مذاکرات هسته‌ای وین/105

ظریف: تنها در خصوص مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم/ هیچ‌کس نمی‌تواند برای ما نسخه بپیچد/ هیچ سایتی را تعطیل نمی‌کنیم + فیلم

محمدجواد ظریف با حضور در جلسه پرسش و پاسخ به سئوالات خبرنگاران ایرانی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، محمدجواد ظریف با حضور در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات برای رسیدن به راه حل جامع شروع شده است.
 
وی افزود: ما طبق برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم که با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و ایجاد اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز بودن این مذاکرات را ادامه دهیم و مرحله اول که یک مرحله موقتی است الان اجرایی شده است و طرفین تعهدات خود را با روش‌های پیش‌بینی شده در برنامه اقدام مشترک و بعد در تفاهم‌هایی که بعدا انجام شده است، انجام می‌دهند.

ظریف تاکید کرد: بر همان مبنا قرار بود که از این جلسه وارد برنامه نهایی شویم و گفتگوی نهایی که طبق برنامه حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن مرحله اول می‌تواند مذاکرات ادامه داشته باشد و توافق نهایی شود و به اجرا گذاشته شود، یعنی تقریبا تا اول بهمن 93 ادامه دارد.

باید در کوتاه‌ترین فرصت به نتیجه برسیم

وی تصریح کرد: طبق توافق تا یکسال فرصت هست، البته ما قصدمان این است که در کوتاه‌ترین فرصت به نتیجه برسیم و این کوتاه‌ترین تا 6 ماه اول است که تا تیرماه به پایان برسد.

وی ادامه داد: دوستان ما در جلساتی که درسطح معاونین و مدیران سیاسی 1+5 و ایران برگزار شد هم در جلسات دو جانبه در حاشیه اجلاس هم چنین در جلسات رسمی هفت جانبه با توجه به حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات را ادامه پیدا کرد و بحث‌های مهمی مطرح شد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: این بحث‌ها در مورد این که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد و چه موضوعاتی نمی‌تواند مورد بحث قرار گیرد، بود و تبادل نظرهایی در این زمینه‌ها صورت گرفت؛ دیدگاه‌ها مطرح شد که دیدیم در بعضی موارد تفاهم وجود دارد و در بعضی موارد هم دیدگاه‌ها ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند.

تنها موضوع مطرح شده در مذاکرات، مسئله هسته‌ای است
 
محمدجواد ظریف با اشاره به این که در رابطه با حوزه‌هایی که روی آن تفاهم بیشتر است و توافق‌هایی صورت گرفته اظهار داشت: دیدگاه‌های ما کاملا مشخص است، البته دیدگاه عمومی این است که تنها موضوعی که در این مذاکرات بحث می‌شود موضوع هسته‌ای است  و هیچ موضوعی جز موضوع هسته‌ای در این مذاکرات مورد بحث قرار نخواهد گرفت در این موضوع همه ما تفاهم داریم. 

وی تصریح کرد: چارچوب بحث را برنامه اقدام مشترک ژنو تعیین می‌کند و براین اساس گفتگو خواهیم کرد هم چنین قرار شده که برای چند دور برنامه‌ریزی کنیم و تاریخ جلسات سطح سیاسی تا نزدیک اردیبهشت و خرداد را توافق کردیم، قرار شده یک ماه پایانی را برنامه‌هایمان را خالی بگذاریم تا به میزان مورد نیاز جلسه برگزار شود اما تا خرداد تقریبا 5، 6 جلسه سطح سیاسی، کارشناسی را تفاهم کردیم که برگزار کنیم.  
 
وزیر امورخارجه کشورمان افزود: اولین جلسه جلسه‌ای که توافق کردیم اجلاس آتی شورای حکام در وین بین کارشناسان ما انجام می‌شود و موضوعاتی را تفاهم کردیم که در آن جلسات بحث شود و جلسه دوم در سطح سیاسی است که در پایان سال جاری شمسی یعنی فکر می‌کنم از 17 تا 19 مارس که 26 تا 29 اسفند می‌شود در خدمت دوستان در وین خواهیم بود و ان شالله برای نوروز به ایران برمی‌گردیم راه دشواری است.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چارچوب مشخص برای مذاکرات آیا بیان شده است و اعلام شده که در حوزه‌هایی موافق و در جاهایی مخالف وجود دارد به همین خاطر چگونه چارچوب تعیین می‌شود؟ اظهار داشت:‌ چارچوب در توافق ژنو آمده و همگی بر آن توافق کرده‌اند و تنها موضوعات مربوط به مسائل هسته‌ای قابل مذاکره است.

وی تصریح کرد:‌ اگر به همه جزئیات می‌رسیدیم مذاکرات تمام می‌شد اما کماکان اصرار می‌کنیم که راجع به هیچ چیز به جز برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز بحث دیگری نمی‌کنیم.

مسائل دفاعی و توانمندی‌های علمی ایران، خارج از مذاکرات است

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد:‌ تمام اسنادی که مورد توجه ما در مذاکرات بوده صرفا بر روی مذاکرات هسته‌ای است و مسائل دفاعی و توانمندی‌های علمی خارج از مذاکرات است که این امر از نظر ما صریح بوده و از طرف دیگران شاید رویکرد دیگری وجود داشته باشد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا خواسته‌ای برای تعطیلی سایت‌های ایران مطرح شده یا خیر؟ تصریح کرد: مجموعه مذاکرات مشخص است و توانمندی ما همیشه صلح‌آمیز باقی می‌ماند اما چنین بحثی برای بسته شدن سایت‌های هسته‌ای کشورمان مطرح نشده و ما هیچ سایتی را تعطیل نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع را به طور رسمی گفته‌ایم و هیچ کس نباید برای ما نسخه بپیچد البته این مشکل همیشه بوده چرا که فکر می‌کردند می توانند برای ما نسخه بپیچند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: برنامه ما صلح‌آمیز بوده و نحوه اطمینان دنیا از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای کشورمان به این شکل است که  ساز و کار بین‌المللی برای نظارت وجود دارد که باید از این طریق پیگیری شود بنابراین به این شکل باید عمل شود.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این دور از مذکرات non paper  وجود داشته است، اظهار داشت: در این دور non paper نداریم و هیچ چیزی مکتوب نشده، البته non paper مطلب مکتوب غیررسمی بوده است.  

وی ادامه داد:‌ موضوعات را طرفین در جلسه‌ای که آقایان عراقچی و تخت روانچی با طرف مقابل در سطح مدیران سیاسی داشتند مطرح کردند تا طرفین در میان راه یکدیگر را سورپرایز و متعجب نکنند.

آمریکا نه تنها اعتماد سازی نکرده بلکه اوضاع را بدتر کرده است

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت:‌ما همان حرفی که برای عموم زدیم اقداماتی بوده که در دو ماه گذشته مشاهده کردیم بویژه اینکه آمریکا به منظور اعتمادسازی کمکی نکرده و اوضاع را بدتر کرده است.

وی ادامه داد: روش‌های مختلفی وجود دارد تا از  صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، اطمینان حاصل شود و ما قرار است تمامی این روش‌ها را بررسی کنیم و این کار قرار است از جلسه آینده در سطح کارشناسی صورت گیرد و چند موضوع داریم که یکی از آن‌ها بحث هسته‌ای است و یکی دیگر بحث تحریم‌ها است؛ از جلسه آینده قرار شده در این دو موضوع تمرکز کنیم.
 
وزیر امور خارجه افزود: براساس برنامه اقدام مشترک موضوع مورد بحث دیگری به نام بحث همکاری‌های هسته‌ای وجود دارد، از همین جلسه در حوزه همکاری‌ها یک جلسه تکنیکی برگزار کردیم که بسیار مقدماتی بود، در بحث همکاری هسته‌ای موضوعی است که در برنامه اقدام مشترک ژنو به آن توجه شد.
 
ظریف تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در حال حاضر در سطح فنی به آن پرداختیم و در جلسه بعدی به آن خواهیم پرداخت موضوع همکاری‌های هسته‌ای و موضوعاتی چون غنی‌سازی است و در جلسه رسمی که خواهیم داشت در رابطه با تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای صحبت خواهیم کردو کم کم موضوعات را همزمان پیش خواهیم برد تا به امید خدا زمینه‌های یک توافق کامل فراهم شود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر به برنامه اقدام مشترک نگاه کنیم می‌بینیم که در موضوعات هسته‌ای غنی‌سازی و بحث اراک و حوزه‌های غنی‌سازی هم چنین بحث تحریم‌ها چه موضوعاتی مطرح است.

وی ادامه داد: همه موضوعات را به طور همزمان بررسی خواهیم کرد و هنگامی که به مرحله نهایی برسیم این موضوعات حتما زمانبندی خواهند داشت و در زمان‌های مختلف در قالب یک مجموعه اجرا خواهد شد.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما یک رشته موضوعاتی را در برنامه اقدام مشترک روی آن تفاهم کردیم، در بعضی موضوعات به تفاهم نرسیدیم و معتقدیم اقداماتی که توسط آمریکا صورت گرفته فضای مذاکرات را تحت تاثیر منفی قرار داده و به بی‌اعتمادی در منطقه منجر شده و این مسئله را ما به صراحت تاکید کردیم و تاکید بر آن ادامه داشته و برنامه هسته‌ای ما نیز ادامه خواهد داشت.

غنی‌سازی ایران ادامه خواهد داشت
 
ظریف خاطر نشان کرد: غنی سازی ما ادامه خواهد داشت و موضوعاتی هست که در برنامه اقدام مشترک اشاره شده و موضوعاتی نیز در مرحله اول در این برنامه به آن اشاره نشده که بعدا به آن خواهیم پرداخت. 
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آمریکا باید این واقعیت را بپذیرد که تحریم‌ها هم غیرقانونی و ناکارآمد است آن چه که حائز اهمیت است برنامه دفاعی ما همان طور که تصریح شد موضوع هیچ گونه مذاکره‌ای نیست و ما از این بحث قرار است به این نتیجه برسیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و ما فتوای مقام معظم رهبری و دیدگاه استرات‍ژیک کشوری را در اختیار داریم و دیدگاه ما این است که مخل آسایش ما خواهد شد و این‌ها بارها توسط مسئولین کشوری بیان شده است.

ظریف تصریح کرد:‌ جلسات فنی که ما می‌گذاریم شکلی از کارگروه‌ها است، اما قرار شد برای اینکه همزمان چندین کارگروه تشکیل دهیم اجازه دهیم تا ببینیم جلسات آینده مورد بحث‌ چگونه پیش می‌رود. 

همه در پشت میز مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با عزت و احترام صحبت می‌کنند
 
وی افزود:‌ باید اراده را در عمل دید و من گفته‌ام که پشت میز مذاکره همه با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با عزت و احترام صحبت کنند و من ندیدم پشت میز مذاکره نه در سطح بنده و نه در سطح دوستانم کسی به شکلی حتی با تحکم بخواهد بزند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد:‌ لحن و فضای مذاکرات به گونه‌ای است که این احترام متقابل درباره نمایندگان جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد، متاسفانه در بیرون فضای مذاکرات ما این فضا را مشاهده نمی‌کنیم. باید آنچه که در این فضا می‌بینیم در فضای بیرونی نیز شاهد باشیم تا کار را بهتر پیش ببریم. 

تصمیم درباره پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است
 
ظریف در ارتباط با پروتکل الحاقی بیان داشت: ما تاکید کرده‌ایم که در ارتباط با پروتکل الحاقی مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد و در اختیار دولت نیست اما این مسئله می‌تواند موضوع مذاکره باشد.  
 
وزیر خارجه کشورمان افزود:‌ من ندیدم که به غیر از مطالبی که بعضی گروه‌ها در بیرون می‌گویند کما اینکه در داخل هم حرف‌های مختلفی زده می‌شود و این دلیل نمی‌شود هر حرفی را نامربوط و یا مربوط کسی در خارج زد ما مجبور باشیم فورا به آن واکنش نشان دهیم.  
 
ظریف بیان داشت: این‌ها روش‌های مختلفی است که همیشه وجود داشته است، گروه‌های مختلف برای تاثیرگذاری بر روند سیاست‌سازی حرف‌هایی می‌زنند، بسیاری از این حرف‌ها کاملا نامربوط است و من دلیلی نمی‌بینم که پاسخ دهیم، اتفاقا دوستان ما که این حرف‌های نامربوط را منتشر می‌کنند و برخی اوقات با آب و تاب فراوان این‌ها را منتشر می‌کنند در واقع به آن حرف‌های نامربوط موقعیت می‌دهند. 

برخی حرف‌های نامربوط فقط در بعضی از سایت‌های داخلی انعکاس پیدا می‌کند
 
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت:‌ بعضی وقت‌ها حرف‌های نامربوط را ما در هیچ کجا نمی‌بینیم جز در رسانه‌های داخلی،‌ که در سایت غیرمعروف که هیچ و باید این سایت را با ذره‌بین برود در اینترنت پیدا کند یک آدم نامربوط یک حرفی نامربوطی زده است ماشاءالله آنچنان در سایت‌های داخلی انعکاس پیدا می‌کند بعد هم می‌خواهند ما به آن جواب بدهیم، این حرف‌ها اصلا قابلیت طرح ندارد، چه برسد به قابلیت جواب دادن.  
 
وی گفت: من اتفاقا معتقد نیستم به اشاعه کذب و اشاعه حرف مفت و من را سر ذوق نیاورید که بگویم مواردی که سایت خود شما زده است چقدر هست. چیزهایی که وجود خارجی ندارد و  ترجمه غلط مطرح می‌کنند. بعضی‌ها یک آدم غیرمعروفی، یک جای بی‌خودی و یک حرف بی‌معنی زده است ناگهان می‌شود تیتر اول، نباید به این حرف ها توجه کرد.  
 
ظریف بیان داشت:‌ من خیلی در آمریکا زندگی کردم و به عنوان یک مشاور رسانه‌ای به شما می‌گویم در آمریکا روش این است که وقتی می‌خواهد سیاست‌سازی شود همه کنش‌گران غیردولتی( گروه‌های‌ فشار) که خیلی‌ها از منابع صهیونیستی تغذیه می‌شوند شروع می‌کنند به انتشار دیدگاه‌یشان که 99.9 درصد این دیدگاه‌ها را کسی در داخل آمریکا نمی‌بیند.  
 
وی بیان داشت:‌ به طور مثال، من در قم بودم دوستانم از من سوال کردند که نظرت در مورد حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در مذاکرات چیست، و من هم به صراحت گفتم که نمایندگان رژیم صهیونیستی هیچ جایی در مذاکرات ندارند، این سوال در خیابان و بین ملاقات‌هایی که من با مراجع داشتم از من پرسیدند و در هنگام بازگشتم به هتل به دنبال اصل خبر گشتم که کجا کسی گفته است که نمایندگان رژیم صهیونیستی می‌خواهند در مذاکرات حضور داشته باشند و دیدم هیچ جایی به زبان انگلیسی چنین چیزی نیست و دیدم یکی از سایت‌های بسیار.... به نقل از یک سایت نامعروف عبری این حرف را منتشر کرده و جواب من در سایت‌های انگلیسی منتشر شد.

ظریف تاکید کرد:  یعنی خبرگزاری بین‌المللی آن خبر را نگذاشتند و کسی هم برای رژیم صهیونیستی موقعیتی قائل نیست که پشت میز بنشیند اما متاسفانه سوالی که دوستان ما مطرح کردند، این امکان را فراهم کرد که جواب من در دنیا مطرح بشود برای رژیم صهیونیستی در دنیا جایی ایجاد کند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد:‌ من تقاضایم از دوستان و خبرگزاری‌های محترم این است که این حرف‌‌ها جایگاهی در دنیا ندارد و به آن پا ندهید. 

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: تهران ، وزیر خارجه ، ژنو ، ایران ، سوئیس ، مذاکرات ، اول ، روز ، کری ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، هسته ای ، مذاکره کنندگان ، دیپلماسی ، اجماع ملی ، روحیه ملی ، دولت ، اعتماد ملی ، آمریکا ، تیم آمریکایی ، رهبر انقلاب ، تیم مذاکره ، صالحی ، ظریف ، آمانو ، محمد جواد ، مایکل مان ، وندی شرمن ، ضیافت ، آدام شوبین ، عراقچی ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب اتم ، اسرائیل ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، رهبر انقلاب ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، سوریه ، روسیه ، اتریش ، آلمان ، چین ، وزیرامورخارجه ، دوجانبه ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، محرمانه ، اوباما ، کاترین اشتون ، وین ، افخم ، وزارت خارجه ، توافق ژنو ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، سعید جلیلی ، کره جنوبی ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، انگلیس ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، خبرنگار ، موشک ، دفاعی ، جلسه ، کنفرانس ، دیدار ، صبحانه ، تحریم نفت ، اشمیت ، شهدا ، اورانیوم ، italy ، rome ، iran fm ، geneva ، nuclear talks ، dabiri ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، france ، netanyahu ، aipac ، nuclear inerim
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار