کرمانشاه /

پسرک جوانی که 55 سال پیش «هرکول» را نجات داد!

مجسمه «هرکول» یکی از 28 اثر تاریخی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون و تنها اثر باقیمانده از دوران سلوکیان در ایران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علی سلمانی که در حال حاضر پیرمردی 78 ساله است  گفت: در سال 1335 پسرک جوانی بودم که وارد شرکت جاده سازی شوسه شدم و در پروژه احداث جاده کرمانشاه _ همدان مشغول به کار گردیدم که حدود دو سال از فعالیت من در آن شرکت می گذشت و پروژه به بیستون رسید.

وی ادامه داد: در منطقه بیستون در حال پاکسازی بخشی از جداره کوه بودیم که من به عنوان سرکارگر پروژه، جلوی بولدرز، نظاره گر پیشرفت کار بودم. در یک لحظه متوجه شدم که چنگک های بولدزر به سنگ مجسمه مانندی برخورد کرد که سریعا فریاد کشیدم تا چنگک های بولدزر بایستند.

سلمانی اظهارکرد: با فریاد بلند من، کارگران پروژه به طرف من دویدند و تصور کردند که اتفاقی برای من و یا دیگر کارگران افتاده که چنین فریادی کشیده ام. آنها از من پرسیدند که چه شده؟ و من گفتم تصور می کنم که زیر این سنگ ریزه ها مجسمه ای وجود دارد. چراکه چنگک های بولدزر، ریش مجسمه (هرکول) را از چانه کنده بود.

وی با بیان اینکه وجود یک مجسمه سنگی در پای کوه بیستون در آن روزگار که میراث فرهنگی به معنای امروزی وجود نداشت برای کسی چندان اهمیتی نداشت اما اصرارهای من باعث شد که بولدزر پروژه خاموش شده و کارگران با برداشتن تکه سنگ های تلنبار شده روی مجسمه به درآوردن آن از دل کوه بپردازند. وقتی هم که مدیران پروژه از این موضوع اطلاع یافتند از اقدام من برای نجات دادن آن مجسمه (هرکول) تشکر و قدردانی کردند.

گفتنی است: مجسمه هرکول، در کناره شاهراه شرقی-غربی جاده ابریشم یا جاده بزرگ خراسان در محوطه تاریخی بیستون نزدیک کرمانشاه از سنگ تراشیده شده‌است. پیکره «هرکول» به صورت شخصی تنومند تماماً عریان و با مو و ریش مجعد در حال استراحت بروی پوست شیر نشان داده شده است. این تندیس بر سکویی به طول 2.20 متر به پهلوی چپ به طور نیم خیز به آرنج تکیه کرده و در دست چپ پیاله‌ای دارد که تا نزدیک صورت نگه داشته‌است و نیز دست راستش برروی پای راست قرار گرفته و پای چپ را تکیه گاه پای دیگر کرده است. طول مجسمه 1.47 متر که به طور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است. در عقب مجسمه نقوش و کتیبه‌ای به زبان یونانی قدیم بر روی سنگ نقش شده‌است.

نقوش آن شامل درخت زیتونی است که از شاخه آن کماندان و تیردانی آویزان شده‌است. در کنار این درخت گرز مخروطی شکل گره داری حجاری شده که برجستگی آن نسبت به سایر نقوش بیشتراست.  کتیبه به خط یونانی قدیم در هفت سطر بر روی لوحی به ابعاد ۳۳ × ۴۳ سانتیمتر که نمای آن به شکل معابد یونانی ساخته شده نوشته‌اند. در زیر تنه هرکول نقش شیری دیده می‌شود که درازای آن از سر تا دم ۲۰۰ سانتیمتر و بلندی دم آن ۱۱۴ سانتیمتر است. زمان ساخت مجسمه «هرکول» توسط باستان شناسان سال ۱۵۳ قبل از میلاد تعیین شده است.

مجسمه «هرکول» در تاریخ پنجم آذر ماه 1380 در لیست میراث ملی ایران و به شماره 4482 به ثبت رسیده و با قرار داشتن در دل مجموعه ثبت جهانی شده بیستون همواره پذیرای گردشگران متعدد داخلی و خارجی است/ش ک

برچسب ها: نجات ، هرکول ، پسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.