معاون بهداشت:

نرخ باروري كلي بايد به بيش از 2.1 افزايش يابد

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ‌نرخ باروري كلي در کشور بايد به بيش از 2.1 افزايش يابد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر علي اكبر سياري در اولین نشستی که با هیات مدیره انجمن جمعیت شناسی ایران داشت، گفت: مسئله جمعيت در كشور موضوعي ملي، فرابخشی، علمي و چند تخصصي است و ارتباط تنگاتنگي با مسئله توسعه كشور و اقتدار ملي دارد.

وی در ادامه افزود: بر طبق فرمايش مقام معظم رهبري ضرورت دارد بحث هاي اقناعي در ارتباط با مسئله جمعیت انجام شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: از آنجا كه شاخص باروري كلي طي چند سال گذشته به كمتر از حد جايگزين 2.1 رسيده است لذا ضروری است ضمن حفظ و ارتقاي سلامت باروري، اين شاخص را با سياست هاي تشويقي مناسب و عملي در حد بالاتر از جايگزيني و به رقم مناسب تري كه امكان پذير باشد، برسانيم.

دکتر سیاری اصلاح خدمات سلامت باروري و تنظيم خانواده وزارت بهداشت را در راستاي ارتقاي نرخ باروري كلي حفظ و ارتقاي سلامت مادران و كودكان و جلوگيري از افزايش انتقال بيماري هاي قابل انتقال از طريق جنسي را ضروری دانست و بر همكاري و تعامل بين وزارت بهداشت و انجمن جمعيت شناسي ايران تاكيد کرد.

وی گفت: از طريق برگزاري نشست هاي مشترك، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، سمينار ها و همايش هاي علمي و تحقيقات كاربردي از قبيل گرفتن پايان نامه ها می توان به اهداف خود در خصوص زمینه سازی در فرایند افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور دست یابیم.

براساس این گزارش، رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران نیز با بیان این که در حاضر دوران شكوفايي جمعيتی در كشور است، گفت: فرزندخواهي و فرزندآوري از مهم ترين تصميمات خانواده ها است.

دکتر محمد میرزایی افزود: در سطح خرد، اين خانواده ها هستند كه براي افزايش يا كاهش تعداد فرزندان خود تصميم مي گيرند و ضروری است دستگاههای مرتبط در امر جمعیت از جمله وزارت بهداشت به گونه اي عمل كنند كه خانواده ها قادر به اجرا کردن خواسته هاي خود و سياستهاي جديد باشند.

وی تنظيم خانواده را ابزاری برشمرد که مي تواند در عين حفظ و ارتقاي امر مهم سلامت مادران و كودكان سبب كاهش، تثبيت و يا افزايش نرخ باروري شود و در همين راستا است كه اغلب كشورهايي كه نرخ باروري كلي آنها كمتر از حد جايگزيني و يا ميزان رشد جمعيت منفي دارند، خدمات تنظيم خانواده را حفظ کرده اند.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران  افزود: در ایران هم بايد برنامه تنظيم خانواده محفوظ بماند و جنبه هاي بازدارنده آن بايد اصلاح شود.

دکتر میرزایی بيشترين مشكل فعلي جمعيت را در سطح خرد دانست و گفت: در دهه 60 نرخ باروري كلي بالا بود و پس از آن با سرعت بیشتری رو به كاهش داشته است.

وی با بیان این که در ده سال گذشته اين تغييرات جمعیتی تقريبا حالت تثبيتي به خود گرفته است، گفت: اين امر نشان دهنده این است که نرخ باروري در حالت تعديل قرار دارد.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران تغيير نگاه خانواده ها به فرزندان را از دید اقتصادي به دید عاطفي از عوامل كاهش نرخ باروري كلي برشمرد و تاكيد کرد: بهبود اميد جامعه به آينده، ارتقاي امنيت اقتصادي و كاهش فشارهاي اقتصادي مي توانند سهم قابل قبولي در ارتقاي نرخ باروري كلي دارد.

دکتر میرزایی گفت: براساس برآوردهاي انجام شده پيش بيني مي شود كه در سال    1430، 20درصد جمعيت ايران در گروه سني زير 10 سال، 15درصد جمعيت در گروه سني بالاي 65 سال و بيش از 60درصد جمعيت در گروه سني بین 15 تا 64 سال قرار گیرد.

 برنامه هاي سلامت باروري از مرگ مادران و بارداری های ناخواسته جلوگیری می کند

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران  با اشاره به این که برنامه هاي سلامت باروري و تنظيم خانواده از مرگ مادر، بارداري هاي ناخواسته و برنامه ريزي نشده، سقط جنين و پديده ناهنجار كودك سرراهي جلوگيري مي كند، گفت: خدمات تنظيم خانواده بايد ادامه يابد ولي شيوه ارايه خدمات متناسب سازي شود و آموزش هاي جديدي براي اين امر داده شود.

دکتر میرزایی با بیان این که با توجه به برخي پيش بيني ها که درصد سالمندي  را بيش از 25 تا 30 درصد اعلام کرده اند، گفت: این درصد غيرواقعي است زیرا همانگونه كه سطح باروري در طي دهه گذشته به حد نسبتا ثابتي رسيده است، اين امر براي شاخص ميزان سالمندي نيز رخ خواهد داد.

وی افزود: با توجه به رهنمود مقام معظم رهبري درخصوص رشد نرخ جمعیت در کشور، لازم است با همكاري هاي مشترك و بین بخشی دستگاه های مرتبط و دسترسی به تحقيقات انجام شده و بانك هاي اطلاعاتی موجود حاصل از بررسي هاي ميداني، به تصميم گيري متكي بر شواهد كمك شود.

گفتنی است: در اين جلسه دكتر فاطمه ترابي و دكتر حسين محموديان و دكتر رسول صادقي اعضاي هيات مديره انجمن، دكتر ناصر كلانتري قائم مقام معاون بهداشت، دكتر محمد اسماعيل مطلق مديركل سلامت جمعيت، خانواده و مدارس، دكتر عيني زيناب جمعيت شناس و مشاور دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس و دكتر محمد اسلامي مشاور اين دفتر نيز حضور داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار