شفافیت بودجه / بحث تعادل در بودجه رعایت نشده است

**شفیعی گفت: بودجه چندان هم شفاف نیست، اصل جامعیتی که از اصول مهم بودجه است در بودجه سال 93 نادیده گرفته شده است. (متن کامل خبر اینجا)

عباسی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 93 مطرح کرد
توجه ویژه به اشتغال‌زایی و رفاه‌ عمومی در لایحه بودجه 93
**نماینده مردم گنبد کاووس گفت: در بودجه 93 به اشتغال‌زایی و رفاه عمومی مردم به خصوص روستاییان، عشایر و مرزنشینان توجه ویژه‌ای شده است.(متن کامل خبر اینجا)

اسماعیل‌نیا در موافقت از کلیات لایحه بودجه 93؛
کاهش وابستگی هزینه‌های جاری کشور به درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده چشمگیر است
**عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در دفاع از کلیات بودجه 93 گفت: در بودجه سال آینده کاهش وابستگی هزینه‌های جاری کشور به درآمدهای نفتی چشمگیر است.(متن کامل خبر اینجا)

نوبخت در صحن علنی مطرح کرد
خروج اقتصادی ایران از رکود در سال 93 / رشد سرمایه‌گذاری بدون چشم‌داشت به توافق ژنو
**معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: در سال 1393 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و ما شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.(متن کامل خبر اینجا)

مصباحی‌مقدم در صحن علنی مجلس:
اختصاص بیش از 4 هزار میلیارد به مناطق محروم/ 31 درصد درآمد منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود
**رئیس کمیسیون تلفیق گفت: براساس پیشنهاد دولت و تصویب کمیسیون تلفیق، بیش از 4 هزار میلیارد تومان به مناطق محروم اختصاص یافت.(متن کامل خبر اینجا)


در نوبت عصر جلسه علنی امروز؛
بررسی جزئیات لایحه بودجه 93 آغاز شد
**نمایندگان در نوبت عصر جلسه علنی امروز بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را آغاز کردند.(متن کامل خبر اینجا)

با موافقت نمایندگان ؛
85.5 درصد ارزش تولیدی نفت به خزانه‌ کل کشور واریز خواهد شد
**با موافقت نمایندگان وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف است معادل 85.5 درصد ارزش نفت تولیدی را به حساب خزانه‌داری کل کشور منظور کند.(متن کامل خبر اینجا)

دقایقی قبل صورت گرفت؛
پایان اولین روز بررسی لایحه بودجه در بهارستان/ جلسه بعدی؛ فردا
**لحظاتی پیش نوبت عصر جلسه یکصدوهفتادو پنجمین مجلس به پایان رسید.(متن کامل خبر اینجا)

حضور "وحشی بافقی" در اولین روز بررسی بودجه 93
**در حالی دومین جلسه بررسی لایحه بودجه 93 به پایان رسید که با حاشیه‌های جالبی همراه بود.(متن کامل خبر اینجا)

گفتنی است، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه (17 آذر ماه سال جاری) لایحه پیشنهادی بودجه ۱۳۹۳ کل کشور را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت نمایندگان خانه ملت از حوزه‌های انتخابیه خود در روز دوشنبه (نهم دی ماه) کار رسمی خود را در کمیسیون تلفیق بودجه 93 با ریاست "حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم" آغاز کردند و روز گذشته (8 بهمن‌ماه) کار بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه به پایان رسید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار