ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه اندیشمندان جمهوری آذربایجان

اندیشمندان سیاسی در جمهوری آذربایجان درباره انقلاب اسلامی ایران، عنوان کردند: استقلال واقعی، عدالت، توسعه همه جانبه، مردم‌سالاری دینی و استکبارستیزی مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران می‌باشد.

به گزارش حوزه‌ی رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ اندیشمندان سیاسی در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با ویژه برنامه نمایندگی صداوسیما در باکو درباره انقلاب اسلامی ایران، اعلام کردند استقلال واقعی، عدالت، توسعه همه جانبه ، مردمسالاری دینی و استکبار ستیزی مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران می باشد .

"پروفسور محرم ذوالفقارلی"، تاریخ دان گفت: مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران عدم وابستگی آن به قدرتهای غرب و شرق واستقلال واقعی می باشد . 

وی با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی افزود انقلاب اسلامی ایران در فروپاشی شوروی و تقویت اسلامخواهی  در جمهوری های  استقلال یافته از شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان تاثیر گذار بوده است . 

دکتر "مبارز قربانلی" نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و معاون دبیر اجرایی حزب حاکم آذربایجان نیز اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران مدل جدیدی وارد تئوریهای انقلاب کرد چرا که با این انقلاب ، برای اولین بار نظامی مردمسالار با تکیه بر اصول اسلامی تاسیس شد. 

قربانلی با تاکید بر اینکه ایران قبل از انقلاب اسلامی حتی نخ و سوزن را نیز از خارج وارد می کرد افزود: امروز ایران به کشور قدرتمندی تبدیل شده و از لحاظ تولید ناخالص داخلی جزء بیست کشور اول جهان است. 

وی با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان از پیشرفت های انقلاب اسلامی ایران خرسند است، افزود:  سیاست الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان داشتن روابط دوستانه و برادرانه با ایران است.  
دکتر "ائلشن مناف اف" رئیس حزب دموکراتیک چپ در جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی ایران تنها به پیشرفت‌های هسته‌ای محدود نمی شود بلکه زمینه های مختلفی نظیر نانو و فضا را شامل می شود،‌تصریح کرد: با انقلاب اسلامی ، کشور ایران در مدت کوتاهی ، به دستاوردهای بزرگی دست یافته است. 

مناف اف در گفتگو با ویژه برنامه نمایندگی صداوسیما در باکو در باره انقلاب اسلامی ایران با اشاره به تحریم‌های غرب علیه انقلاب اسلامی در 35 سال اخیر افزود: برغم این تحریم ها ایران با قدرت به پیشرفت های خود ادامه داده و با رهبری داهیانه آیت الله خامنه ای،  نفوذ  این کشور در سطح جهان در حال افزایش است . 

وی با اشاره به نقش رهبری امام خمینی ره در پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: استبداد داخلی، وابستگی رژیم شاه به غرب و فساد آن و اقدامات ضد اسلامی این رژیم مهمترین دلایلی هستند که باعث انقلاب مردم ایران شدند . 

"عاکف حیدرلی" معاون حزب اسلام جمهوری آذربایجان نیز گفت: امروز در اقصی نقاط جهان شاهد بیداری اسلامی مسلمانان هستیم که از انقلاب اسلامی ایران تاثیر گرفته اند و این انقلاب را الگوی خود می‌دانند . 

پروفسور "الیاس اسماعیل اف" نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و رئیس حزب عدالت در این کشور نیز با اشاره به ساده زیستی امام خمینی ره  می گوید ادوارد شواردنادزه آخرین وزیر امور خارجه شوروی وقتی برای تقدیم نامه گورباچف (آخرین رئیس جماهبر شوروی) به حضور امام رسید، از این ساده زیستی متعجب شده بود، مردم پیرو چنین رهبرانی می‌شوند . 

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران مسلمانان جهان را به حرکت درآورد، به سفر خود در سال 2003 به ایران اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی باعث رشد و توسعه همه جانبه این کشور شده است.

"روشن احمدلی" معاون حزب اسلام جمهوری آذربایجان نیز معتقد است: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب مردم ایران نیست بلکه انقلاب تمامی مستضعفان و مسلمانان جهان است و آنها این انقلاب را الگویی برای خود می دانند . 

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی جمعیت ایران دو برابر شد و طیف گسترده ای از فشارها و تحریم ها علیه ایران به اجرا درآمد اما برغم این ، پیشرفت های ایران ادامه یافت و این نشاندهنده کارایی نظام جمهوری اسلامی ایران است . 

"نورسته ابراهیم اوا" رئیس ائتلاف حمایت از بانوان در جمهوری آذربایجان نیز گفت: امام خمینی ره با انقلاب اسلامی، بمانند جدش پیامبر اکرم (ص9)، حقوق تضییع شده بانوان را احیاء کرد و امروز بانوان ایرانی در تمامی عرصه های اداره کشورشان مشارکت دارند. 

وی با اشاره به اینکه در بین سالهای 1995 تا 2000  در ایران بوده است، به انتقاد از سیاهه نمایی های رسانه های غربی پرداخت و افزود این اقدامات نمی تواند مانع دیده شدن پیشرفت های انقلاب اسلامی ایران بشود. 

ابراهیم اوا افزود: امام خمینی ره با ارسال نامه ای به گورباچف هشدار داده بود که اگر به اصول و مبانی  انسانی و اسلامی در حکومت داری توجه نکنند آن رژیم سرنگون خواهد شد و این پیش بینی تاریخی تحقق پیدا کرد.  

دکتر "مائیس گلعلی اف" معاون ائتلاف وطن در جمهوری آذربایجان نیز معتقد است: امروز نفوذ و اقتدار انقلاب اسلامی ایران به حدی است که هیچ مشکلی در منطقه و در خاورمیانه  از جمله مسایل سوریه، فلسطین و افغانستان بدون مشارکت ایران قابل حل نیست. 

وی نظام برخاسته از انقلاب اسلامی را نظامی متفاوت از نظام های رایج لیبرالیستی و کلاسیک خواند و افزود: انقلاب اسلامی با قانون اساسی پیشرفته و مترقی خود الگویی از مردمسالای دینی را  به نمایش گذاشت و موجب  وحدت و وفاق عمومی در ایران شد .  

"زرتشت علیزاده" کارشناس سیاسی در جمهوری آذربایجان نیز گفت: انقلاب اسلامی ایران، رژیم شاه که بزرگترین متفق امریکا در منطقه بود را سرنگون و نظام مستقلی را برپا کرد، غرب تا آخرین لحظه از رژیم شاه حمایت کرد و از آن زمان نیز به عنادورزی با انقلاب اسلامی ایران پرداخته است. 

"آیدین میرزازاده" نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز با تاکید بر اینکه پس انقلاب اسلامی ، ایران در بسیاری از عرصه های علمی از جمله هسته ای پیشرفت کرده است، افزود: توافق هسته ای ژنو  دستاورد بزرگی برای ایران می باشد و این کشور حق دارد از انرژی هسته ای صلح آمیز استفاده کند .  
وی افزود ایران مقتدر و بانفوذ موجب خوشحالی جمهوری آذربایجان است و ما آرزو می کنیم که پیشرفت های ایران و روابط دوستی دو کشور ادامه یابد. 

"خان حسین کاظمیلی" نماینده مجلس جمهوری آذربایجان با اشاره به روابط همسایگی ایران و جمهوری آذربایجان ، پشرفت های ایران پس از انقلاب اسلامی را گسترده خواند . 

گفتنی است؛ در ویژه برنامه نمایندگی صداوسیما در باکو درباره ویژگیها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران ، بیش ازده اندیشمند جمهوری آذربایجان از جمله چهار نماینده  مجلس ملی این کشور حضور داشتند. 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار