وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

شهروند هسته اولیه جامعه بنیان برافکن در دنیای مدرن/من امروز از جلد وزارت‌خانه خارج می‌شوم

آخوندی گفت: در دنیای مدرن مفهومی به وجود آمده که بنیان برافکن است و در تمامی رفتارهای روزمره مردم اثرگذار است و آن چیزی نیست جز قراردادن شهروند به عنوان هسته اولیه جامعه.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی در همایش مدیریت اخلاق با بیان اینکه جامعه ما نیازمند تعامل و تفکر است، گفت: باید مفهوم اخلاق ،ضرورت تفکیک حوزه خصوصی و عمومی باشد.
 
وی در ادامه افزود: در حوزه اخلاق جامعه ایران و مجامع دانشگاهی کمتر صحبت شده و این نیازمند تعامل بیشتر است.
 
وی با اشاره به اینکه اخلاق مجموعه‌‌ای از اصول و ارزش‌ها است که در جامعه سازگاری ایجاد می‌کند گفت: در ایران اخلاق را در جنبه‌‌های فردی و رفتارهای شخصی با ادب یکی می‌دانند در صورتی که این دو حوزه کاملاً جدا هستند.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: دنیای مدرن یک مفهومی ایجاد شده که بنیان بر افکن است و همین امر باعث شده در تمامی رفتارهای روزمره زندگی اثر گذارد و آن چیزی نیست جز به رسمیت شناختن شهروند به عنوان هسته اولیه جامعه.
 
آخوندی در ادامه افزود: ظاهر پدیده شهروند بسیار ساده است در صورتی که بنیاد آن در بسیاری از رفتارهای فردی ما اثرگذار و تکان دهنده است.
 
وی در ادامه افزود: شهروند در ایران در حوزه سیاست به کار گرفته شده در صورتی که می‌توانیم با بکارگیری در زندگی روزمره و حرفه‌ای پیشرفت بسیار کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: آزادی و عدالت و استقلال اشاره کرد و گفت: من امروز از جلد وزارت‌خانه خارج می‌شوم و می‌خواهم صحبت‌هایی کنم که شاید برای من ایجاد گرفتاری کند.
 
آخوندی در ادامه توضیح داد: آزادی فقط به معنای آزادی بیان و گفتگو نیست بلکه در بحث شهروندی اولین موضوعی که مطرح می‌شود بحث آزادی است.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: حق انتخاب محل سکونت ، شغل ، دین و آزادی فرد از جمله از مواردی است که باید در بحث شهروندی به آن توجه کنیم.
 
آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه پذیرش آزادی فرد بسیار پیچیده است، گفت: ما در حوزه‌های مهندسی یکی از اقداماتی که انجام می‌دهیم و به نوعی حق انتخاب را محدود می‌کنیم آن است که افراد را به سویی گرایش می‌دهیم که انتخاب ما است و فرد هیچ حق انتخابی در آن ندارد.
 
آخوندی در ادامه سوال مهمی مطرح کرد و گفت: آیا می‌توانیم به إزای از دست دادن استقلال آزادی را به دست آوریم و یا به إزای از دست دادن آزادی استقلال را به دست بیاوریم؟
 
وی در ادامه افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌دهیم آن است که ترجیحات خودمان را به عنوان ترجیحات جامعه به افراد تحمیل می‌کنیم و نام آن را ارتقاء دانش مهندسی و یا توسعه فناوری می‌گذاریم.
 
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با رعایت عدالت و ایجاد شهروند محوری می‌توانیم جامعه مهندسی را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار