تنهایی و کم تحرکی مهم‌ترین عامل سوء تغذیه در سالمندان

بی اشتهایی یکی از مشکلات اصلی در سالمندان است که می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود.

مهشید محمدی‌زادگان کارشناس و مشاور تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سالمندان از گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که باید مورد توجه بیش‌تری از طرف اطرافیان باشند. تغذیه‌ی سالمندان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. بی‌اشتهایی یکی از مشکلات اصلی در سالمندی است که می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود.

وی افزود: سوءتغذیه در اثر کمبود برخی مغذی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث تحلیل عضلات و لاغری مفرط می‌شود. از دیگر نشانه‌های سوءتغذیه می‌توان به احساس ضعف و خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد که می‌تواند سالمند را مستعد کند برای ابتلا به بیماری‌های دیگر کند.

شایان ذکر است: سوءتغذیه قدرت عضلانی بدن را کم می‌کند، توانایی حافظه را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به افسردگی در این افراد را بالا می‌برد. تنهایی این افراد باعث می‌شود که اشتهای کمتری به غذا خوردن داشته باشند، و فقط زمانی که احساس گرسنگی کنند غذا بخورند که در این صورت اطرافیان باید حمایت بیش‌تری داشته باشند.

محمدی‌زادگان تصریح کرد: علاوه بر کم‌غذایی و کمبود مواد پروتئینی کم‌تحرکی باعث تحلیل عضلات می‌شود، بهتر است این افراد آب‌درمانی کنند.

این کارشناس تغذیه اشاره کرد: مشکلات دهان و دندان یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود خوب غذا نخورند این افراد می‌توانند از غذاهای مایع استفاده کنند ولی به شرطی که همه گروه‌های غذایی در آن باشد.

خیلی از سالمندان باشیر مشکل دارند و دستگاه گوارششان آن را هضم نمی‌کند که حتماً باید از جایگزین آن مثل ماست و شیر استفاده کنند.

وی در پایان گفت: بهتر است که سالمندان از همه‌ی گروه‌های غذایی استفاده کنند و در روزانه فعالیت‌های سبک ورزشی داشته باشند تا از سوءتغذیه پیشگیری کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سالمند ، تغذیه ، مشکل ، غذا ، گرسنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.