دانشنامه سیاسی/

"جامعه اسلامی مهندسین"؛ حزبی که پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی ایجاد شد

پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از اعضای این حزب گردهم آمدند و اقدام به تأسيس جامعه اسلامی مهندسین کردند، حزبی که به عنوان يک تشکل عقیدتی - سیاسی، علمی و فنی جمعی از مهندسان با مشی اصولگرایی به شمار مي‌آيد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،"جامعه اسلامی مهندسین" به عنوان يک تشکل عقیدتی - سیاسی، علمی و فنی  جمعی از مهندسان با مشی اصول گرایی به شمار مي‌آيد که به هیچ حزب، گروه و سازمان سیاسی وابسته نیست اما از خواسته‌های به‌حق همه تشکل‌ها و نیروهای مسلمان پیرو ولایت فقیه، پشتیبانی و با آنان همکاری و همفکری می‌کند.
 
 پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی، تعدادی از اعضای این حزب گردهم آمدند و اقدام به تأسيس جامعه اسلامی مهندسین کردند.
جامعه اسلامی مهندسين، در بهمن ماه 1366 با حضور پنج عضو، که همگی از اعضای شاخه مهندسین حزب جمهوری اسلامی بودند، پایه گذاری شد؛ پس از گذشت چند سال با گسترش فعالیت تشکیلاتی ، تعداد اعضای اين حزب افزایش یافت و در 8 خرداد 1370 از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفت.

جامعه اسلامی مهندسين از زیر مجموعه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری محسوب شده و "محمدرضا باهنر" به عنوان دبير کل آن شناخته می‌شود، همچنين از جمله چهره‌های شاخصی که به عضويت اين حزب درآمدند می‌‌توان به "محمود احمدی‌نژاد" رئيس‌جمهور پیشین اشاره کرد.




باهنر پیرامون عضویت "احمدی‌نژاد" در این تشکل می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد 20 سال عضو جامعه اسلامی مهندسین بود، اما بعد که رییس‌جمهور شد، دیگر نتوانستیم مسوولیت کارهای ایشان را بپذیریم.
 




اين حزب توانست افرادی چون "محمدرضا باهنر"، "سیدمرتضی نبوی"، "غلامحسین امیری"، "محمدناظمی اردکانی"، "داوود دانش جعفری"، "حسن غفوری‌فرد"، "حمیدرضا کاتوزیان"، "اتابک جعفری"، "حمیدرضا پولادگر"، "مهدی مفتح"، "بهادر ولی‌زاده"، "محسن یحیوی"، "احمد نیک‌فر"، "جبار کوچکی‌نژاد"، "صاحب حجتی"، "مهدی اسماعیلی"، "غلامحسین نجابت"، فلسفی، بنکداری و بحرینی را به مجلس هشتم بفرستد.
 
برخی اهداف ذکر شده در مرامنامه جامعه اسلامي مهندسين به اين شرح است:

- بالا بردن آگاهی‌های اسلامی و سیاسی و فنی اعضای جامعه، خودسازی انقلابی، دفاع از آزادی‌های اساسی، طرح ارزش‌های والای اسلامی، کمک به محرومان و مستضعفان، کمک به خودکفایی عملی و فنی کشور، تهیه برنامه‌های مفید برای توسعه کشور، همکاری با مسئولان کشور در تمام زمینه‌ها، تلاش برای ریشه‌کن کردن فقر و ایجاد اشتغال، مبارزه مستمر و مداوم با عوامل فرهنگی بیگانه، اشاعه فرهنگ تولی وتبرّی با مفهوم عمیق اسلامی، مبارزه پیگیر و مستمر با همه عوامل استبداد و استعمار و استثمار، کمک به اجرای طرح‌های عمرانی و همکاری با تشکیلات و سازمان‌های علمی ـ فنی و پژوهشی.

جامعه اسلامی مهندسین طی دو سال گذشته عضوگیری‌های جدیدی را انجام داده است و در استان‌های مختلف نیز شعبه دارد؛ این مکانیزیمی است که خود تشکیلات در مجمع عمومی سال91  تعریف کرده است.
 
سه دهه از فعالیت مستمر این حزب می گذرد و دلیل این فعالیت مستمر و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها وجود عناصری مثل "مهندس باهنر" و "سید مرتضی نبوی" است که با هدایت و کارمدی حزب جامعه اسلامی مهندسین را مدیریت کرده‌اند و این تشکیلات به سر منزل مقصود رسیده است.





حزب هر دو سال یک بار مجمع عمومی سراسری با حضور اعضای رسمی تشکیل می‌دهد که در این مجمع ترکیب 5+20 متشکل از 20 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل انتخاب می‌شوند؛ 20 عضو اصلی شورای مرکزی حق انتخاب دبیر کل را دارند.

هفته اول تیرماه 93 مجمع عمومی "جامعه اسلامی مهندسین" برگزار می‌شود، این مجمع عمومی هر دو سال یک بار مصادف با سالروز شهادت شهید بهشتی برگزار می‌شود.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار