لوفیگارو گزارش داد

شرکت های فرانسوی به ایران هجوم آورده‌اند/ قرار نیست در این سفر قراردادی امضا شود

روزنامه لوفیگارو نوشت، اتحادیه کارفرمایان و شرکت های فرانسه (مِدِف) حدود صد رئیس شرکت های بزرگ فرانسوی را برای بررسی بازار ایران که منافع اقتصادی بسیاری در آن وجود دارد، به تهران فرستاده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فرانسوی  در تحلیلی به قلم "فابریس نوده لانگلوآ"، در پایگاه اینترنتی خود می‌نویسد، در اقدامی که طی 30 سال گذشته بی سابقه بوده است، حدود صد تن از مقامات رده بالای شرکت های بزرگ فرانسوی بامداد روز دوشنبه وارد تهران شدند. این هیئت، مهمترین هیئت اقتصادی خارجی است که از زمان انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران در ژوئن سال 2013  به ایران سفر می‌کند. 

لوفیگارو می‌نویسد: اتحادیه کارفرمایان و شرکتهای فرانسوی این سفر سه روزه را برای هجوم بردن به منفذی که با امضای توافق موقت هسته ای در تاریخ بیست و چهارم نوامبر سال گذشته ایجاد شده، سازماندهی کرده است. این توافق امکان لغو بخشی از تحریم‌ها بر ضد ایران را فراهم آورده است. منافع اقتصادی بسیاری می‌تواند در این سفر محقق شود، چرا که ایران دومین ذخایر جهانی گاز و چهارمین ذخایر نفت جهان را در خود جای داده است. از سوی دیگر، ایران بازار مهم و پر رونقی است که نزدیک به هشتاد میلیون نفر مصرف کننده دارد وّّ از جمعیت شهری رو به رشدی تشکیل شده است که در بسیاری از بخش ها که شرکت های فرانسوی دارای مزیت هستند، نیازهای مبرمی به تجهیزات و امکانات زیرساختی دارد. 

این روزنامه فرانسوی ادامه می‌دهد: این ابتکار اتحادیه کارفرمایان و شرکت‌های فرانسوی با توجه به حضور بخش عمده ای از شرکت های برتر شاخص بازار بورس فرانسه (کک چهل) در این سفر موفقیت آمیز بوده است. این اعزام نمایندگان تجاری در بستر دیپلماتیک حساسی انجام می‌شود که از نزدیک تحت نظارت وزارت امورخارجه فرانسه و همچنین واشنگتن قرار دارد. در این اعزام نمایندگان، شرکتهای فعال در عرصه انرژی نیز حضور دارند از آن جمله علاوه بر شرکت توتال شرکت های ژ د اف سوئز، آلستوم و اشنایدر الکتریک را هم می توان نام برد. یکی دیگر از موضوعات مهم و اصلی به غیر از بخش نفت، بخش خودروسازی است. در ضمن این هیئت نمایندگانِ شرکت های بزرگ فرانسوی را پاتریک بلن، رئیس کمیته خودروسازان فرانسوی رهبری می کند. شرکت های خودروسازی رنو و پژو-سیتروئن جایگاه خوبی در این زمینه دارند. این شرکت‌های فرانسوی به همراه شرکت های خودروساز داخلی ایران شامل سایپا و ایران خودرو با یک میلیون و ششصد هزار خودرو در سال 2011، حدود یک سوم تولیدات خودروی ایران را تضمین کرده‌اند.

لوفیگارو افزود: گروه خودروسازی پژو-سیتروئن به طور ناگهانی و حتی قبل از تحریم‌های اتحادیه اروپا بر اثر فشارهای جنرال موتورز، شریک آمریکایی خود ایران را ترک کرد؛ اما شرکت رنو سال گذشته بود که فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرد، در حالی که به حضور خود در ایران ادامه داد. در غیاب شرکت های پژو و رنو، کره‌ای ها و چینی ها جای آن ها را گرفتند. 

به نوشته این روزنامه، در بخش ساختمان‌سازی، شرکت لافارژ، پیشتاز جهانی در تولید سیمان که در ایران حضور نداشته است، از این سفر برای زمینه چینی حضور خود بهره خواهد برد. شرکت سوئز آنویرونمان که مدت ها است از طریق زیرمجموعه خود دگره‌مون (Degrémont) در زمینه تصفیه آب آشامیدنی می‌پردازد با طرح هایی در زمینه نمک‌زدایی (شیرین کردن) آب دریا در این سفر حضور دارد. در این مرحله مقدماتی بحث امضای قرارداد مطرح نیست. شرکت های فرانسوی برای ارزیابی بازار و بررسی شرایط برای بستن یا تجدید قرار داد به ایران سفر می کنند. جمهوری اسلامی به خوبی پذیرای آنان خواهد بود و از این هیئت به گرمی استقبال می‌کند. 

دست‌اندرکاران فرانسوی تاکید کرده‌اند که هیچ قراردادی در این سفر امضا نخواهد شد و هدف برقراری ارتباط و تبادل نظر است اما به گفته امیر محبیان تحلیلگر سیاسی سفر هیئت فرانسوی نشانه این است که "تابوی تحریم‌ها در هم شکسته است."

گفتنی است، "محمد نهاوندیان"، رئیس دفتر رئیس جمهور و مشاور اقتصادی حسن روحانی؛ نعمت زاده، وزیر صنایع از مدیران فرانسوی استقبال می‌کنند. 

"تیری کوویل"، پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و استراتژیک می‌گوید: کشورهای دیگر منتظر ما نمی‌مانند. انگلیسی‌ها هیئت پارلمانی خود را به ایران فرستادند. ایتالیا هم وزیر امورخارجه خود را به این کشور اعزام کرد. به تازگی هم وزیر کشاورزی ایران سفری به آلمان داشته است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار