کارشناس ارشد دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای‌جنوبی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران:

آمریکایی‌ها می‌دانند برنامه هسته‌ای ایران، صلح آمیز است/ ایران در نشست وین، خواهد گفت که سر حرفش ایستاده است و چیزی برای پنهان کردن ندارد

دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی از امروز در وین اتریش، استارت می خورد.

این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران در واقع قدم بر داشتن در مسیر توافق نهایی در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، محسوب می‌شود.

برای بررسی دستور کار نشست وین، سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران با "ثریا سپه‌پور"، کارشناس ارشد دیپلماسی عمومی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفتگو کرده که می توانید در ادامه پاسخ های وی را مشاهده کنید.

سوال: نظر شما در مورد مذاکراتی که قرار است از امروز در وین، برگزار شود، چیست؟
در دور قبلی مذاکرات و در ژنو قرار دادی بسته شد که باید این قرارداد بدون تفاسیر متفاوت بصورت یکسان برگزار شود. من فکر می‌کنم که در نشست فعلی که در وین در حال برگزاری است، ایران موضع خود  را بصورت واضح و روشن به دنیا نشان می‌دهد که سر حرف خود ایستاده است. ایران می‌خواهد ثابت کند که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز خواهد بود.
از آن سوی ماجرا، امریکا اما متاسفانه به تمام دنیا نشان خواهد داد که مثل همیشه برنامه اش چیزی دیگری است! ایالات متحده درست زمانی که در مورد قرارداد با ایران در حال مذاکره است، مدام مشغول دخالت در امور داخلی ایران است. امریکا زمانی که داشت قرارداد الجزایر را در سال 1981   می‌بست، یعنی زمانی که می گفت به هیچ عنوان  در امور داخلی ایران دخالت نمیکند ولی دقیقاً عکس این حرف هایشان را عمل می‌کنند. مثلاً بصورت مصداقی اگر بگویم، رادیو فردا و صدای امریکا دخالت مستقیم در امور داخلی ایران دارند.
هنوز آن مبلغ 400 میلیون دلار، پولی که آقای بوش گفته بود به کسانی می دهد که مخالف دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، همچنان هزینه می‌شود. یعنی امریکا هنور سعی میکند که نظام را برکنار کند اما همان طور که در این 35 سال موفق باز هم موفق نخواهد شد.امیدوارم  همه مردم دنیا، به زودی چهره واقعی امریکا را همه بشناسند.

سوال: توافق بر سر قراردادهایی چون اقدام مشترک ژنو، چه اهدافی را دنبال می کند؟ مذاکرات وین به کجا می رسد؟
ما برای اینکه بتوانیم نتیجه نشست امروز را تا حدی پیش‌بینی کنیم باید ببینیم منظور از این قراردادها که شروع شده است بین امریکا و ایران چیست و هر کدام چه اهدافی را در این مذاکرات دنبال می‌کند؟
اگر شما به ایران نگاه کنید ، ایران قصدش این است که هدفش این است که به تمام مردم دنیا ثابت کند که تنها هدف ایران از انرژی هسته ای ، استفاده از سوخت و درمان پزشکی ( تحقیقاتی) می‌باشد.
به عقیده من امریکا به این جهت دوباره وارد مذاکرات شد که به دروغ هایش ادامه بدهد، یعنی کلاً با حسن نظر وارد مذاکرات نشده است. همانطور که دیده ایم امریکا از همان ابتدا سعی کرد تا با غلو کردن و حتی خطا نشان دادن رویکرد ایران به مردم ایالات متحده، مردم دنیا و حتی مردم ایران بگوید که هدف از مذاکرات با جمهوری اسلامی این است که جلوی ساختن یک  بمب هسته‌ای را بگیرد. در حالی که خود آمریکایی ها هم خیلی خوب می‌دانند ، ایران همچین هدفی ندارند. همین دروغ های ایران باعث شد تا در مراحل قبلی، پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، ارجاع داده شود.
اوباما در سال 2008 و در حالی که با پرقدرتمندترین لابی آمریکا( ای پک) صحبت می‌کرد گفته بود می‌خواهم با ایران از طریق دیپلماسی وارد مذاکره شوم و کاری می‌کنم که ایران به خواسته های امریکا تن بدهد و در یک بن بست قرار بگیرد. این ها، نشانه های مبرهن، حیله گری های امریکاست. باز هم تکرار می‌کنم، همه دنیا و حتی خود آمریکایی ها می‌دانند که برنامه هسته‌ای ایران، صلح آمیز است و جمهوری اسلامی،  چیزی برای پنهان کردن ندارد.

سوال: دستور کار هژمونی امریکا شامل چه اصولی می شود؟
امریکا نه تنها می خواهد خواسته خود را به ایران تحمیل کند بلکه قصد دارد این خواسته ها را به تمام دنیا تحمیل کند.
یعنی می‌گوید من، امریکا(!) ...تصمیم میگیرم  قراردادهای بین المللی به چه نحوی اجرا شود و بستگی دارد از چه دولتی خوشم بیاید و نیاید و بعد تصمیم میگرم که چه حقی دارم  و من این حق را به کدام کشورها می دهم. مثل بحث غنی سازی.
خیلی مهم است که ایران و تمام دنیا و تمام ممالک اجازه ندهند که امریکا برای آنها تصمیم  بگیرند.

گفتگو از : مهدی دل روشن


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار