رویترز : ایران و آمریکا درباره دشواری راه رسیدن به توافق نهایی هم نظر هستند

رویترز در مقاله‌ای به دشواری‌های رسیدن به یک راه‌حل نهایی در مورد پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، خبرگزاری رویترز عربی در مطلبی به دشواری‌های مذاکرات ایران و آمریکا اشاره و نوشت : ایران و آمریکا در این مورد اتفاق نظر دارند که رسیدن به یک توافق نهایی دشوار است.این خبرگزاری نوشت : ایالات متحده و ایران حداقل بریک چیز قبل از شروع مذاکرات که امروز درمورد توافق هسته‌ای بلند مدت شروع می گردد توافق دارند ، و آن اینست که رسیدن به یک چنین توافقی اگر حداقل محال نباشد ، کاری بسیار دشوار است .

این خبرگزاری با اشاره به سخنان مسؤولان آمریکایی درمورد سختی مذاکرات می‌نویسد : یک مسوول بلند پایه در دولت آمریکا با هدف پائین آوردن سطح انتظارات به خبرنگاران در پایتخت اتریش گفت : مذاکرات روندی پیچیده ، سخت و طولانی دارد و به همان میزان که احتمال دارد توافق حاصل شود ، به همان میزان نیز ممکن است توافق حاصل نشود.

این خبرگزاری سپس می‌نویسد : سخنان دوطرف درحالی بیان گردیده که دوطرف در آستانه مذاکراتی که در سطحی عالی از زمان توافق موقتی 24 نوامبر که در آن تهران به موجب آن قبول نمود که برخی از فعالیت‌های هسته‌ای اش را برای مدت 6 ماه در مقابل کاهش محدود تحریم‌ها متوقف کند ، تا اینکه توافقی بلند مدت به دست یابد ، می‌باشند.

رویترز سپس می‌گوید : اگر مذاکرات به پیروزی برسد و موفق گردد ، می‌تواند که به سالها اختلاف بین ایران و غرب پایان دهد و خطرات ایجاد یک جنگ جدید در خاورمیانه را کاهش داده و فرصت خوبی را برای فعالیت‌های تجاری ، برای غرب باز می‌کند.

رویترز سپس به سخنان مقامات ایران اشاره می کند و می‌نویسد : در طول یک دهه ای که مذاکرات به شکل پراکنده بین ایران و قدرت‌های جهانی درجریان است ، ایران اتهامات کشورهای غربی را مبنی بر تلاش برای بدست‌آوردن تسلیحات هسته‌ای رد می‌کند و می گوید : تلاش هسته‌ای اش برای تولید برق و اهداف پزشکی‌است.

رویترز سپس در مورد عقب نشینی کشورهای غربی در مورد حق غنی سازی ایران می‌نویسد : دولتهای غربی به نظر می رسد که از این نظر خود که در سلسله قطعنامه‌های شورای امنیت که از سال 2006 صادر می شد مبنی بر توقف کامل تمامی فعالیت‌های متعلق به غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم بیان می‌گردید، کوتاه آمده و عقب نشینی کرده‌اند.

این خبرگزاری با اشاره به پیشرفت ملت ایران می‌نویسد : دیپلمات‌ها اقرار دارند که فعالیت هسته‌ای ایران در حال حاضر در درجه بالایی قرار دارد .

این خبرگزاری در پایان می‌نویسد : مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی امروز سه‌شنبه در وین آغاز می‌شود و انتظار است که چند روز به طول انجامد و قدرت‌های جهانی با هیئت ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف و معاونش عباس عراقچی دیدار می‌کنند.

کاترین اشتون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از قدرت‌های جهانی مسؤول هماهنگی مذاکرات است و این مذاکرات انتظار می‌رود که درماه‌های آینده نیز ادامه یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار